Jag uppmärksammade något konstigt häromdagen.

Jag har trådlöst bredband med 3 som leverantör; ett 4G-modem kombinerat med router och Wifi.

3 har nåt erbjudande att musik inte räknas in i den nedladdade datamängden. På de senaste fakturorna har det funnits en post i stil med "Fri musik XXX Mb YYY kb". Jag har tänkt att det är väl Youtube eller nåt som räknas som musik.

Men nu har jag upptäckt att det är bara vissa tjänster som räknas som musik. Det är Spotify och två till som jag inte kommer ihåg namnet på. Men jag har inte någon av dessa tjänster!

Jag förmodar det är fullständigt omöjligt att av misstag ansluta sig till Spotify. Och då dessutom regelbundet i flera månader.

Så då är frågorna: är det någon annan som har råkat ut för nåt liknande? Och vem kan det vara som laddar ner musik via mitt bredband?

(Jo, mitt nätverk är lösenordsskyddat.)
 
Logga in på routern och kolla vilka enheter, som är uppkopplade. Identifiera de, som är dina och se om det blir någon "över".
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
hsd
Byt lösenord
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Logga in på routern och kolla vilka enheter, som är uppkopplade. Identifiera de, som är dina och se om det blir någon "över".
Jo, jag har kollat anslutna enheter lite då och då, men det har aldrig varit någon främmande ansluten.

Sen undrar jag hur långt Wifi:n egentligen räcker. Det verkar som om det är signal nätt och jämnt bort till grannhusen. Jag undrar om signalen är så stark så att det fungerar inne i grannhusen?

Går det att skärma av antennen? Men då blir det väl i stället problem med mottagningen.
 
hsd skrev:
Byt lösenord
Ja, det är ju ryggmärgsreflexen.

Men jag tänker så här: om det är någon som knäckt mitt lösenord, så kommer de i så fall att knäcka det igen. Det finns inget annat sätt att komma åt lösenordet, det finns inte nedskrivet nånstans. Nu är jag mest nyfiken på att se om någon annan är ansluten. Jag vill lösa mysteriet, inte bara få det att upphöra.

När jag byter, så vill jag byta i ett månadsskifte, så jag ser om musikladdningen upphör därifrån.
 
Kan du ge exempel på vad XXX och YYY är? Handlar det om stora datamängder?

Ger du ut lösenord till vänner som är på besök? Om det är små mängder kanske det bara är en vän som lyssnat på musik medan de satt på toa :)

Tolkar jag dig rätt, finns det ingen ekonomisk nackdel i det hela, eftersom all musiknedladdning är gratis?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nån vän kanske varit över fått koppla upps ig på wifi och streamat med sin mobil?
Ring tre och fråga exakt vilken musiktjänst det gäller då det säkert är flera.
 
nimhed skrev:
Kan du ge exempel på vad XXX och YYY är? Handlar det om stora datamängder?

Ger du ut lösenord till vänner som är på besök? Om det är små mängder kanske det bara är en vän som lyssnat på musik medan de satt på toa :)

Tolkar jag dig rätt, finns det ingen ekonomisk nackdel i det hela, eftersom all musiknedladdning är gratis?
Det rör sig mellan 3 och 950 MB per månad, kanske 500 MB i genomsnitt. Det är väl egentligen ganska mycket för att vara musik?

Jag har aldrig lämnat ut lösenordet till någon enda.

Nej, det kostar ingenting, så ur den synvinkeln spelar det ingen roll. Men om nu någon lyckats hacka sig in så använder de säkert annan data också.
 
Att någon knäckt ditt lösenord är rätt osannolikt. Om den enda indikationen du har är att fakturorna innhåller "gratis" trafik, så tror jag att dte snarare är en bugg hos 3, så att de detekterar trafik som spotify, felaktigt.

Om du loggar in på din router så brukar det väl gå att se vilka DHCP prenumerartioner som är aktiva, där kan du se om någon okänd enhet varit "medlem" i ditt nätverk på senare tid. Osäker på hur länge man finns reggad, men typ en vecka eller mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, jo, det är klart att det finns all anledning att kolla på detta, trots ekonomiskt ointresse.

Allt låter väldigt konstigt.

Det kan inte vara fel hos 3, på något sätt?
 
Eftersom ingen är inloggad på din router så är det troligtvis någon tjänst du använder som räknas av.
 
hsd
Kolla i routerns inställningar om det finns en öppen åtkomstpunkt (gäst eller nåt annat)
 
M
Vet du om ditt trådlösa använder WEP eller WPA?
Att knäcka WEP är ju lika svårt som att tjuvstarta en Saab90 med en glasspinne
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
WPA2
Nytt långt lösenord
MAC autentisering
 
Fråga operatören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.