Dessa sega kokonger hittar jag lite överallt bakom tretex och masonit på timmerväggarna. Ingen åverkan på timret, inget gnag någonstans. Men vad är är det som bott i dessa!!??
 
Just det, bilden skulle med också!
 
  • Vad är detta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissade på spindlar men är inte säker pga formen. Hittade också en hel del sånt där i våra väggar. Superstarkt material som säkert skulle funka i skottsäkra västar eller nåt.
 
Kevlarspindlar..........:D Har nyss fått ett tips om att det är ngn nattfjäril eller liknande.
 
Jag har också brottats med dessa kokonger. I yttervägg på de stälen vi har haft vedervärdigt stora Tujor utanför. Jag gissade på nåt som spridit sig från dessa. Som sagt, otroligt sega och väl fästa i materialet. Isolerar antagligen bra också.
 
imported_Benno skrev:
Superstarkt material som säkert skulle funka i skottsäkra västar eller nåt.
Saxar från ett två år gammalt pressklipp. :)

Spindeltråd är ett starkt och elastiskt biomaterial som kan användas till mycket - från kirurgisk söm till skottsäkra västar. Problemet har varit att man inte har kunnat producera spindeltråd i stora mängder, men nu har Anna Rising vid SLU kommit på hur man kan göra. Hon låter bakterier göra jobbet.
 
Jag hittade likadana i mitt förråd som jag delvis rev igår.
Vad är det?
Vad göra?
På mina reglar så hade det blivit spår efter dessa. Spår i den formen att en del av träet är borta (dock inte mycket så att det påverkar hållfastheten).
 
Ring och prata med spindelmannen!
 
Trevligt att få det bekräftat att det är harmlösa hyresgäster, med tanke på mängden kokonger man kan hitta! Fantastiskt sega och slitstarka, spindelmannens kompisar kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.