Hej

Är det någon som på ett vettigt sätt kan förklara hur man ställer in en IVT690?

Vad innebär det att ”knäcka kurvan” och ”finjustering”?

Tacksam för enkla svar av kunnig person.

(Manualen är värdelös och det som finns på nätet är svårt att förstå.)
 
Du kan justera kurvan på 3 sätt i ivt690:
justera hela kurvan (lutningen)
justera kurvan genom parallellt förskjuta (tror det är finjustering för många)
justera kurvan vid en specifik temperatur (knäcka kurvan)

Det kan du se i manualen runt sida 11-12

https://docplayer.se/4331080-Ivt-690-anvandarhandledning.html
 
M Martin_ skrev:
Du kan justera kurvan på 3 sätt i ivt690:
justera hela kurvan (lutningen)
justera kurvan genom parallellt förskjuta (tror det är finjustering för många)
justera kurvan vid en specifik temperatur (knäcka kurvan)

Det kan du se i manualen runt sida 11-12

[länk]
Hej

Tack för ditt svar. Jag har manualen men förstår inte innebörden av knäcka kurvan och lutning.

Har du bra exempel på vad dessa inställningar innebär och när man ska använda dem?

Kurvan förstår jag och har den inställd på 5 just nu.

Även en servicekille som jobbar med IVT hade svårt att på ett enkelt och pedagogiskt förklara detta. Nu vänder jag mig till riktiga amatörproffsen som oftast är mer street-smarta i sina förklaringar.
 
M Matte Bygg skrev:
Hej

Tack för ditt svar. Jag har manualen men förstår inte innebörden av knäcka kurvan och lutning.

Har du bra exempel på vad dessa inställningar innebär och när man ska använda dem?

Kurvan förstår jag och har den inställd på 5 just nu.

Även en servicekille som jobbar med IVT hade svårt att på ett enkelt och pedagogiskt förklara detta. Nu vänder jag mig till riktiga amatörproffsen som oftast är mer street-smarta i sina förklaringar.
Att knäcka kurvan innebär att du ställer in en avvikelse från den kurva din pump går på. Det skulle t.ex. kunna vara att du ställer in en högre framledningstemperatur när utetempen (beroende på vad du har för givare) är mellan 5-10 grader.

Mitt exempel ovan kan t.ex. liknas vid att du upplever att det är kallt på hösten (5-10 grader utetemp) inne i huset. Resterande delar av året funkar kurva samt finjustering bra.
 
S Sesulo skrev:
Att knäcka kurvan innebär att du ställer in en avvikelse från den kurva din pump går på. Det skulle t.ex. kunna vara att du ställer in en högre framledningstemperatur när utetempen (beroende på vad du har för givare) är mellan 5-10 grader.

Mitt exempel ovan kan t.ex. liknas vid att du upplever att det är kallt på hösten (5-10 grader utetemp) inne i huset. Resterande delar av året funkar kurva samt finjustering bra.
S Sesulo skrev:
Att knäcka kurvan innebär att du ställer in en avvikelse från den kurva din pump går på. Det skulle t.ex. kunna vara att du ställer in en högre framledningstemperatur när utetempen (beroende på vad du har för givare) är mellan 5-10 grader.

Mitt exempel ovan kan t.ex. liknas vid att du upplever att det är kallt på hösten (5-10 grader utetemp) inne i huset. Resterande delar av året funkar kurva samt finjustering bra.
S Sesulo skrev:
Att knäcka kurvan innebär att du ställer in en avvikelse från den kurva din pump går på. Det skulle t.ex. kunna vara att du ställer in en högre framledningstemperatur när utetempen (beroende på vad du har för givare) är mellan 5-10 grader.
S Sesulo skrev:
Att knäcka kurvan innebär att du ställer in en avvikelse från den kurva din pump går på. Det skulle t.ex. kunna vara att du ställer in en högre framledningstemperatur när utetempen (beroende på vad du har för givare) är mellan 5-10 grader.

Mitt exempel ovan kan t.ex. liknas vid att du upplever att det är kallt på hösten (5-10 grader utetemp) inne i huset. Resterande delar av året funkar kurva samt finjustering bra.
Mitt exempel ovan kan t.ex. liknas vid att du upplever att det är kallt på hösten (5-10 grader utetemp) inne i huset. Resterande delar av året funkar kurva samt finjustering bra.
S Sesulo skrev:
Att knäcka kurvan innebär att du ställer in en avvikelse från den kurva din pump går på. Det skulle t.ex. kunna vara att du ställer in en högre framledningstemperatur när utetempen (beroende på vad du har för givare) är mellan 5-10 grader.

S Sesulo skrev:
Att knäcka kurvan innebär att du ställer in en avvikelse från den kurva din pump går på. Det skulle t.ex. kunna vara att du ställer in en högre framledningstemperatur när utetempen (beroende på vad du har för givare) är mellan 5-10 grader.

Mitt exempel ovan kan t.ex. liknas vid att du upplever att det är kallt på hösten (5-10 grader utetemp) inne i huset. Resterande delar av året funkar kurva samt finjustering bra.
Mitt exempel ovan kan t.ex. liknas vid att du upplever att det är kallt på hösten (5-10 grader utetemp) inne i huset. Resterande delar av året funkar kurva samt finjustering bra.
Hej och tack för svaret, men jag förstår ändå inte varför man ska ”knäcka kurvan” eller ”finjustera”

Förklaring på enkel gatusvenska vore kanon. Eller då är IVT690 bara skräp.

ps. Har 100 kvm vattenburen golvvärme plan 1 100 kvm golvyta plan 2 med radiatorer som går på samma varmvatten från IVT:n.

Kan någon kunnig ha en bra förklaring till hur jag ställer in ”knäcka kurvan@ + ”finjustering”
Vill ha 22-23 grader i huset. Inte ens IVT-återförsäljare har kunnat förklara.
 
M Matte Bygg skrev:
Hej och tack för svaret, men jag förstår ändå inte varför man ska ”knäcka kurvan” eller ”finjustera”

Förklaring på enkel gatusvenska vore kanon. Eller då är IVT690 bara skräp.

ps. Har 100 kvm vattenburen golvvärme plan 1 100 kvm golvyta plan 2 med radiatorer som går på samma varmvatten från IVT:n.

Kan någon kunnig ha en bra förklaring till hur jag ställer in ”knäcka kurvan@ + ”finjustering”
Vill ha 22-23 grader i huset. Inte ens IVT-återförsäljare har kunnat förklara.
Hur du ska justera beror på hur varmt du har inne och vilken temperatur du har ute. Börja med att se till att skruva på termostaterna till radiatorerna så att de ger max värme om du inte redan har det.

Att knäcka kurvan gör man när du justerat in kurvan och parallellförskjutningen, så fokusera på kurvan och parallellförskjutning först. Men allra först skriv ner värdena du har nu så du kan återställa innan du börjar justera. Efter varje ändring behöver du vänta 24h för det tar tid innan rumstemperaturen ökar och sedan justera igen om det behövs.

Om det är +grader ute (mellan 5-17 grader ute) ska du justera parallellförskjutningen. Ex:
Om det är 7 grader ute och det är för kallt inne med 1 grad, justera parallell med +1.

Är det minusgrader ute och du inte är nöjd med inomhustemperaturen ska du justera kurvan. Ex:
Om det är -7 grader ute och det är för kallt inne med 1 grad, öka kurvan (inte parallell) med +1.

Låt oss säga att det är lagom temperatur mellan 5-17 grader utomhus och när det är kallare än -5 grader. Men du har kallt inomhus vid 0 grader utomhus Då ska du knäcka kurvan vid 0 grader genom att öka med +1.

Om du har lagom nere men för varmt uppe behöver du justera golvslingorna och minska antingen kurvan eller parallellförskjutningen så att radiatorerna uppe ger rätt värme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Hej och tack för svaret.

En annan fråga:

Det är vattenslangs på nederplan och radiatorer på övre. Enligt IVT-manualen skall man ha samtliga termostater öppna (på Max) och justera via pannan.

Vad anses om detta? Se även bild.
Ska man följa tillverkarens råd om att termostaterna skall hållas helt öppna?
 
  • Diagram över värmeinställningar för IVT-panna med kurvor som visar relation mellan framledningstemperatur och utetemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Matte Bygg skrev:
Hej och tack för svaret.

En annan fråga:

Det är vattenslangs på nederplan och radiatorer på övre. Enligt IVT-manualen skall man ha samtliga termostater öppna (på Max) och justera via pannan.

Vad anses om detta? Se även bild.
Ska man följa tillverkarens råd om att termostaterna skall hållas helt öppna?
Ja för radiatorerna är detta korrekt. Det brukar finnas en fast strypning av radiatorerna som inte ska röras normalt sett, det kan även finnas en för all värme som går upp till ovanvåningen. Men finns det inget annat än termostaten så bör du inte ändra dem till max.

Anledningen är att radiatorerna ska hållas öppna helt är för att värmepumpen inte behöver producera lika varmt vatten för att värma huset, men det finns en balans mellan golv och radiatorer samt våningsplan som behövs upprätthållas för att hålla en jämn temperatur. Om det är redan perfekt justerat behöver du egentligen bara ändra en inställning på värmepumpen (parallellförskjutningen antar jag för det är plusgrader för de flesta just nu), men troligtvis är det inte så.
 
Redigerat:
M Martin_ skrev:
Ja för radiatorerna är detta korrekt. Det brukar finnas en fast strypning av radiatorerna som inte ska röras normalt sett, det kan även finnas en för all värme som går upp till ovanvåningen. Men finns det inget annat än termostaten så bör du inte ändra dem till max.

Anledningen är att radiatorerna ska hållas öppna helt är för att värmepumpen inte behöver producera lika varmt vatten för att värma huset, men det finns en balans mellan golv och radiatorer samt våningsplan som behövs upprätthållas för att hålla en jämn temperatur. Om det är redan perfekt justerat behöver du egentligen bara ändra en inställning på värmepumpen (parallellförskjutningen antar jag för det är plusgrader för de flesta just nu), men troligtvis är det inte så.
Hej
Tack för svaret med alla förklaringar.
Jag ska känna efter och återkommer vid behov för mer expertis här;)
 
  • Gilla
Martin_
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Hej och tack för svaret, men jag förstår ändå inte varför man ska ”knäcka kurvan” eller ”finjustera”

Förklaring på enkel gatusvenska vore kanon. Eller då är IVT690 bara skräp.

ps. Har 100 kvm vattenburen golvvärme plan 1 100 kvm golvyta plan 2 med radiatorer som går på samma varmvatten från IVT:n.

Kan någon kunnig ha en bra förklaring till hur jag ställer in ”knäcka kurvan@ + ”finjustering”
Vill ha 22-23 grader i huset. Inte ens IVT-återförsäljare har kunnat förklara.
Kan försöka förklara med andra ord. Din pump baserar vilken temperatur den skickar ut till radiatorerna på en utegivare (temperatur). Den kan exempelvis se ut så här.

10 till 5°: Radiatorvatten 30°
5 till 0°: Radiatorvatten 34.7°
0 till -5°: Radiatorvatten 39.6°
-5 till -10°: Radiatorvatten 44.9°
-10 till -15°: Radiatorvatten 50.4°

Skulle du lägga in dessa i ett diagram får du en linje likt den bild du hade med i ett inlägg längre ner där X är utetemperatur och Y är radiatorvattentemperatur.

Med hjälp av kurvlutningsinställningen justerar du hur brant kurvan ska vara. Dvs. om den ska skicka på varmare radiatorvatten desto kallare det blir. Du ser t.ex. att kurvlutning 10 skickar ut 60° radiatorvatten vid -5° medens kurva 4 skickar ut 35° radiatorvatten vid -5°.
Med hjälp av finjusteringen höjer eller sänker du hela kurvan i höjdled så att radiatorvattentemperaturen stiger eller sjunker lika mycket över hela kurvan.

Med att knäcka kurvan innebär att du går in och ställer att ett visst utetempsintervall ska ha en viss temperatur på radiatorvattnet.

Låt säga att du vill ha det varmare inomhus när temperaturen är mellan 5-0°.

Du ändrar just värdet för detta intervall:

5 till 0°: Radiatorvatten 34.7°

till Radiatorvatten 40°

Skulle man nu rita upp en linje i ett diagram så hade kurvan blivit 'knäckt' i intervallet 5 till 0°.
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Hej och tack för ditt svar.
 
Hej
Såg denna länk om ivt690 har oxå problem med min panna för elpatron slår på me 4,7kwh fast det är 10c ute och 22c inne enligt givarna och inne värmen är stäld på 20c
Får grå hår på detta någon som vet ?
 
Det finns ett annat forum som har hjälpt mig massor innan jag fick in den bästa inställningen på min greenline. Extremt kunniga och kanske en del av dem även hänger här men tipset är att regga sig där och får hjälp av proffs. Sök bara på vad din pump är till för på Google ( antar att jag ej får göra reklam för andra forum)
 
S Savic skrev:
Hej
Såg denna länk om ivt690 har oxå problem med min panna för elpatron slår på me 4,7kwh fast det är 10c ute och 22c inne enligt givarna och inne värmen är stäld på 20c
Får grå hår på detta någon som vet ?
Hej

Jag hade en ivt490 som gick på elpatronen. Det var fel på elektroniken (kretskortet) Den hade 15 år på nacken så det var lite tidig skrotning.

Men att ställa in ivt690 har jag aldrig lyckats med helt. ”Knäcka kurvan” och ”finjustering” verkar ingen kunna till 100% inte ens service-företaget som är återförsäljare/montör av IVT.

Men jag har fått bra information härinnemen ändå inte 100%.

Tror det blir en NIBE nästa gång eller fjärrvärme om kommunen drar ledningar till mig.
 
Hej
Jo jag vet att det är svårt med lyckas få rätt på alla inställningar.
Med handen på hjärtat så har jag aldrig rört på knäcka kurvan under 9 år man e rätt att ställa till det !
Har aldrig fått det riktigt förklarat av IVT heller mer än massa gojs som enligt min bok tyder på ovetande av installatören.
Om det är kretskortet så är det kört för min del :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.