Jag reflekterade över denna fråga idag när jag gjorde ett av mina sällsynta besök hos den bygghandlaren som ligger närmast i jakt på glespanel i en udda dimension. Ni vet typen: öppet 7-16, lördagar stängt, du är alltid enda kunden, allt som inte är av trä kostar dubbelt mot Bauhaus/Hornbach och är täckt av ett tjockt dammlager. Det finns flera sådana handlare i området och jag får inte grepp om vilka kunderna är. Är det byggföretagen som beställer material direkt till byggena?
 
Dom som inte har stora byggvaruhus på orten t.ex.

//Patrik
 
Vad är en traditionell bygghandlare?

Byggmästaren som byggde mitt hus köpte mycket hos Derome (dit privatpersoner inte är välkomna) och Beijers, men också hos t.ex. Hornbach.

Vilka är traditionella?

Själv köper jag mest hos GS Byggvaror http://www.gsbyggvaror.se/ för att de ligger närmast, och dessutom har bra priser, och bra service.
Visserligen har de öppet lördag till 13, vardagar till 18, men har stängt på söndagarna.
Dem uppfattar jag som ganska "traditionella".
 
Jag gillar Beijer. Bra service, öppet från 7 för alla morgonpigga snickare och har ofta god kunskap. På brädgården får man bra service. På Byggmax står snickaren å flirtar med kassörskan och de båda viftar att "det finns på ta det själv lägret fattar du väll?" Och sist på cheapy, ist f att hjälpa oss handla och räkna ut vad vi behövde blev vi hemskickade med tomt släp för de skulle stänga om 15 minuter och fastän jag föreslog vi kunde köpa ett par första reglar att börja med...

En riktig handlare har riktig service och kunskap.
 
Jag handlar en del på Beijer i göteborg, men tyvärr är det inte så mycket beställt med vare sig service eller kunskap. Servicen är snäppet bättre än hornbach men inte vad man borde kunna förvänta sig tycker jag.
Hornbach är ju servicemässigt snäppet bättre med sina något mer generösa öppetider, själv tycker jag de borde ha öppet till 22 alla dagar, så som coop bygg hade när det fanns, det var riktigt bra när pannan började läcka en kväll :)
 
alla som bara ska ha en brädbit o inte ids åka till dom stora byggvaruhusen och dom som handlar mycket och får bra rabatter så det blir billigast o handla där!
 
Byggmax åker jag enbart i nödfall....ingen som jobbar där har en aning om vad dom har eller säljer...ang priser så har jag bättre priser på XL.....
 
Det bästa med byggmax är väl ändå öppettiderna. Priset är för mig lägre på min lokala bygghandel men det är iofs inte en sådan bygghandel som TS menar, det är mycket folk där jämt och handlar.
 
Handlar mycket på Byggmax. Tycker det fungerar smidigt med killar/tjejer som mäter virket på vagnen utan att man måste jaga efter dem. Lite drygt med olika virkeslängder varje gång, ibland passar det inte.

På "Fröbergs" här i Borlänge har de urusel service. Handlar bara där om jag måste. Tror inte de gillar privatpersoner riktigt. På plussidan så har de verkligen allt man behöver.

"Karl Hedin" är ett till skitställe i Borlänge. Här känner man sig nog bara välkommen om man är företagare. Skulle handla rubbet för fasadbyte förra året och åkte ner dit för att få en offert. Stod säkert 15minuter och väntade på personalhjälp när killen i kassan låter en precis insprungen företagare gå före mig i kön?!? Jag åkte därifrån...
På plussidan för Karl Hedin så har de väldigt fint rakt virke i bestämda längder.
 
Jag har en liten firma bakom mig där ja nästan handlar allt.
Hade de haft mjölk hade jag säkert köpt den där.

Så föbannat bra service. Finns aldrig några problem med något.

De är klart dyrare på vissa saker men billigare på andra så det brukar ta ut sig.
Får allt hemkört när som helst utan kostnad ocj utan tjabb.
Bara det äe värt en massa när ma inte har dragkrok...

Köper en del saker på Cheapy, mest för att jag inte vet vsr Byggmax ligger i Hässleholm.
 
Joens skrev:
Jag har en liten firma bakom mig där ja nästan handlar allt.
Hade de haft mjölk hade jag säkert köpt den där.

Så föbannat bra service. Finns aldrig några problem med något.

De är klart dyrare på vissa saker men billigare på andra så det brukar ta ut sig.
Får allt hemkört när som helst utan kostnad ocj utan tjabb.
Bara det äe värt en massa när ma inte har dragkrok...

Köper en del saker på Cheapy, mest för att jag inte vet vsr Byggmax ligger i Hässleholm.
data=VLHX1wd2Cgu8wR6jwyh-km8JBWAkEzU4,ScMcmVeCjI8-czGP30VXt0sWc20kg67yj_Q46v6tZHqbr9nyLu68GF03IDmT845d7Cn_YFYav9xtxFtdrLWrxGlJ5Gq6Qr7TGdx_IFK8HpEOXkFo3Y2lXlo6ePVUxxJl7mbK2k4DF3i1-0E

;)
 
Enk Projektet skrev:
[bild]

;)
Haha, är byggmax bättre eller det är vilket som? Får ju ta det på gps då jag ör värdelös på Hässleholm ;)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi har 3 byggbutiker i stan, Beijer, Byggmax och Cheapy.
Får nog säga att de alla 3 kompletetrar varandra rätt bra, man åker till det stället som man vet har de grejer man behöver till rätt kvalite.
Blir dock flest resor till Byggmax då de ligger närmst och går snabbast att komma där ifrån.
Beijers har mycket men det kan vara ett evigt väntande på att få hjälp, jag köper mest lite udda och annorlunda saker på Beijers då de har störst sortiment, men ska jag och hämta en trave OSB eller nått standard så blir det Byggmax istället, skiljer sådär 20kr per skiva.

Jag försöker stödja alla 3 butikerna, tidigare hade vi Jem&fix med men det la dem ner, från början fanns det bara Beijers och allt var helt tokigt dyrt då, så det är bra att det är 3 butiker, håller ner priserna även på beijers.
 
Beror på vad jag ska handla. Färg, tapeter och dess tillbehör inhandlas hos färghandlare.
 
Jag har allt som oftast åkt till Beijer för att handla, tycker dom är/var bra. Det jag dock märkte senast (i jämförelse för cirka ett halvår sedan) var att väldigt mycket av sortimentet hade blivit beställningsvaror och fanns ej längre i lager. De som tidigare fanns hos beijer kunde jag nu istället hitta på bauhaus (där det inte fanns tidigare).

Håller bauhaus på och konkurrerar ut Beijer?

/n
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.