Jag har en brant slänt ned mot vägen som idag har marmorkross och lite plantor. Den är dock så brant att detta med tiden hela tiden hasar ned med följd att staketet på toppen (stående på slipers) faller ned.

Jag vill byta detta mot två stödmurar. En mot gatan och en där staketet står för att på så sätt få en slät yta emellan där jag kan tex sätt buskar.

Slänten är ca 2 m djup och 150 cm hög.

Vem vänder man sig till för att få dylika murar byggda? Generella tips eller specifika för Göteborg mottages med tacksamhet.

Är detta dessutom något man skall ha bygglov för?
 
Bygglov lär du behöva.
 
instämmer.

Frågan är om du vill ha det i en tvåmeters mur eller kan tänka dig två lägre murar och en terass.

Sen bör du fundera på hur snygg du vill ha muren. Är utseendet viktigt ska du troligen ha en kraftigare stödmur från tex keystone. Dessa murar kan du bygga själv

Är stabiliteten det viktigaste så skulle jag rekoomedera L eller T stöd och dessa kan man göra själv men i din storlek så är det nog enklast att kontakta en entreprenadfirma i det fallet
 
Tänkt att ha två lägre murar och terass emellan.

Entreprenad är vad jag tänkt kolla i första hand, men jag vet ej vart jag vänder mig. Detta är min fråga :)

Är det vanlig byggfirma, eller plattsättningsfirmor, eller .... ?
 
njäe. Entreprenadfirmor för mig är de med entreprenadmaskiner dvs hjullastare, grävmaskiner och dylikt.
 
Jag själv tar in en grävare om ett par veckor. Då grävs botten för stödmuren. Sedan tar jag in en markentreprenör som grundar och gör muren. För min del blev det billigare på detta sätt - mycket för att jag anlitat dessa tidigare till hyfsat pris. Men ring du runt till ett par markentreprenadsföretag och be om offert.
 
Tackar!
Markentreprenad var tydligen det jag letade efter. Helt grön på det här med olika hantverkerier, så man har ju inte en susning vad det är man skall leta efter när man behöver ett jobb gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.