Vi kommer att gjuta ny grund, byta trasig fasad och lägga ner dränering på vår röda byggnad. Grannfastigheten har en tegelbyggnad innehållande tvättstuga och förråd som ligger vid tomtgränsen. Tomtgränsen går utmed fasaden på tegelbyggnaden.
Tegelbyggnaden har satt sig och lutar tydligt mot vår fastighet och har synliga sprickor.
Tegelbyggnaden lutar minst 10 centimeter troligen in på vår fastighet.
Snickare och markfirma som skall göra arbetet har talat om att det finns en risk att tegelbyggnaden kan sätta sig mer när de gräver på vår fastighet för att lägga ner dränering och de vill inte ta ansvaret om det skulle hända.

Grannfastighetens ägare känner till att hans tegelbyggnad har satt sig, lutar mot vår byggnad och har sprickor. Han har också fått informationen direkt av snickare och markfirma om riskerna. Han verkar dock inte så pigg på att göra någonting.

Kan tillägga att båda fastigheterna räknas som näringsfastigheter med både bostäder och lokaler.

Vem bär ansvaret om grannens tegelbyggnad sätter sig ytterligare eller i värsta fall skulle rasa mot vår byggnad när vi lägger ner dränering på vår egen fastighet?
 
  • Smal passage mellan en röd byggnad och en tegelbyggnad som lutar inåt med synliga sprickor och kablar längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelbyggnad som lutar mot röd träfasad, med synliga sprickor och kabelhärvor vid marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig, röd fasad på byggnad med skadat trä och utsatt för grävarbete nära grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tilted brick building leaning towards a red wooden structure with visible cracks and a slight overlap at the roof edge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träbyggnad bredvid en tegelbyggnad som lutar och har synliga sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det här är inte ett ovanligt problem så lagstiftaren har reglerat det i jordabalken. Läs 3 kap. 3 § jordabalken:

Bild på text ur 3 kap. 3 § jordabalken som beskriver regler för grävning nära grannens fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsätt läsa påföljande lagtext här (kan inte klistra in hela jordabalken):
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K3

Så som synes är det en del bedömningsfrågor som avgör var ansvaret hamnar. Försök komma överens med grannen så att en tvist om tolkningen inte uppstår senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Sen kan man ju diskutera om nyttan med att dränera överstiger nackdelarna. Det är ju ett ganska utsatt läge ändå och jag tror inte att lite dränering i backen råder bot på nåt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är inte ett ovanligt problem så lagstiftaren har reglerat det i jordabalken. Läs 3 kap. 3 § jordabalken:

[bild]

Fortsätt läsa påföljande lagtext här (kan inte klistra in hela jordabalken):
[länk]

Så som synes är det en del bedömningsfrågor som avgör var ansvaret hamnar. Försök komma överens med grannen så att en tvist om tolkningen inte uppstår senare.
Tack för informationen.
Nu förstår jag lite mer men det känns knepigare än jag förväntat mig och som du säger bedömningsfrågor.

Har du något förslag på hur en överenskommelse med grannen skulle kunna se ut, hur skulle du gå tillväga i detta fallet? Hur ger man grannen incitament att gå med på en överenskommelse?
 
S Stefan1972 skrev:
Sen kan man ju diskutera om nyttan med att dränera överstiger nackdelarna. Det är ju ett ganska utsatt läge ändå och jag tror inte att lite dränering i backen råder bot på nåt.
Eftersom vi skall gjuta ny grund så känns det som ett bra läge att lägga ner dränering samtidigt. Finns det någon annan nackdel förutom att det kan påverka grannens byggnad?
 
M Mike35 skrev:
Tack för informationen.
Nu förstår jag lite mer men det känns knepigare än jag förväntat mig och som du säger bedömningsfrågor.

Har du något förslag på hur en överenskommelse med grannen skulle kunna se ut, hur skulle du gå tillväga i detta fallet? Hur ger man grannen incitament att gå med på en överenskommelse?
Verkar ju verkligen vara tolkningar detta så incitamentet att komma överens är ju att slippa tvist i rätten.

Skicka det som länkades ovan och gör klart för grannen att om inget annat överenskommits så anser du att grannen sköter sin fastighet och skador på denna och att du inte betalar ett öre före tingsrätten eventuellt skulle tvinga dig. Erbjud att ni istället delar på kostnaden för eventuella skador upp till 100 000 kr eller nåt...

Det är väl en rätt bra avvägning mellan risker för båda parter med osäkert rättsläge.😊
 
Claes Sörmland
M Mike35 skrev:
Tack för informationen.
Nu förstår jag lite mer men det känns knepigare än jag förväntat mig och som du säger bedömningsfrågor.

Har du något förslag på hur en överenskommelse med grannen skulle kunna se ut, hur skulle du gå tillväga i detta fallet? Hur ger man grannen incitament att gå med på en överenskommelse?
Du ska ju inför din schaktning enligt jordabalken vidta varje skyddsåtgärd som kan anses nödvändig för att förebygga skada på angränsande fastigheter. D v s först måste du skapa ett underlag så att du vet vilka dessa nödvändiga åtgärder kan vara. Det gör du lämpligt genom att konsultera någon som arbetar med detta, t ex en geoteknisk konsultfirma eller den firma som ska schakta. Det mest avancerade det kan utmynna i är väl t ex att stabilisera marken genom att slå ned stål i den vid fastighetsgränsen tänker jag. Måste väl vara billigare än att t ex borra och gjuta betong i hålen?

Nästa fråga är vad kostnaden är för dessa åtgärder. Det kan du få veta genom offert. Om det är uppenbart att kostnaden är högre än kostnaden att åtgärda en eventuell skadan så behöver du inte genomföra den. Men du har skadeståndsansvar om skadan uppstår hos grannen. D v s det som du och grannen måste fundera på är vilken skada som kan drabba grannen och vad du betalar grannen i händelse av att så sker. Vad är värdet av ytterligare skador på grannens byggnad helt enkelt.

Se till att få det dokumenterat och stäm av med grannen skriftligen så att ni är överens om en ersättningssumma om det värsta skulle hända tänker jag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mike35 skrev:
Vi kommer att gjuta ny grund, byta trasig fasad och lägga ner dränering på vår röda byggnad. Grannfastigheten har en tegelbyggnad innehållande tvättstuga och förråd som ligger vid tomtgränsen. Tomtgränsen går utmed fasaden på tegelbyggnaden.
Tegelbyggnaden har satt sig och lutar tydligt mot vår fastighet och har synliga sprickor.
Tegelbyggnaden lutar minst 10 centimeter troligen in på vår fastighet.
Snickare och markfirma som skall göra arbetet har talat om att det finns en risk att tegelbyggnaden kan sätta sig mer när de gräver på vår fastighet för att lägga ner dränering och de vill inte ta ansvaret om det skulle hända.

Grannfastighetens ägare känner till att hans tegelbyggnad har satt sig, lutar mot vår byggnad och har sprickor. Han har också fått informationen direkt av snickare och markfirma om riskerna. Han verkar dock inte så pigg på att göra någonting.

Kan tillägga att båda fastigheterna räknas som näringsfastigheter med både bostäder och lokaler.

Vem bär ansvaret om grannens tegelbyggnad sätter sig ytterligare eller i värsta fall skulle rasa mot vår byggnad när vi lägger ner dränering på vår egen fastighet?
Börja med en takavvattning istället, nu rinner ju allt vattnet rätt ner !
 
  • Gilla
justmakemyday och 2 till
  • Laddar…
Behöver du verkligen ny grund? Har gamla grunden satt sig eller inte?
För mina ögon ser det ut som man har fyllt upp markytan så att den nu når högt upp på timret. Om det är så kan det bli billigare att sänka markytan och bara byta det ruttna timret.

Jag tycker att lagtexten låter ganska entydig. Sänker du grundvattenytan så att grannens byggnad fördärvas är du ersättningsskyldig. Det är helt normalt att gamla tunga tegelmurningar på stengrund sättnar litet och spricker litet. Den vanliga åtgärden brukar vara att foga om de spruckna fogarna med samma sorts bruk som det var murat med från början.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Verkar ju verkligen vara tolkningar detta så incitamentet att komma överens är ju att slippa tvist i rätten.

Skicka det som länkades ovan och gör klart för grannen att om inget annat överenskommits så anser du att grannen sköter sin fastighet och skador på denna och att du inte betalar ett öre före tingsrätten eventuellt skulle tvinga dig. Erbjud att ni istället delar på kostnaden för eventuella skador upp till 100 000 kr eller nåt...

Det är väl en rätt bra avvägning mellan risker för båda parter med osäkert rättsläge.😊
Men hoppas verkligen att du skojar, eller inte fattar vad du säger. 🤦🏼

Det du gör på din tomt, som skadar andras tomter och/eller byggnader, får givetvis du stå för att ersätta.

Du tolkar det hela som en blind tolkar ett fotografi. 👌
 
  • Gilla
justmakemyday och 2 till
  • Laddar…
Jag hade tillfälligt satt en plywood mot tegelfasaden och mot träfasaden, sedan slagit in några reglar mellan dem. Då har ni gjort vad som är tekniskt möjligt för att hålla emot fasaden. sedan packat så bra det går under deras fasad/grund när man gräver Då har ni i alla fall gjort så några tydliga åtgärder.
 
  • Gilla
  • Wow
justmakemyday och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Men hoppas verkligen att du skojar, eller inte fattar vad du säger. 🤦🏼

Det du gör på din tomt, som skadar andras tomter och/eller byggnader, får givetvis du stå för att ersätta.

Du tolkar det hela som en blind tolkar ett fotografi. 👌
Det är inte vad lagen säger men du kanske pratar mer om hur du tycker det borde vara???🤔
 
H heimlaga skrev:
Behöver du verkligen ny grund? Har gamla grunden satt sig eller inte?
För mina ögon ser det ut som man har fyllt upp markytan så att den nu når högt upp på timret. Om det är så kan det bli billigare att sänka markytan och bara byta det ruttna timret.

Jag tycker att lagtexten låter ganska entydig. Sänker du grundvattenytan så att grannens byggnad fördärvas är du ersättningsskyldig. Det är helt normalt att gamla tunga tegelmurningar på stengrund sättnar litet och spricker litet. Den vanliga åtgärden brukar vara att foga om de spruckna fogarna med samma sorts bruk som det var murat med från början.
Problemet är att grannens mark är betydligt högre och som du skriver har det medfört att markytan nått upp på fasaden vilket gjort att bräderna har ruttnat. Så det vi tänkt göra är att ta bort den gamla stengrunden, gjuta en ny sula och på sulan ställa två rader av lecablock. Anledning till att ta bort den gamla grunden och gjuta en sula är att det är svårt att ställa lecablock på den gamla grunden.
Den gamla grunden i sig är inget problem men den är för låg jämfört med grannens markyta.
Ett alternativ hade varit att sänka markytan just vid fasaden men det känns inte som ett bra alternativ.

När det gäller grannens tegelbyggnad så är det just vid grävning mellan den och vår byggnad som snickare och markfirma varnar att det kan påverka tegelbyggnaden men de säger också att det kanske inte påverkar alls.
Vi vill inte gärna lägga ner dränering osv för dyra pengar och sen även bekosta skador på grannens tegelbyggnad.
 
V Vargulvsson skrev:
Börja med en takavvattning istället, nu rinner ju allt vattnet rätt ner !
Ja, det behöver vi också göra men vi måste åtgärda grunden eftersom den är mycket lägre än grannens markyta.
 
T tobben87 skrev:
Jag hade tillfälligt satt en plywood mot tegelfasaden och mot träfasaden, sedan slagit in några reglar mellan dem. Då har ni gjort vad som är tekniskt möjligt för att hålla emot fasaden. sedan packat så bra det går under deras fasad/grund när man gräver Då har ni i alla fall gjort så några tydliga åtgärder.
Ja, det är ungefär vad snickaren sa att man kan göra. Enligt honom är det först när man sedan tar bort plywood och reglar som man ser om tegelbyggnaden står kvar utan skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.