P
Vem kan detta med att mäta fukt i en "ny"gjuten betongplatta?
Jag har ringt runt till kakelsättare och dom säger bara att dom kräver att det är tillräckligt torrt men vet inte vem som mäter... Vissa säger att dom bara väntar 12veckor. Nån pekade på KA men min hade ingen aning vem som gör det.
Dom som levererade betongen sa 2 månader..
Ringt några "fuktmätarfirmor" men dessa gör det bara åt företag.
Lånade en mätare på Cramo men tyckte inte att jag fick någon bra mätning. Kanske för att man är amatör....
Samt att denna mätare visade fuktkvot.

Tror man säger 85% relativ fuktighet men hur omvandlar men detta till fuktkvot?
Och är det någon som vet någon som mäter åt privatpersoner. Skåne gärna nära Lund
 
Göran.W
Prova ring Anticimex inte omöjligt dom kan hjälpa dig

Göran
 
Finns flera företag som mäter detta. Har använt DryIt för det mesta. Man skall ju mäta på 40% djup av totaltjockleken på plattan. Mätningen tar ca en vecka. Man borrar ett hål, sätter ned mät instrument och läser sedan av det efter en vecka. Sedan får man en jättefin rapport på detta.

Men frågan var vilka företag och inte hur..... DryIt finns i Malmö... www.dry-it.se
 
  • Gilla
Radius och 1 till
  • Laddar…
P
Saken fixad. Dom som levererade kunde inte mäta men dom nämnde att krympningen är nog ett större problem än fuktigheten och det nämnde även flera andra.

Hittade efter 30 samtal till diverse firmor en firma som kunde mäta. Dom ville att jag skulle borra 16mm hål i betongen 40mm djupt. Dammsugde hålen och pluggade igen dem. Lät det stå minst en dag och sen kom han och mätte.
82% :) efter 3 månader.
 
Mikael_L
TheStills skrev:
Lånade en mätare på Cramo men tyckte inte att jag fick någon bra mätning. Kanske för att man är amatör....
Samt att denna mätare visade fuktkvot.
Tror att du fick en fuktkvotmätare för virke då ...
Med två teststift, som trycks mot trät, den funkar inte för betong.

Men nu har det ju redan ordnat sig, och nu vet du även hur man gör. :)

Men jag håller med zankan, en dag lät kort för att erhålla stabil fukt i provhålet. Det beror förvisso mycket på hur håltagningen skedde.
Om det blev varmt eller kyldes med vatten vidborrningen så blir det extra torrt eller blött efter håltagningen och det tar längre tid att få korrekt mätvärde.

Vad kostade det att mäta då?
 
P
Den jag lånade på Cramo hade 6 eller 8 stift. Den funkar på betong men just att visaren växlade mellan bra värde och inget värde så fort man nuddade apparaten gjorde att det kändes mindre bra.

Pris? ingen aning ännu. Fakturan har inte kommit.. Kan meddela senare
 
Man brukar räkna med 1 vecka per centimeter betong , men om det har regnat på plattan under det 3 första dygnen efter gjutningen kan det ta mycket längre tid med uttorkningen ,eller om du har mycket kem i betongen !!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.