Tänkte trycka in FTX-ventilation i nybygget. Efter det att systemet är projecterat och inköpt så behöver ju någon installerera det också. Snickarn är lite osäker på detta men visst borde han klara av det om man har en tydlig och bra ritning ?

Eller måste man vända sig till en ventilationsfirma ? Har Ni isåfall några exempel på företag (helst i Halland) som gör detta ?

Hur har Ni andra gjort ?
 
En duktig installatör i Halland är Inventor Ventilations. Men dyr....

Jag anlitade själv en snickare för att montera min byggsats som jag beställt komplett från Soliduct AB och det gick väldigt smidigt. Injusteringen lät jag Inventor ta hand om. På detta viset sparade jag drygt 40% jämfört med "helhetslösningen" från YIT och Bravida!!
 
Nu är jag väl partisk eftersom jag jobbar i ventilations branschen, men jag föredrar nog ventilations montörer än snickare då det går betydligt fortare för ventilationare att dra spiro rör, likväl som det går fortare för snickare att smäcka upp gipsväggar.
 
Tjoa

Vi kommer ha ett tvåplanshus vilket innebär en hel del dragning av rör i mellanbjälklag vilket i sin tur innebär att man behöver "såga upp" för att dra spirorören. Brukar ventilationsfirman göra detta eller tar man hjälp av snickaren ?
 
Skiljer sig väl åt beroende på vem man får tag i.

Du har inte funderat på att köpa hela anläggningen av en ventilations firma som sedan samordnar installationen i takt med att snickarn bygger?
Så brukar man ju göra.
Tips kan ju vara att ha samma firma till installation, injustering och ovk besiktning.
Så slipper du krångla med flera firmor.
 
Jo, det är så jag vill ha det.. Men priset avskräcker lite.. CA 100.000 kr vill de ha..
 
carax skrev:
Jo, det är så jag vill ha det.. Men priset avskräcker lite.. CA 100.000 kr vill de ha..
Inte för att vara sån men vad blir 40 sparade procent på 100 000? :D



Göta kanal skrev:
"Vill herr H:son-Larsson vara vänlig att multiplicera 400 med 1000."
Jag ber om ursäkt i förväg, jag kunde inte låta bli. :blushing:
 
Snickarna vet inte hur man kondensisolerar, i övrigt kan vem som helst koppla samman sprirorör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.