I vårt område som håller på att byggas (drygt 100 fristående boenden, hyreshus mm) äger exploatören gemensam mark, tex gator och lekplatser.

Nu när utbyggnaden närmar sig slutet vill exploatören överlåta gemensam mark (utan ersättning) till oss boende. Frågan kom upp i samband med förrättningen då det bildas gemensamhetsanläggningar och samfällighetsförening.

Överlåtelsen kan tydligen göras antingen genom att bilda en marksamfällighet där alla ingående fastigheter blir delägare eller att den nya samfällighetsföreningen blir ägare till marken. Jag är osäker på om vi boende kan påverka hur det blir.

Vad finns det för aspekter på alternativen, fördelar/nackdelar?
 
Krångla inte till det. Låt samfälligheten äga allt som är gemensamt.
 
  • Gilla
Lundstroem1 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det typiska är att det läggs en eller flera gemensamhetsanläggningar på hela fastighetens mark. Om det är grönområden, som t ex mark detaljplanerad som allmän plats med ändamålet natur eller park så bildas en gemensamhetsanläggning som helt upptar denna mark. Samfällighetsföreningen blir den som förvaltar gemensamhetsanläggningen. Därmed bestämmer också samfällighetsföreningen (i praktiken dess styrelse) över marken utan att äga den.

Sen kommer frågan om ägande av marken. Egentligen spelar det inte så stor roll eftersom fastigheten är värdelös i och med att den i sin helhet upptas av gemensamhetsanläggning. En lösning är att Lantmäteriet löser det genom att fastigheten ombildas till en marksamfällighet enligt fastighetsbildningslagen som ägs gemensamt (=samfällt) av alla fastigheter i området, jag misstänker att detta är den vanligaste lösningen. Samfällighetsföreningen som ju inte är ägare av den samfällda marken kan dock vara förvaltare av den. Samfällighetsföreningen förvaltar i så fall dels de gemensamhetsanläggningar som ligger på marken och dels själva markssamfälligheten.

Jag har uppfattat att det inte är lika vanligt att en samfällighetsförening är ägare av en fastighet. Men någon kanske kan ge exempel på en situation där detta upplägg har använts och hur en sådan situation uppkommer. Lantmäteriet kan ju t ex inte tvinga en samfällighetsförening att köpa en fastighet. Eller? (Ovanstående lösning med en marksamfällighet kan ju Lantmäteriet inrätta med ett myndighetsbeslut, det är alltså tvingande och man blir delägare vare sig man vill eller inte.)
 
  • Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Krångla inte till det. Låt samfälligheten äga allt som är gemensamt.
Absolut tilltalande. Får se om vi kan påverka det, borde ju vara enklare för exploatören också
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ovanstående lösning med en marksamfällighet kan ju Lantmäteriet inrätta med ett myndighetsbeslut, det är alltså tvingande och man blir delägare vare sig man vill eller inte
Bra kommentar, då har vi en viss påverkan i alla fall
 
Claes Sörmland
Vore kul att höra från någon som har en samfällighetsförening som faktiskt är ägare av fastigheten som deras gemensamhetsanläggning ligger på. Hur uppstod detta, d v s hur blev samfällighetsföreningen ägare och hur lirar det med samfällighetslagen?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vore kul att höra från någon som har en samfällighetsförening som faktiskt är ägare av fastigheten som deras gemensamhetsanläggning ligger på. Hur uppstod detta, d v s hur blev samfällighetsföreningen ägare och hur lirar det med samfällighetslagen?
Ett exempel på vad vi gjort.
4 fastighetsägare ( sommarstugegrannar) tar gemensamt beslut att förvärva "en del av omgivande skog". Kommer överens med skogsbolaget om köpesumma och låter lantmätaren stycka av marken och bilda samfälligheten. Samfälligheten äger den f.d. skogsmarken och alla fyra ingående fastigheter har andelen 25% i samfälligheten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ett exempel på vad vi gjort.
4 fastighetsägare ( sommarstugegrannar) tar gemensamt beslut att förvärva "en del av omgivande skog". Kommer överens med skogsbolaget om köpesumma och låter lantmätaren stycka av marken och bilda samfälligheten. Samfälligheten äger den f.d. skogsmarken och alla fyra ingående fastigheter har andelen 25% i samfälligheten.
Intressant!

Är det inte så att ni äger marksamfälligheten (= marken som är samfällt ägd och heter något typ "TRAKTNAMN Sx") med 25% var via er fastighet snarare än att en samfällighetsförening äger någon mark? Eller missförstår jag?

(Kan du beskriva detta utan att använda det mångtydiga ordet "samfälligheten"? Många menar samfällighetsföreningen när de skrivet samfälligheten, andra menar en samfälligheten i bemärkelsen delägarkollektivet, och ibland åsyftas en marksamfällighet, alltså viss samfälld mark. Det är ett sånt hopplöst ord...)
 
Redigerat:
Jo, så kanske det ska tolkas. Fastighetsägarna äger ju 25% av Marksamfälligheten och dess Anläggningssamfällighet. Samfällighetsföreningen ska förvalta Marksamfälligheten och Anläggningssamfälligheten, enligt protokoll från möte med Lantmätaren direkt efter bildandet av Marksamfälligheten xxxx s:3 och inrättande av Anläggningssamfällighet ga:1.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo, så kanske det ska tolkas. Fastighetsägarna äger ju 25% av Marksamfälligheten och dess Anläggningssamfällighet. Samfällighetsföreningen ska förvalta Marksamfälligheten och Anlävggningssamfälligheten, enligt protokoll från möte med Lantmätaren direkt efter bildandet av Marksamfälligheten xxxx s:3 och inrättande av Anläggningssamfällighet ga:1.
Ok, då är det lite samma som jag skissade på i det långa inlägget ovan. Samfällighetsföreningen är inte markägaren för marksamfälligheten utan de delägande fastigheterna är det. I och för sig spelar det i praktiken ingen roll eftersom samfällighetsföreningen förvaltar både marksamfälligheten och GA så styrelsen har full rådighet över alla beslut.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det är väl rimligen den bästa ordningen. Det finns ju inget formkrav på att ha en förening som förvaltar samfälligheter, så att lämna över ägsndet till en förening som i övrigt är frivillig att ha synes olämpligt. Bättre då att anläggningarns ögs av fastigheterna direkt.

Minns inte riktigt vad du skrev om för fall där även ägandet gick via föreningen, men det måste ju allra minst vara ovanligt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det typiska är att det läggs en eller flera gemensamhetsanläggningar på hela fastighetens mark. Om det är grönområden, som t ex mark detaljplanerad som allmän plats med ändamålet natur eller park så bildas en gemensamhetsanläggning som helt upptar denna mark. Samfällighetsföreningen blir den som förvaltar gemensamhetsanläggningen. Därmed bestämmer också samfällighetsföreningen (i praktiken dess styrelse) över marken utan att äga den.

Sen kommer frågan om ägande av marken. Egentligen spelar det inte så stor roll eftersom fastigheten är värdelös i och med att den i sin helhet upptas av gemensamhetsanläggning. En lösning är att Lantmäteriet löser det genom att fastigheten ombildas till en marksamfällighet enligt fastighetsbildningslagen som ägs gemensamt (=samfällt) av alla fastigheter i området, jag misstänker att detta är den vanligaste lösningen. Samfällighetsföreningen som ju inte är ägare av den samfällda marken kan dock vara förvaltare av den. Samfällighetsföreningen förvaltar i så fall dels de gemensamhetsanläggningar som ligger på marken och dels själva markssamfälligheten.

Jag har uppfattat att det inte är lika vanligt att en samfällighetsförening är ägare av en fastighet. Men någon kanske kan ge exempel på en situation där detta upplägg har använts och hur en sådan situation uppkommer. Lantmäteriet kan ju t ex inte tvinga en samfällighetsförening att köpa en fastighet. Eller? (Ovanstående lösning med en marksamfällighet kan ju Lantmäteriet inrätta med ett myndighetsbeslut, det är alltså tvingande och man blir delägare vare sig man vill eller inte.)
Vet inte hur det ser ut på andra bolag men där jag jobbar brukar vi alltid låta samfällighetsföreningen äga den gemensamma marken vid exploateringar av detta slag. Man ser till att fatta beslut om detta på den första stämman när man lämnar över till de boende. Jag tror att lantmäteriet är lite restriktivt inställda till att nybilda marksamfälligheter,( utan att veta säkert.) har man en samfällighetsförening tycker i alla fall jag att det är mest naturligt att den även äger den gemensamma marken. Så slipper man eventuella oklarheter. Jag ser inget negativt för de boende att göra på detta sätt.
 
Det negativa är väl främst att man omöjliggör delägarförvaltning. Men jag gissar att vi pratar om så talrika föreningar att det kanske är osannolikt att man vill driva det så ändå.
 
Claes Sörmland
B Bällstabygget skrev:
Vet inte hur det ser ut på andra bolag men där jag jobbar brukar vi alltid låta samfällighetsföreningen äga den gemensamma marken vid exploateringar av detta slag. Man ser till att fatta beslut om detta på den första stämman när man lämnar över till de boende. Jag tror att lantmäteriet är lite restriktivt inställda till att nybilda marksamfälligheter,( utan att veta säkert.) har man en samfällighetsförening tycker i alla fall jag att det är mest naturligt att den även äger den gemensamma marken. Så slipper man eventuella oklarheter. Jag ser inget negativt för de boende att göra på detta sätt.
Så vi förstår varandra, du menar inte att samfällighetsföreningen enbart förvaltar en marksamfällighet utan att föreningen faktiskt tar över 100% ägande av den befintliga (rest)fastighet som exploatören äger? (Ledsen för att jag är övertydlig, det är så lätt att prata förbi varandra i dessa frågor.)
 
Där vi har fritidshus, har vi dels en samfällighetsförening som förvaltar ett antal GA. Vägar (22 km), sommarvatten, gemensam pool osv. Sedan finns det en "markförening", som jag uppfattat är en ekonomisk förening som äger antingen all mark, eller "övrig mark". Det finns några 100 ha skogsmark, och ängar. Jag har aldrig riktigt lyckats förstå det inbördes förhållandet. Men på stämmorna väljer vi alltid samma personer till styrelsen i de båda föreningarna.

Jag har fått för mig att skötseln av skogen inte får ingå i samfällighetens verksamhet. Skogen sköts inte för produktion, utan för "rekreation", som naturpark. En del av ängarna arrenderas ut för bete, men med bestämmelser om hur, det finns utrotningsotade arter av fjärilar och andra kryp på ängarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.