Jag har hamnat i en diskussion med en person på ett av de stora företagen i Sverige för parkettgolv och han hävdar att ingen lägger massiva trägolv idag av olika anledningar annat än i slott och liknande. Jag hävdar att han är ute och cyklar, men kan inte gå in i diskussion annat än utifrån vad jag själv vill ha/Skulle lägga.

Hur resonerar ni som lägger massiva trägolv (om ni finns där ute)?
 
  • Gilla
publicimage och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att man följer husets årgång och själ. I ett sekelskifteshus lägger väl ingen "frisk" person parkett tex? I en sekelskifteslägenhet på östermalm i Stockholm inte massivt furugolv så ofta, osv osv...
 
Jag lägger det väldigt ofta. Särskilt vid nybygge, och totalrenovering, då golvbjälkarna är blottade. Främst pga. priset. Samt att arbetstiden går ner ordentligt. Det spar ganska mycket att slippa lägga golvspånskivor. Parkett lägger jag enbart där jag/kunden önskar och för att spara höjd på golvet. På betonggolv är det också smidigast.
 
  • Gilla
joyofliving och 1 till
  • Laddar…
Bara för att förtydliga - när jag skriver parkett menar jag alltså inte typ fiskbensparkett utan parkett av lamell/kryssfaner. Men det kanske var självklart :)

Tack för svaren så här långt!
 
Redigerat:
Principiellt vill man väl alltid lägga ett vackert klassiskt bärande massivt golv.

Dock är det kanske inte annat än om man bygger nytt eller måste byta ett befintligt golv som massivt är aktuellt. Känns lite onödigt att bryta upp och byta ut ett befintligt fungerande undergolv tycker jag. Enda orsaken är väl om man har ett gammalt hus som man helt och hållet vill återställa.

Tror också att det tyvärr går mer och mer mode i hus/inredning, och då är ju billiga ovangolv lämpliga då det snabbt och enkelt och relativt billigt går att byta. (Föga miljövänligt.)
 
  • Gilla
Golvmoppen och 2 till
  • Laddar…
Jag har lagt ett "massivt" trägolv på övervåningen, 70 m2, som är ouppvärmd. Ett sånt här
Närbild på ett massivt trägolv med synliga ådringar och naturlig färgvariation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html

Och om jag skulle bygga om huset, så hade jag valt det i hela bottenvåningen också,
i stället för bokgolvet från Kährs, som faktiskt är rätt känsligt och inte så hårt som jag trodde.
 
  • Gilla
TJenergi och 3 till
  • Laddar…
krillek skrev:
Bara för att förtydliga - när jag skriver parkett menar jag alltså inte typ fiskbensparkett utan parkett av lamell/kryssfaner. Men det kanske var självklart :)

Tack för svaren så här långt!
Aha, det är alltså trots allt ovangolv vi pratar om?

Ok, vi lade in massivt stavparkettgolv för några år sedan när vi gjorde iordning vdgsrum & master bedroom. Det var helt självklart för oss, men jag antar att det är en prisfråga.

Edit: Undergolv av flytande spån.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Killen på golvtillverkaren menar att det är resursslöseri att lägga massiva golv av finare träslag eftersom bara ytan syns, att dom inte är formstabila, att det är en myt att massiva golv inte går att slipa fler gånger än parkettgolv eftersom dom "spikas", att det blir mycket dyrare (4-5 ggr) o s v o s v.
 
Kan väl kanske hålla med om att det är tveksamt med massiva golv av ädla träslag, men så var det ju förr också. Ekparkett på ett bärande undergolv av granplank.

Det är resursslöseri att byta golv i tid och otid.

Visst, det mesta idag är bara yta, ingen substans, ingen kvalitet, ingen hållbarhet, ingen känsla, inget hantverk.

Massiva golv slipar man om för att de är massiva. Lösa ovangolv byter man,

Räknar man med livslängd så blir massiva golv inte dyra.
 
  • Gilla
jimtho och 6 till
  • Laddar…
Jag har lagt flera massiva furugolv i olika tjocklekar beronde på vad som finns under ex 27mm på golvbjäklar och 15mm på betonggolv med ingjuten golvärme skruvat i 15mm byggplywood.

Oslagbart skönt att gå på och man kan välja på en mängd olika ytbehandlingar som ger olika känsla att gå på samt olika tålighet i en massa olika färger! Tröttnar man kan man ju dessutom bara slipa om och välja ett nytt utseende.

Massiva trägolv är dessutom fria från plaster lim och andra konstgjorda material som kan avge emissioner, vilket känns skönt då barnen kryper runt på golvet.

Lade även in några dyra laminatgolv då vi renoverade vårt hus då vi trodde att det var det bästa med hundar och barn i huset, men dessa skall nu bytas ut mot furugolv oxå då laminat och blank hård parkett är så fruktansvärt oskönt att gå/sitta/vara på. Och vad gör det om det blir lite repor och märken egentligen? Det är ju trots allt bara ett golv vi talar om.....

(En till fördel med trägolv är ju att de lagrar lite koldioxid så länge de används som golv, å det känns la bra i dessa CO2 tider)
 
  • Gilla
Gudahov och 8 till
  • Laddar…
Har bara spikad 16mm ek i huset. fejkgolv kommer inte in här! Allt handlar om känsla, jag vill inte ha något annat. alla andra argumen är underordnade käslan för mig så jag är väl ett hopplöst fal för den där försäljaren.
 
  • Gilla
jimtho och 4 till
  • Laddar…
Jag la in massivt grangolv 26mm i hela övervåningen och har inte ångrat mig. Tänkte också ha detta i bottenvåningen men eftersom jag har hundar och småttingar som springer ut och in (landet) blev det betong där nere. Grangolvet är ljust och mycket lättskött. Förhoppningsvis håller det husets livslängd.

Hade modernare parkett i mitt förra hus och det var verkligen inte kul med kombination barn och hund.
 
  • Gilla
jesper eriksson
  • Laddar…
Problemet med massiva golv är väl att det är besvärligt att kombinera dem med golvvärme? Lamellparkett lägger man ju flytande ovanpå.
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
pelpet skrev:
Problemet med massiva golv är väl att det är besvärligt att kombinera dem med golvvärme? Lamellparkett lägger man ju flytande ovanpå.
Det är väl inte trägolvets "problem", det är ju golvvärmen som är, har och äger problemet!

Vem lägger in golvvärme idag? Det är ju konstaterat att det är energislöseri :thumbdown:
 
  • Gilla
Knuthila
  • Laddar…
Jag lade massivt furuträgolv med fris i köket jag håller på med nu, innan var det grangolv, massivt, men tyvärr gick det inte att återanvända...

Massiv fiskbensparkett skulle jag absolut gärna ha i något rum.

Jag ogillar starkt sviktande laminat och fuskparkettgolv, men vi har det i de flesta rum i huset, tyvärr tror jag flera av rummen är omgjorda (kattvindars väggar omgjorda till sovalkover etc) så det inte går att få fram originalgolven. Jag hoppas jag har orken att få massiva trägolv på de flesta ställen...

Men laminatgolven är ju billiga att lägga in och byta ut, och hyfsat praktiska. Jag förstår att många väljer dem. De som svarar i denna tråden är troligen de som avviker från mängden... med att vilja ha massiva trägolv.

Min tro är, håller man sig borta från spånskivor, laminat, MDF och arbetar med massivt trä så behöver man inte byta något utan det håller livet ut. Är man typen som VILL byta och göra om är det bortkastat att satsa på bra material...
 
  • Gilla
jimtho och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.