Låt säga att en välrenommerad erfaren VVS-firma besöker en 40-talsvilla och lämnar offert på att dra rör i taket i garaget och upp genom det till våningen ovanför, vilket medför ett antal borrhål. I taket sitter eternitplattor, omöjligt att missa när firman tittade, mätte och räknade.

Har fastighetsägaren ett juridiskt ansvar att upplysa om asbesten? Tänk om denne inget visste?
 
Redigerat:
Utan att veta så tycker jag att det bör ligga på hantverkaren att ha koll på riskerna i sin arbetsmiljö. Om det inte går att missa så bör denne ha med eventuella speciella åtgärder i sitt anbud. Om det dyker upp som en överraskning känns det väl rimligt att det kan bli tilläggskostnader i form av sanering etc.

Många anlitar ju hantverkare för att de inte riktigt förstår sig på hur jobbet ska göras så jag tycker det är svårt att kräva att konsumenten ska ha koll på alla risker.
 
tommib
Va?
Om du som fastighetsägare vet att det är asbest där så är det väl allmän hyfs om inte annat att påtala detta för hantverkaren. Om hantverkaren inte förstår riskerna med det eller vad det får för konsekvenser för jobbet anlitar man inte den personen.

Handlar detta om att du har fått en offert som är för låg och försöker stilla ditt dåliga samvete genom att få andra att säga att firman borde sett eterniten och att de får stå sitt kast?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du som fastighetsägare vet att det är asbest där så är det väl allmän hyfs om inte annat att påtala detta för hantverkaren.
Dels var det en hypotetisk fråga, dels var det endast juridiken i frågan jag var nyfiken på. Men du har absolut rätt i sak om de moraliska skyldigheterna. :)
 
Man skulle kunna utöka frågan till huruvida firman har rätt att dra tillbaka offerten och bryta avtalet om de kommer på eller blir upplysta om asbesten? Det är ju sällan det finns sådana klausuler i en vanlig offert...
 
Så som du ställer frågan, så tror jag inte det är säkert hur man skall tolka ansvaret. OM hantverkaren stöter på oväntad asbest, så blir det tveklöst en tillkommande sanering. Det är få en oförutsedd omständighet.

Men om nu det asbesthaltiga materialet är tydligt synligt, så borde hantverkaren ta höjd för att sanera i sin offert.

Tyvärr tror jag att det nu finns rätt gott om hantverkarfirmor som låter sådana arbeten utföras av lågavlönad personal från östeuropa. Dvs. det blir ingen saneringskostnad oavsett om de visste om asbesten eller inte.
 
O
Asbest som dyker upp blir garanterat ÄTA
Jag är ganska säker på att husägaren går fri.
 
H
Du har som fastighetsägare ansvar att ta reda på och informera om de finns eller kan finnas asbest.

är de en publik lokal så måste du även märka ut så ingen gör någon åverkan i framtiden utan att ta korrekt skyddsåtgärder.
 
H
Och självklart har hantverkaren rätt att få extra betalt om de upptäcks på vägen.
De är inget snack om saken
 
Frågan var väl om det är "upplysningsplikt" i offertskedet?

När jag räknar på stora byggen så är eventuellt plastbesök underordnat handlingarna. Det betyder att jag som entreprenör inte hade räknat med asbestsanering om det inte stod i handling även om jag sett skivor på plats.
 
P Poxeman skrev:
Frågan var väl om det är "upplysningsplikt" i offertskedet?

När jag räknar på stora byggen så är eventuellt plastbesök underordnat handlingarna. Det betyder att jag som entreprenör inte hade räknat med asbestsanering om det inte stod i handling även om jag sett skivor på plats.
Men varför tittar man överhuvudtaget på plats, om man inte tar hänsyn till något av det man sett vid offertskrivningen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men varför tittar man överhuvudtaget på plats, om man inte tar hänsyn till något av det man sett vid offertskrivningen?
Det gör jag. Exempelvis hade jag i detta fall lagt in asbestsanering som möjlighet till ÄTA (ändrings o tilläggsarbeten) och därmed vågat pruta mer på mitt offertpris.
 
En oseriös firma kan som sagt anlita lågprisarbetare utan sanering som kontaminerar både sig själva och utrymmet de arbetar i. Det kan bli svårt att få dem att sanera i efterhand så det är bäst att reda ut detta i förväg.
 
Glöm inte att du har arbetsmiljöansvar som beställare. Oavsett vem som betalar så är det din skyldighet att upplysa om asbesten.
 
P Poxeman skrev:
Glöm inte att du har arbetsmiljöansvar som beställare. Oavsett vem som betalar så är det din skyldighet att upplysa om asbesten.
Det gäller inte om beställaren är privatperson, och beställer total eller generalentreprenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.