Jag har en tvist med handläggaren på Vaxholms kommun. Jag har ritat en planlösning i dusch/wc som handläggaren anser inte uppfyller tillgänglighetskraven. Jag menar att den uppfyller kraven. Jag vet dessutom att man godkänt ett likadant duschrum i Vaxholm för några år sedan. Min hanläggare menar att man då gjorde fel. Han sa till mig på ett möte att om jag skaffar ett intyg från en sakkunnig i tillgänglighetsfrågor så godkänner han planlösningen.

Jag kontaktade en arkitekt som tidigare ledde gruppen på Planverket som skrev tillgänglighetsreglerna i BBR. Han har även jobbat med dessa frågor på Boverket. Han skrev ett utlåtande att duschrummet väl uppfyller de funktionskrav som tillgänglighetskraven.

"Min sammanfattande bedömning är således att rummet väl uppfyller de funktionskrav som anges i BBR och därmed bör kunna godtas. Det bör även observeras att standarden är frivilligt tillämpbar och att hänvisningen till standarden sker i form av ett allmänt råd. Det enda exempel på duschrum som finns i en bilaga till standarden är också enbart ett exempel av många möjliga."

Handläggaren på kommunen verkar nu inte vilja stå för sitt ord, utan vill underkänna planlösningen trots utlåtandet. Får han göra det? Får han göra en bedömning som går emot en av de tyngsta namnen i branschen?

Hälsningar
Bengt
 
  • wc2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jannesch
  • Laddar…
Exakt vad är det han klagar på? Din bild ser ut att uppfylla de krav jag fick med en fri cirkel på 1,3m.
 
Det jag kan se är att cirkeln inte är fri med dörren stängd.
 
H
Motiverade han inte varför han inte godkände?
Annars vore det väl bra om han gjorde det, så du vet vad som felas, enligt honom.
Han kanske kan tala om hur det skulle se ut om han skulle godkänna det?
Det är lättare att gå till angrepp sedan ;)
 
Redigerat:
Det han vill ha ser ut så här. Där är duschplatsen för liten intill dörren.
 
  • wc3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en väsentlig skillnad mellan bilderna. Jag har för mig att det skall finnas mer än 50cm avstån från centrum av toastolen till vägg, kommer inte ihåg rätt mått.

Men tanken är att en assistent skall kunna stå och jobba bredvid toastolen, samtidigt som rullstolen står parkerad på andra sidan stolen.
 
Kravet på 50 cm till vägg från centrum wc uppfyller jag. Likaså fritt utrymme framför wc och handfat. Det är duschplatsen han vill underkänna. Han har svårt att se att fritt utrymme framför duschen kan mätas diagonalt. Min sakkunnige anser att det är ok att mäta så.

Det intressanta är om handläggaren kan underkänna planlösningen trots ett utlåtande från en sakkunning.
 
Mikael_L
Hrrmm, jag har ju rätt dålig koll ...

Men om ni inte kan komma överens på det här stadiet så blir det väl via ett överklagande ett mål i en förvaltningsdomstol, där domstolen väger din sakkunniges åsikter mot kommunens (och deras ev sakkunnigas). Och har din sakkunnige störst tyngd så borde det gå din väg.

Tråkigt dock om det måste gå så långt.
 
Mikael_L
Är du säker på att det är det enda som handläggaren vänder sig emot.

Vi fick backning på avståndet bredvid toa, det skulle vara 70 eller 80 cm (minns inte vilket nu) mätt från centrum stol. Handläggaren bläddrade fram det i standarden.
 
Självklart är det handläggaren som avgör frågan och inte någon sakkunnig. Handläggaren SKA göra sin egen bedömning och kan givetvis använda expertis för sitt val men det är handläggaren som avgör, ingen annan.

Du verkar ha ett bra case! Överklaga!

Lycka till! :)
 
BJohan skrev:
Kravet på 50 cm till vägg från centrum wc uppfyller jag. Likaså fritt utrymme framför wc och handfat. Det är duschplatsen han vill underkänna. Han har svårt att se att fritt utrymme framför duschen kan mätas diagonalt. Min sakkunnige anser att det är ok att mäta så.

Det intressanta är om handläggaren kan underkänna planlösningen trots ett utlåtande från en sakkunning.
Jag hade en liknande diskussion med vår arkitekt (ombyggnad) för några år sedan. Jag kan komma ihåg fel, men jag har för mig att kravet var 110cm från ena väggen till centrum toastol, och 80 cm från andra väggen till centrum toa. Om någon skall stå och jobba på den "korta" sidan så känns 50cm från centrum snålt, själva stolen tar ju 15-20 cm av den sträckan.


Men som sagt om du har fått ett starkt sakkunnigt uttalande så borde du kunna få rätt. Troligen måste du få ett beslut om att handläggarens plan gäller, och sedan överklaga det beslutet. handläggaren är skyldig (tror jag) att informera dig om hur du skall kunna överklaga hans beslut.
 
Om du lämnar ett utlåtande från en oberoende sakkunnig (som är godkänd enl. PBL) så kan inte kommunen underkänna detta. Att vara godkänd som oberoende sakkunnig på tillgänglighet är iofs trixigare än t.ex. brand eftersom det inte finns helt klara regler ännu. (Detta kommer dock att ändras genom certifieringskurser). Har konsulten lämnat utlåtande tidigare till en kommun får han väl sägas vara godkänd.
Sammanfattningsvis: Är din konsult godkänd kan inte kommunen gnälla. Allt enligt PBL. Dock vill gärna folkets tjänare på kommunen blanda sig i det mesta så dom får känna sig viktiga.
 
BJohan skrev:
Handläggaren på kommunen verkar nu inte vilja stå för sitt ord, utan vill underkänna planlösningen trots utlåtandet. Får han göra det? Får han göra en bedömning som går emot en av de tyngsta namnen i branschen?
Kommunens tjänsteman gör bedömningen.
Till sin hjälp kan han ha en handikappombudsman, handikappråd eller lita till fackskrifter i området. en sådan man ofta hänvisar till är "Bygg ikapp handikapp" . Där anges, förutom svängdiametern på 1,3 m, även att det skall vara 1,1 m fritt från centrum avlopp toalettstol till vägg på ena sidan och 0,8m på andra sidan. Dessa mått kommer sig av att man skall kunna ställa en toalettstol bredvid toastolen på ena sidan och att det ska få plats en hjälpare på andra sidan om toastolen.
I min region håller de stenhårt på minimimåtten angivna i "bygg ikapp handikapp".
 
Tack för alla svar. Wc får stå 0,5 m från vägg. Detta är helt klart och ingen har motsatt sig detta.

Efter flera samtal med min sakkunnige förstår jag att kommunen kan gå emot utlåtandet och underkänna planlösningen. Det innebär att jag måste överklaga i rättsinstans. Där finns det flera prejudikat på att ärendet kommer att skickas tillbaka till kommunen för en ny bedömning. En domstol kommer inte att gå emot en sakkunnig på denna nivå. Han har ju skrivit byggreglerna i BBR!

Kommunen kan dock inte stoppa bygget. En rättsprocess kan pågå i flera år, men det är helt klart att jag skulle vinna. Därför kommer jag att bygga enligt min plan även om kommunen motsätter sig detta.
 
Japp! Nu tror jag du är rätt ute! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.