Dropplister av trä, nån som vet var man köper dem? (till fönster)
Skruvar man dessa från ytterbågens insida? (kopplade fönster)
 
Äldre fönsterbågar brukar inte ha dropplister, vad har du för typ av fönster? Det brukar istället sitta en droppbräda på ovansidan av fönsterfodret, och en i trä, eller målad plåt mellan fönsterkarmens nederkant och den undre foderbrädan.
 
Inåtgående bågar behöver alltid ha en droppnäsa i nederkant. Använde själv denna list från standardsortimentet hos Ekesiöö i Bromma när jag renoverade mina verandafönster för några år sedan. Fick såga spåret under "nästippen" själv. Monterade innifrån med skruvar som försänktes och pluggades.
 
  • Droppnäsa.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
darey skrev:
Inåtgående bågar behöver alltid ha en droppnäsa i nederkant. Använde själv denna list från standardsortimentet hos Ekesiöö i Bromma när jag renoverade mina verandafönster för några år sedan. Fick såga spåret under "nästippen" själv. Monterade innifrån med skruvar som försänktes och pluggades.
Det är just sådana jag menar med "dropplister i trä" Tack för inköpstipset, dock så vill jag ha färdigsågade spår, eftersom det kanske skall införskaffas till 52 bostäder o måste minimera arbetstimmarna. Måste ju finnas att köpa, jag ser sådana lister på nästan alla gamla kåkar.

Skruva från insidan, som jag tänkte mig, försänka o plugga är nog inte ett måste men klart det blir snyggare :)
 
Ska du köpa till 52 bostäder är det ju bara att gå till hyvleri med profilen så tar de fram sådan list till dig. De kan behöva ta fram ett nytt stål, men ska du ha så mycket list så blir den kostnaden inte så stor i helheten.
 
AstaS skrev:
Ska du köpa till 52 bostäder är det ju bara att gå till hyvleri med profilen så tar de fram sådan list till dig. De kan behöva ta fram ett nytt stål, men ska du ha så mycket list så blir den kostnaden inte så stor i helheten.
Bra tips! Dock så borde ett hyvleri kanske ha ett sådant svarv-stål redan :) Det är ju inga speciallister jag behöver, ska kolla!
 
Titta på pohiller.se. Dem har dropplister i trä
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.