Jag grejar med vår loge, byter panel och ska göra nya häng-skjutportar (dvs. byta ut de på bilderna). Har sökt här på forumet efter tips på hur man bygger häng-skjut-portar, men gått bet. Hittade istället denna filmen från GDS https://gds.se/byggnader/forrad/garasje-bygg-en-skjutdorr
Här bygger de ju en rätt liten (160 bred, 244 hög) port jämfört med mina (som är ca 4 meter höga och 2 meter breda) och så klär de den med en skiva. Min fråga är om jag kan använda samma dimensioner på reglarna (50*100) och använda samma konstruktion fast jag ska göra större portar och klä dem med brädor istället? Eller måste jag ta grövre reglar och lägga till något i konstruktionen som stabiliserar (t.ex. en ur amatörbyggare-synpunkt vedervärdig snedsträva eller liknande)? Någon som har koll?

Jag kan ju bara ta efter de som sitter, men de har rätt så grov stomme, vilket jag såklart vill undvika om det går.

Vill ni kika på andra delar av projektet (t.ex. byte från eternit till lockpanel) har det tidigare fått hjälp i https://www.byggahus.se/forum/threads/lockpanel-utan-lock.483621/#post-5210617 och https://www.byggahus.se/forum/threa...saden-eternitklaedd-loge.410655/#post-5209985
 
  • Föråldrad lada, övervuxen med murgröna, slitna träportar, beskuren vegetation, delvis soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten grön ladugårdsdörr, asbestcementskivor, "Ostabö" målat överst, skymning, gräs framför, förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvöppen ladugårdsdörr, rödvit byggnad, grönt, försummelse, kvällsljus genom takfönster, landsbygd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det enklaste är att plocka ner en av dina portar och se hur de är gjorda.
Ur huvudet nu så hade jag byggt av 28x120 eller liknande som man lägger dubbelt av och förskjuter i hörnen och sidorna där du behöver spikreglar till panelen.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Kanske går med tunnare också, dina portar är ju inte överdrivet stora.

//AA
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S saiter skrev:
Jag tror att det enklaste är att plocka ner en av dina portar och se hur de är gjorda.
Ur huvudet nu så hade jag byggt av 28x120 eller liknande som man lägger dubbelt av och förskjuter i hörnen och sidorna där du behöver spikreglar till panelen.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Kanske går med tunnare också, dina portar är ju inte överdrivet stora.

//AA
Tack! Jag tror att jag förstår hur du menar. 2 lager rektangulär ram av 28x120). Låt säga att den vänstra lodräta närmast panelen sitter ända upp i övre hörnet, så menar du att den vänstra lodräta längst bort från panelen sitter ända ner i undre hörnet. Samtidigt som de som går vågrät fyller "tomrummen" i hörnen efter de lodräta?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Kanon, tack för engagemang :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
"]Tack! Jag tror att jag förstår hur du menar. 2 lager rektangulär ram av 28x120). Låt säga att den vänstra lodräta närmast panelen sitter ända upp i övre hörnet, så menar du att den vänstra lodräta längst bort från panelen sitter ända ner i undre hörnet. Samtidigt som de som går vågrät fyller "tomrummen" i hörnen efter de lodräta?[/QUOTE]

Ja precis.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.