Hej,

Jag tänkte bara höra vilken tillverkare ni anser gör de bästa slippappren till tex deltaslipar/hörnslipar/slipmöss för slipning av trä respektive färg? Är det någon skillnad på slippapper från exempelvis Bosch, Mirka, samt lågprismärken?
 
Min erfarenhet är att Mirkas slippapper alltid går att lita på. Detta tycker jag gäller både våt- och torrpapper både till handslipning och maskinell slipning. I Rotexen kör jag dock Festools egna papper, vet dock inte vem som tillverkar dem.

En del av Biltemas papper för maskinell slipning (papper till deltaslip exempelvis) är tillverkade av Mirka.
 
  • Gilla
NilsOscar
  • Laddar…
Kan bara instämma, Mirkas slippapper håller bra kvalitet till ett vettigt pris.
 
  • Gilla
NilsOscar
  • Laddar…
Läste nån test för nåt år sedan eller två och då var de imponerade av Boschs slippapper, har inte testad dem själv dock.
 
Det var "Gör det själv" som testade slippapper och testet vanns av Boschs slippapper. Mirka placerade sig väl i testet och ansågs vara bra och prisvärt.

Använder själv bägge sorterna och Bosch är snäppet bättre.


MVH
Ronnie
 
Abranet nätena funkar bäst för målare. För mig som slipar 95% snickerier funkar det inte de är för sköra. Kör du på ett hörn eller någon kant blir det en reva i nätena. Man kör även med en annan platta så vill man köra med vanliga pex standard papper får man byta den och det är jag för lat för att göra. Så därför kör jag de vanliga papprena.
 
Jag har sett att en del tillverkare som tex Bosch har slippapper som är speciellt ämnade för att slipa ner färg (tror Boschs heter "White : paint"). Andra tillverkare verkar ha slippapper som är "allround" och ska funka på både trä, färg med mera.

Får man fråga om det är någon skillnad på slippappren som är "allround" vs speciellt ämnade för att slipa färg? Är slippappren som är ämnade speciellt för färg mindre benägna att "klibba ihop" eller liknande?
 
Tack Frasse.
Då kan jag lugnt fortsätta med mina Festool-papper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.