Har hamnat i en lite besvärlig situation, behöver råd.

Bakgrund, bygger om till inredd vind. Har haft en arkitekt som ritat ett fönsterparti där vi har fönster upp till nock i kortänden av vardagsrummet. För att skapa möjlighet att öppna fönstren är fönsterparitet två delat, med ett fast fönster från ca 220 upp till nock och ett öppningsbart fönster, inåtgående, från 80cm till 210cm.

Problem, byggfirman har beställt fönster som nu har kommit, och det visar sig att karmdjupet från utsida till glasrutan på de fasta fönstren är ca 2cm. På de öppningsbara fönstren är karmdjupet utsida till glasrutan 7cm. Detta medför att glasen på de öppningsbara fönstren sitter mycket längre in i fasaden.

I fönsterritningen från arkitekten har enbart karmens bredd och höjd angetts för fönsterpartiet. Hur djupt glaset skall monteras i karmen har inte angetts. Däremot har det framgått att det handlar om ett sammanhängande glasparti (med en övre del med fast fönster och nedre del som öppningsbar, inåtgående)

Vem har begått misstaget?

Arkitekten och vi som husägare har utgått från att alla glas, oavsett fast eller öppningsbart, skall sitta på samma djup i karmen (Monteringsdjup i karmen har inte angivits i ritningen).

Byggaren har inte heller varit medveten om att detta problem finns och har därmed inte kunnat påpeka detta till oss innan beställning.

Fönstertillverkaren (lokal fönstertillverkare) som självklart känner till detta, och visste att det var ett enhetligt fönsterparti som avsågs, har inte nämnt något om detta vid beställning, utan tillverkat fönstren enligt sina standardmått avseende monteringsdjup i karmen, och sedan levererat.

Hur göra nu?
 
Snacka med han som gjort dem och säg till dem att de har gjort fel?
 
I det här fallet känns det som om att lösa problemet är prio 1.
Men egentligen har både arkitekten och du som byggherre gjort fel skulle jag vilja säga: Arkitekten för att denne inte specade alla mått, du (särskilt för att du väl är egen KA?) för att du inte kontrollerade måtten.

Fönstertillverkaren tycker jag har gjort minst fel - denne kan väl inte veta att fönstrena skall gå i kant både inne och ute om det inte är specat !? Oavsett om det är samma fönsterparti eller ej - konstigare saker har nog beställts än fönster som diffar 5cm...

Men lösningen torde i 1a hand vara att se om du kan lämna tillbaka de fasta standardfönstren (ingår dom i sortimentet så borde det gå) - och beställa nya med rätt mått...

/K
 
Vad är egen KA?
 
Castrol skrev:
Vad är egen KA?
KA = Kvalitetsansavrig.
Nu vet jag iof inte hur stor ombyggnad du gör -men vid mindre ombyggnader så brukar man få vara sin egen ka, annars får man leja en certifierad sådan.
Om ni inte bara ersätter ett existerande fönster rakt av så antar jag att du har bygglov (behövs väl iof inte på icke detaljpålanerat område) - och kommunen brukar säga om man får vara egen ka eller om man behöver en certifierad...
/K
 
KA = Kvalitets ansvarig, OK

Det är faktiskt arkitekten som är KA, och han har informerats om felet. :S

Värt att notera bygget är inte slutfört ännu, men fönstren kom i tisdags och monterades av byggfirman samma dag. Jag noterade felaktigheten när jag kom från jobbet samma dag och påpekade detta direkt.

Från min synvinkel kan jag tycka att fönstertillverkaren har tillverkat fönstren utifrån en ritning som var inkomplett, och då på eget bevåg beslutat om vissa mått utan att stämma av med beställaren, dvs vår byggare
 
Tycker att det förekommer en hel del okunskap i dessa inlägg.
1 Ka kontrollerar inga mått och har inget ansvar för ritningarnas riktighet. Ka skall enbart kontrollera att resp konsult/entreprenör har utfört sin egenkontroll. Var och en ansvarar för sina handlingar. Det är alltså upp till den som levererar att ta reda på förutsättningarna före!
2 Glasets läge i en båge (i förh till utsida karm ) är olika oberoende på om det är fast, utåtgående eller inåtgående. Det som brukar bli problem är linjering av glaset, speciellt om fönster ansluter tii en dörr i sidan.
Jag anser därför att allt är som det ska. Ett fast fönster som ansluter till ett inåtgående får dessa skillnader, helt enl svensk standard.
Proffsprojektör och riksbehöig KaPBL
 
Nu är ju jag aningen jävig i denna fråga, men enligt svensk standard..... finns väl ända ingen standard som ger svaret på hur djupt glaset skall monteras i bågen, vare sig det är fast eller öppningsbart.


Värt att påpeka är att fönstren har måttbeställts dvs inte standardmått i övrigt, bl.a har de fasta fönstren tillverkats med vinkel i överkant för att ansluta mot taklutningen.
 
SS är just vad som finns. Så gott som samtliga fönstertillverkare jobbar med svenska standardprofiler. Det är bara bredd och höjd på karmen (och därmed bågen) som varierar. Detta medför attglaset kommer i olika djup utifrån sett, fönstret måste ju fungera. :)
För övrigt är det som sagt ovidkommande att dra in Ka i detta, frånsett betr egenkontrollen.
 
Redigerat:
Inget konstigt tycker jag...på ett inåtgående fönster sitter glaset närmre insidan än utsidan. Det är många detaljer att hålla reda på vid renoveringar och ombyggnader.
Har själv gjort ett misstag en gång när jag beställde ett inåtgående fönster med sned topp, placerade gångjärnen fel vilket gjorde att fönstret tog i taket.Inget roligt men mitt eget fel.
 
seniorkonsult skrev:
SS är just vad som finns. Så gott som samtliga fönstertillverkare jobbar med svenska standardprofiler. Det är bara bredd och höjd på karmen (och därmed bågen) som varierar. Detta medför attglaset kommer i olika djup utifrån sett, fönstret måste ju fungera. :)
För övrigt är det som sagt ovidkommande att dra in Ka i detta, frånsett betr egenkontrollen.
Min tanke var att en Ka skulle kunnat uppmärksamma att måttet ev saknades om man granskade ritningarna eller vid leverans/uppsättning såg uppmärksammade detta- självklart är det dock inte en Ka som skall stå för några merkostnader etc...

/K
 
Håller med Seniorkonsult här, det är ju så fönster blir helt enkelt enligt SS.
Och en KA har inte med det att göra om inget annat avtalats.
 
Läs det första inlägget i tråden!

+ den här texten som jag kopierade från inlägg #6


"Det är faktiskt arkitekten som är KA, och han har informerats om felet"
 
Är "Svensk Standard" för fönster antagen som byggnorm i Sverige? Det har jag mycket svårt att tro. Om inte så lär varken rollen arkitekt eller KA ha något ansvar i denna fråga.
 
Först kan man ställa frågan om det är ett fel? Om B endast tycker att det skall vara lika avstånd till glasen och det inte är det på grund av att det är skillnad på konstruktionen på fasta, inåtgående eller utåtgående fönster. Då är det inte ett fel.
Ka (arkitekten) skall inte kolla sådant. Det är som sagt standard. BBR (Byggreglerna) förutsätter även att t ex fönster är testade och godkända (P-märkta) vad avser funktion, täthet, beslagning etc. Det är här SS kommer in.
Och än en gång. Ka har inte med mått eller ritningsgranskning att göra. Var och en ansvarar för sina handlingar mot egenkontroll. Om jag fattat problemet rätt så är det inget problem!
Till cASTROL ..... finns väl ända ingen standard som ger svaret på hur djupt glaset skall monteras i bågen, vare sig det är fast eller öppningsbart.
Standard är just vad som finns.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.