Hej!
Tänkte fråga om någon vet var man kan köpa billig skorsten? :confused:
Jag har fastnat för Isokern då den verkar vara både billig och bra.

En fråga till när jag ändå "har er på tråden"... :p
När man ska bygga upp en sådan skorsten så är det väl lite onödigt att ha modulerna ända från golvet.
Vad "grundar man med" så att säga? Leca, tegel?
Pannan har ju en rökrörsvinkel som går ut bakåt med c/c 134 cm från betonggolvet.

Har kikat lite på Isokerns hemsida men inte hittat något om exakt detta.

Någon som vet?
 
Jag har precis köpt en heda skorsten (keddys skorsten), där står det att man kan mura upp en grund med Leca om man vill slippa använda elemet hela vägen, Jag kommer själv att gjuta mig en sokel som är cirka 30cm hög.
 
Köpte min via Beijer.

Jag gjöt först en sockel av vanlig standardcement. Huvudsaken är att man får plats med rökstos, eventuell sotlucka och möjligen en dragbegränsare. Isokern är otroligt välisolerad med sin pimpsten så tempen på rökgaserna sjunker väldigt lite, vilket gör att draget blir väldigt kraftigt.

Mycket enkel att sätta upp. Samma sten-material i både mantel och foderrör. Köp Isokerns färdiga "skorstenslim" som bara behöver vatten så slipper du blanda och kladda med eget murbruk.
 
Redigerat:
Då blir det till att höra med Beijer, de anses väl billiga.

Men...

Keddys Heda hade jag missat helt! :eek:
Är den prisvärdare än Isokern månne? :confused:
Finns det någon som har koll på pris/kvalitetsskillnader?
Att Heda är svensk är ju trevligt också. :)

Aldrig ska det vara lätt att bestämma sig...:(
 
Jag gick på Heda för att den kändes väldigt enkel att montera, den är bara gjorde i ett material (ingen risk för sprickor pga olika temputvidningar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.