Fy fabian vad irriterande.
Pratade nyss med telia för att jag ville få en offert av dom för framdragning av telefoni till huset vi ska bygga. Vad säger dom? Jo det ska jag säga. Vi kan ge dig en offert om du har oss som teleleverantör i 18 månader. Vaaa!
Detta kan inte vara möjligt. Måste finnas någon mer som kan dra fram telefonin till nybyggda hus. Är det någon som har någon aning om vem mer jag kan vända mig till? Jag tänker inte binda upp mig till Telia 18 månader dom e inte kloka. Inga vidare avtal har dom heller. Ganska sur och irriterad just nu.
 
ja men telia äger inget i backen längre så det blir väl ganska naturligt att de vill ha dig som kund om de fixar så du får en anslutning? Går du direkt på installatören kanske de tar 2ggr så mycket istället.........
 
Men skippa telia, dra i fiber (helst svartfiber) och kör rubbet på den (internet, telefoni och media) men det är troligen lika dyrt men då slipper du spy galla över Telia.

Protte
 
Alltså finns det ingen man direkt kan kontakta istället för Telia? Låter dystert.
Det här med svartfiber låter jätteintressant, vad är det och vem kan man kontakta? Svartfiber är det samma som fiberoptik?
 
Har du inget stadsnät i närheten så kostar det miljonbelopp att få dit fiber...så det lär inte vara något alternativ för privatpersoner. Tyvärr är det så att Telia har monopol på fastanslutning av telefoni eftersom det är Skanova som utför inkopplingarna och de jobbar åt telia...
 
Beror ju var du bor men hör med byalaget, energibolaget, bredbandsbolaget eller om kommunen vet om det byggs/ska byggas fibernät åt ditt håll.

Ring även Tele2 och hör vad de har för villkor.

Skanova ägs av Telia MEN ska jobba för alla telebolag (kan ju vara lite olika prioriteringar bara). Skanova fixar och donar med kablar och växlar.

Protte
 
Skanova har jag varit i kontakt med och dom säger att dom inte jobbar mot privatkunder utan mot företag. Jag har ringt runt till nästan alla telebolag och frågat om dom kan utföra ett sådant jobb (Nyinkoppling) har jag för mig att dom kallar det för. Alla säger samma sak, ingen av dom har den tjänsten. Hur kommer det sig? Varför inte? Dom går ju också på skanovas nät. Vad är grejen?
 
marlena skrev:
Skanova har jag varit i kontakt med och dom säger att dom inte jobbar mot privatkunder utan mot företag. Jag har ringt runt till nästan alla telebolag och frågat om dom kan utföra ett sådant jobb (Nyinkoppling) har jag för mig att dom kallar det för. Alla säger samma sak, ingen av dom har den tjänsten. Hur kommer det sig? Varför inte? Dom går ju också på skanovas nät. Vad är grejen?
Grejen är att alla andra bolag inte tycker det är värt besväret...vill man ha telefon idag så är det tyvärr bara telia som gäller. Jag råkade ut för ungefär samma sak som du när jag bråkade med dem i början på veckan. De krävde att jag flyttade över mitt befintliga abonnemang till dem innan de kunde ge mig en offert för att dra in telefonen i mitt nybygge. Men det var bara att tjata och kräva ersättning för de högre kostnader det skulle innebära så mjuknade de så småningom och behandlade mig som en kund utan något abonnemang alls. Offerten jag ber om nu kommer ju ändå inte att vara giltig när telefonen skall kopplas in. Offerten gäller bara i 3 månader, men jag behöver ju veta 6 månader innan inkoppling om det blir fiber eller om det bli koppar eftersom det innebär att jag ska dra mina rör i trädgården åt helt olika håll.
 
När vi byggde ringde jag Telia, bara hitta ett nummer där man kunde prata med en människa som visste något var svårt. Telia ville bara ge riktpris om jag gav dem alla uppgifter om varifrån kabeln skulle dras/grävas ner och hur marken var etc. etc. slutpriset var löpande, som tur var fanns ett fiberstadsnät och ett telefonsamtal och en timme senare träffade jag deras entreprenör på tomten och fick ett fastpris direkt. Det kallar jag service! Vägrar ha att göra med telia!
 
kungoliver skrev:
När vi byggde ringde jag Telia, bara hitta ett nummer där man kunde prata med en människa som visste något var svårt. Telia ville bara ge riktpris om jag gav dem alla uppgifter om varifrån kabeln skulle dras/grävas ner och hur marken var etc. etc. slutpriset var löpande, som tur var fanns ett fiberstadsnät och ett telefonsamtal och en timme senare träffade jag deras entreprenör på tomten och fick ett fastpris direkt. Det kallar jag service! Vägrar ha att göra med telia!
Mitt problem är att stadsnätets närmaste fiberanslutningspunkt är flera km bort....Skanovas fiber går några meter från tomtgräns med den lär jag väl inte få tillgång till ändå
 
Ibland får man bita i det sura äpplet... Själv vill jag inte ha med skattemyndigheten att göra men ändock envisas de med att sno pengar av mig varje månad och dela ut dem till diverse suspekta projekt...! ;)
 
marlena skrev:
Skanova har jag varit i kontakt med och dom säger att dom inte jobbar mot privatkunder utan mot företag. Jag har ringt runt till nästan alla telebolag och frågat om dom kan utföra ett sådant jobb (Nyinkoppling) har jag för mig att dom kallar det för. Alla säger samma sak, ingen av dom har den tjänsten. Hur kommer det sig? Varför inte? Dom går ju också på skanovas nät. Vad är grejen?
Som redan skrivet inga andra vill bekosta jobbet om du inte binder dig vid dem. Skyll inte på Telia de gör ju sin del. Skyll på de anda som vägrar ge offerter som du kan jämföra priser med.
 
Ni har rätt allihop men det känns surt att man ska behöva binda sig till ett bolag man inte gillar. Jag hade föredragit ge mig en kostnad på vad självaste arbetet och materialet kostar så betalar jag för det, varför ska jag binda mig? Hittar ingen logik i det. Dom får ju pengarna för arbetet dom utför för att dra fram linjen. Jaja jag får nog bita i det sura äpplet och ta Telia iallafall. Men oj vad fort jag kommer säga upp mitt avtal exakt samma dag då 18 månader gått. Är det någon förresten som har någon prisuppgift på vad det kan kosta att utföra ett sånt arbete? Vi har grannar runt oss inom 10m radie och jag tror att det ska stå ett skåp ute på gatan drygt 50m ifrån oss. Jag vet inte vad dom räknar med eller hur.
 
marlena skrev:
Ni har rätt allihop men det känns surt att man ska behöva binda sig till ett bolag man inte gillar. Jag hade föredragit ge mig en kostnad på vad självaste arbetet och materialet kostar så betalar jag för det, varför ska jag binda mig? Hittar ingen logik i det. Dom får ju pengarna för arbetet dom utför för att dra fram linjen. Jaja jag får nog bita i det sura äpplet och ta Telia iallafall. Men oj vad fort jag kommer säga upp mitt avtal exakt samma dag då 18 månader gått. Är det någon förresten som har någon prisuppgift på vad det kan kosta att utföra ett sånt arbete? Vi har grannar runt oss inom 10m radie och jag tror att det ska stå ett skåp ute på gatan drygt 50m ifrån oss. Jag vet inte vad dom räknar med eller hur.
Minst 7000, billigare än så går inte att komma undan....
 
marlena skrev:
Är det någon förresten som har någon prisuppgift på vad det kan kosta att utföra ett sånt arbete? Vi har grannar runt oss inom 10m radie och jag tror att det ska stå ett skåp ute på gatan drygt 50m ifrån oss. Jag vet inte vad dom räknar med eller hur.
Jag vet att Skanova typiskt får betala 70 kr/m plus moms om vid samförläggning med elnätet. Skall dom gräva själva kostar det garanterat dubbelt så mycket. Där har du 7000, bara där.

Sedan skall det hela administreras, tillstånd utverkas av Vägverket, avspärrningar, administration på Telia, inkoppling i stationen och din fastighet mm. Tro mej, det är inte billigt.

Fundera lite på vad det skulle kosta dej om du skulle hyra in ett par gubbar som grävde 50 meter, lade kabel och asfalterade. Plus några tekniker som kopplar och felsöker när det inte funkar.Tillstånd från Vägverket kan du kanske fixa själv på en dag eller så. Dom vill ha noggranna kartor, skisser och fotografier. Plus en massa intyg att personalen är behörig att arbeta i vägområdet. Men din tid är väl gratis? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.