A
I Göteborg skall tilläggas!

Jag har sett en spricka i min källarvägg som jag inte tänkt på innan. Sannolikt har den funnits där i evigheter, men det kan jag inte ta gift på. Huset är byggt 1932 och väggen är av putsad betong. Väggen med sprickan är mer utsatt för tillskjutande fukt än övriga väggar.

Sprickan går horisontellt mellan två källarfönster på en gavel, mer än två meter. Däremellan står hjärtväggen. Vid ena fönstret går sprickan genom hela väggen och fortsätter på insidan av huset, ett par decimeter in. Sprickan är hårfin inuti huset, men blir bredare på utsidan (dryga millimetern skulle jag gissa, men svårt att se utan att knacka ner putsen som är i risigt skick).

Har inte gjort några markarbeten eller andra ändringar i konstruktionen på många år. Vi har ställt in en luftavfuktare och haft det ca 20 grader varm i källaren under vintern. Någon sa att man lett om vatten i närheten, så kanske har grundvattennivån ändrats - går det att kolla upp på något sätt?

Hade varit gött att få hit någon sakkunnig att titta på detta och förstå om och isåfall vad för slags åtgärd som är att föredra. Någon som har förslag på vilket skrå jag ska ringa, eller till och med förslag på specifik person/firma?
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.