Om jag bestämmer mig för att köpa stomrest hus och ösnkar göra resten själv (dvs köpa in hantverkare samt komplettera själv) -vem gör då underlaget för upphandling?

Får jag samtliga handlingar på el, vvs färdigprojade eller måste jag göra det själv. Vad kostar det? Om jag gjort några förändringar från ursprungsritningen vem gör då förändringarna i el, vvs och K-ritningarna??

Jag fattar inte riktigt. Hjälp!
 
Hej vi har köpt vårat hus från Vallsjöhus och gör allt själva och vi fick el och vvs ritningar från dom men vvs har vi inte dragit enligt ritning och kommer att göra en egen ritning på det(sambon är röris). Vi betalade inget för ritningarna. Lycka till med bygget! Ha en bra dag Malin.
 
Kolla vad som ingår i åtagandet från den trähustillverkare Du köpt byggsatsen och stomresningen från.
En del gör anpassade installationsritningar och en del tillhandahåller standardritningar och Du själv får ombesörja anpassningarna. Det finns också de som inte tillhandahåller några installationsritningar alls och då måste Du själv anlita en konsult som projekterar och ritar dessa installationer.
 
Tack

Detta gäller Götenehus så vi får väl se hur de gör... bara man får ursprungsritningarna så kan man ju alltid anpassa dem...
 
Vi får inga ritningar på el, VVS och ventilation från vår husleverantör, men jag har inte upplevt att det varit några problem att göra förfrågningar med utgångspunkt från konstruktionsritningarna för huset. Snarare ger det en viss frihet för entreprenörerna att föreslå lösningar som de tycker är enkla och bra, och det tror jag underlättar. Entreprenörerna tar förstås ut en ersättning för projekteringen, men den hade man varit tvungen att betala till husföretaget annars. Jag tror att förutsättningarna för att jobbet blir bättre och billigare gjort ökar om det är samma entreprenör som skall göra installationen som också projekterar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.