Fick första riktiga bekymmret i husbygget idag...

Snickarna började sätta in kaminen på bottenvåningen och allt gick bra ända tills dom borrade hål i taket på övervåningen och hittade på en takstol 0,5-10 mm ifrån där skorstensröret kommer gå.
Det konstiga är att på konstruktionsritningen så verkar skorstensröret gå upp precis bredvid takstolen, men en sotare som var i närheten kom förbi och sa direkt att det måste vara minst 50 mm till brännbart...

Är det här en tabbe av den som gjort konstruktionsritningarna?

Det finns nu lite olika lösningar, men ingen av dom blir särskillt bra tycker jag.

* Man kan sätta två böjjar på skorstenen precis under taket på övervåningen och på så vis flytta skorstenen 50 mm i sidled. Det här kommer inte se särskillt snyggt ut tycker jag, dessutom finns ju fortfarande hålet i taket som innebär att täckplåten måste specialbeställas för att täcka öppningen och den kommer bli rätt stor...

* Ev kan man få plats med böjjen i mellanbjälklaget och på så vis få en rak skorsten genom övervåningen, men även då blir genomföringarna större och kräver specialgjorda täckplåtar både i golvet och taket på övervåningen.

Det jag funderar över här är ju hur man ska försöka lösa det här på smidigaste sätt... Jag tror ju inte att man lyckas lösa det utan att det kommer se ut som en nödlösning. Ska man isf kräva någon sorts kompensation? Och vem har isf gjort fel? Konstruktören som ritat in skorstenen 5 mm från takstolen, eller snickarna som tog hål i mellanbjälklag och tak utan att ta rätt på vars takstolen var?
Inte kan väl hustillverkaren vända det här till att det skulle vara vårat fel? Dom har ju tagit fram alla konstruktionsritningar och har hela tiden varit medvetna om placeringen av kaminen....
 
Står takstolen på rätt ställe enligt ritning? Vad har du för innertak? Är det gips går det att laga i utan att det syns.
 
Jag har utgått från att takstolen sitter rätt, det skumma är ju att man ser på konstruktionsritningen att skorstenen kommer hamna direkt inpå... Så ritningen verkar stämma, men den är ju lite felaktig... Innertaket är nån sorts laserad panel och golvet dom tagit hål i är tarkett...
 
Du kan inte lägga upp en bild för att lättare kunna komma med förslag på lösningar. Om takstolen står enligt ritning får du ta kontakt med konstruktören och fråga hur han tänkt lösa problemet.
 
Kapa bort en bit av hanbjälken på takstolen och lägg en regel utanpå, ta en lång så blir det inga problem med böjning.
Där har du 45 mm + dina 10 så klagar nog inte sotarn.

Protte
 
Snickarna skulle prata med konstruktören imorrn också, och jag är väldigt nyfiken på att höra hur dom tänkt lösa det...

Kan säkert fixa en bild imorrn kväll, men jag vet inte om man kommer se så mycket.... Är ju bara ett hål i bjälklaget än så länge :)

Eftersom takstolen inte går att flytta, så måste ju röret flyttas i sidled.... Och det kan man ju göra var som helst i princip... Får förflyttningen i sidled plats i mellanbjälklaget så blir det den snyggaste lösningen, förutom att hålen i golv och tak måste göras större... Men jag hittar inte på nå mått där man ser hur mycket två böjjar bygger i höjdled...

Det vi vill är ju att det ska bli så bra som möjligt, och får snickarna/konstruktören ihop det är det ju suveränt... Men hur ska man ställa sig OM det inte går att lösa? Vilken nivå på kompensation är lämplig för sånna här grejjer... Det är ju inga jättegrejjer, synd bara att man själv kommer gå och irritera sig på det om dom inte får ihop det bra...

Prottes förslag innebär ju ingen synlig förändring, ska föreslå det för snickarna imorrn och se vad dom och konstruktören säger om det.
 
Du kan inte bygga in skorstenen i ett schakt för att på så sätt dölja det felsågade samt eventuella rörböjar.
 
En sidodragning av skorstensröret bygger 55-65 cm på höjden så det är knepigt att dölja detta i bjälklaget om det inte är ovanligt tjockt.

Går det inte att växla av bjälken som är i vägen? Man får ju kapa lite i taket men att ha två vinklar på skorstensröret synligt finns bara inte.
 
Går det verkligen inte att flytta kaminen lite?Vi hade 25 mm till brännbart. Fixade genom ventilation av skorstenen. Då var det ok med 25mm.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag skulle:
1. Flytta kaminen 4-5 cm.
2. Köra på prottes lösning.

Har någon gjort ritningar över allting så är det dennes fel.
Om inte någon sen struntat i ritningen, för då är det dennes fel.

Saknas det ritningar, eller är detta problem inte korrekt adresserat i ritningarna kan felet hamna i lite olika knän, beroende på en massa faktorer.
Först och främst måste beställningen vara korrekt specad för att felet ska gå att skjuta iväg från beställaren själv.
 
Mycket bra svar här... Har idag kollat av med konstuktören som gjort ritningarna och allting verkar vara helt enligt ritning. Han har alltså missat att ta hänsyn till reglerna om avståndet till brännbart för skorstenen.

Skickar med ett par kort som jag tog idag efter jobbet....

Kaminen går inte att flytta en mm närmre väggen än den står nu....
 
  • DSC00518.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00517.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00511.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00515.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00516.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vad lagen/regler säger, men skulle ni inte kunna sätta något värmeisolerande och icke brännbart mellan takstol och skorsten, typ en skiva eternit eller något?
 
Nä, det var visst inte godkänt enligt sotaren... Det måste vara 5 cm mellan skorstenen och takstolen...

Är det ens möjligt att såga av takstolen och lägga en regel utanpå? Utan att innertak, lösull och plast tar skada?
 
Det är ju redan hål i taket och plasten, såga med typ fogsvans rakt upp.

Lösull går att suga ut och blåsa tillbaka men man kan ju fösa undan den bara.

Jag förstår varför det inte går att flytta rör o kamin.

Protte
 
Mikael_L
Det är en premodulskorsten, man får helt enkelt lyda monteringsanvisningarna.

Denna text finns att läsa i installationsmanualen:
Genomföring av icke brännbart material
Vid genomföring av material som inte är brännbart och uppfyller
brandteknisk klass EI60 krävs inget säkerhetsavstånd, endast ett
mindre luftgap för frigång erfordras.​

Detta betyder kanske att om man sätter tillräckligt många mineritskivor för att uppfylla EI60 så är det OK. Men jag vet faktiskt inte. Själv skulle jag snacka med sotaren först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.