I början av året byggde en auktoriserad hantverkare, med behörighet, om vårt badrum. Nytt golv, kakel på väggarna och så vidare.
Rören, av plast, ligger inne i väggarna bakom kaklet. Allt i en yttervägg.

Nu är det så att vid första kalla dagen (-10-12 grader) så frös spolvattnet till toan och vattnet till handfatet. Duschen klarade sig av någon anledning med det var nog mest tur.

Min fråga är om inte hantverkaren skulle sett till att det var tillräckligt med isolering för att klara kylan, speciellt när rören ligger i en yttervägg.
Vad tror ni, kan man gå på firman och kräva att dom fixar det eller blir det till att stå med lång näsa?

Min enda lösning, som jag ser det, är att lägga värmekabel i plastslangarna men rörmokaren, inte han som gjort jobbet tidigare, menar att dimensionen på slangen är för liten för att man skall kunna få dit en värmekabel. Har tre kallvattenslangar. 1 ca 0,5m och två ca 1,5 meter som måste runda ett hörn.
Finns det andra knep? Tacksam för tips även om detta.

Nya rörmokaren säger att man får dra om rören från annat håll och ha dom utanpåliggande i badrummet. Jag har för mig att det var ett krav att dom skulle ligga i väggen. Är det det?

Tacksam för tips....
 
Ytterst ansvarig borde väl vara beställaren, som inte insåg det dumma i att dra rör i en otillräckligt isolerad yttervägg. Fast hantverkaren kunde ju gärna ha kommit med invändningar om att det vore säkrare att dra dem utanpåliggande.

Det finns inget krav att de ska ligga i väggen, bara att de inte får komma upp genom golvet (även det en sanning med modifikation...)
 
T
Inga krav på att ha rören i väggen däremot är det inte att rekommenbart att ha vattenrör i en yttervägg just pga av frysrisken. Vissa rörmokare vägrar att dra vattenrör i ytterväggar och då får det således bli utanpåliggande rör istället fram till dusch och dyligt.

Annars får man ha riktigt bra med isolering i sin yttervägg men frysrisken finns ändå.........

Utdrag ifrån Säkert vatten:

Frysskadesäker förläggning av
tappvatten- eller värmeledning
Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i
ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller
vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller
monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag.

http://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20111

Hur är väggen uppbyggd utifrån, kan man komma åt rören ifrån det hållet?
 
Redigerat:
Stående panel på utsidan. Det fanns möjlighet att komma från andra hållet med vattnet, dvs inifrån huset.
Inget påpekande kom att det vore lämpligt att ta in vattnet därifrån och undvika ytterväggarna.

Vilken dimension har den tunnaste värmekabeln?
 
Ajajaj. Vi håller oxå på att renovera badrummet och vi har handfat och toalett mot yttervägg. Vi ville ha dolda rör, alltså inne i väggen och rörmokaren gjorde som vi sa. Än så länge är bara rören dragna. Ingen OSB eller gips uppsatt än. Kanske ska lägga dem synliga iaf. När min sambo sa något om dålda rör till rörmokaren sa han (rörmokaren) att det kanske vore bäst att lägga dem synligt just för frysrisken. Men då min sambo påpekade att vi tilläggsisolerat fasaden i somras sa rörmokaren att det är ok att lägga dem i väggen. Tilläggsisoleringen är en 45a. Vad tror ni ska man passa på att lägga dem synlig nu när vi har chansen? Tycker inte att det är så snyggt men vill inte heller ha frysta vattenrör på vintrarna.
Sorry om jag stjäl din tråd nu men blev bara lite orolig när jag läste inläggen.
 
Var glad att det är plaströr, för då antar jag att det är rör-i-rör i någon form, och de brukar dels inte frysa sönder och dels är de mycket enkla att tina.

Tag fram dammsugaren och sug i ytterslangen så varm rumsluft sugs in mellan slangarna i andra ändan så tinar isproppen med det samma. Det brukar fungera bra att använda hålla tätt mellan dammsugarslangen och ytterslangen med händerna.

En mer permanent lösning på dina problem är väll att bygga om med utanpåliggande rör, eller kanske att fixa någon form av fläkt som blåser luft i ytterslangen enligt dammsugarprincipen. Inte direkt någon by-the-book-lösning, men det är nog betydligt enklare att få till än elvärme.

På grundfrågan så säger jag som de flesta innan - hantverkare gör det som beställaren beställer.
 
Som hantverkare så säger jag: Nja till grundfrågan...

Visst kan man göra som beställaren vill men man har som hantverkare även ett ansvar för att det blir rätt utfört (iaf när man gör jobb åt privatpersoner) det är vi (hantverkaren) som ska ha kunskapen om HUR det ska utföras för att det ska bli rätt och följa gällande bestämmelser.
Om det sen är någon som, trots förklaringar varför man inte ska göra så, ändå vill ha det gjort på "fel" sätt så måste man få till ett skriftligt dokument på att kunden förstår varför det är fel, vad som kan hända, att försäkringsbolaget kan neka skadeersättning osv...

Är väl helt fel enl. säkervatten att lägga rör i yttervägg?
Många gånger kan frysning bero på att det drar någonstans så kolla om det möjligen går att täta ev. springor, annars är det nog att dra utanpåliggande rör.
Lustigt nog fryser oftast varmvattnet först (kanske finns en logsik förklaring till det?)
 
Tack för svaren. Bra tips det där med dammsugaren. Känner nog att jag inte kan ställa hantverkaren till svars även om han inte påpekade att det inte var så bra att lägga rören i yttervägg.
Och det är rätt att det är hantverkaren som sitter inne med kunskaperna om hur jobbet skall göras för att allt skall bli rätt.
Här.är det glasklart att han bestämde hur det skulle göras, mitt krav var att det skulle göras enligt gällande krav och bestämmelser. Fick ett dokument som visade att han följt bestämmelserna.
Utgick ifrån att han kunde sin sak.

Nu får jag leta en permanent lösning.....tills dess använder jag dammsugaren

Tack ni som engagerat er....
 
  • Gilla
weezer
  • Laddar…
Håller själv på att få ett badrum renoverat. Vi och grannen hade synliga rör som gick in i duschhörnet vilket man inte får ha numera. Grannens entreprenör valde att bygga in rören med en extra innerväg. Han förlorade då ca 10 cm bredd av rummet yta. Vi tyckte det var för mycket i det redan lilla rummet utan valde att ha rören synliga efter taket. Tyvärr blir det för oss betydligt mer synliga rör vilket är en nackdel. Den som tycker sig ha yta kan gömma rören med en extra innervägg och slippa riskera att rören ska frysa.
 
Innan jag började så hade min firma gjort ett badrum där rören kom i ytterväggen. Min chef hade avrått från det p.g.a. frysrisken men utanpåliggande rör var otänkbart.

Avvikelserapport sen vart badrummet gjort. Båda vintrarna sen jag började har vi fått åka dit och värma upp rören. Snickarna, goingar, hade isolerat runt rören så värmen från rummet nådde inte ut till rören.

Dock så satte vi värmeslingor runt rören sista gången vi var där, förra året och sen har det funkat.

Efter detta har vi totalvägrat rör i yttervägg, inte för att det står i säkert vatten utan för allas bästa.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Men som sagt, borde det inte vara relativt enkelt att öppna ytterväggen, fixa bättre isolering utåt, och mindre på insidan av röret. Eller man kanske tom, kan fixa en lösning med värmekabel på utsidan av röret, om man bara öppnar och kommer åt.

I vårt badrum har vi rör till en badkarsblandare i yttervägg. Huset är från 30 talet med ytterväggar av massiva 60mm spontad plank. Vi tillägsisolerade med 70mm på insidan. Jag fräste ur 40mm av träet och fyllde med frigolit där rören skulle gå, och såg till att det blev "dåligt med isolering på insidan där rören går. Det har fungerat trots några extremt kalla vintrar.
 
Snailman
Räknar med att ha ett rör i rör i ytterväggen till toan, den kommer innanför 195 isolering och även en 45 isolering, lagda korsvis

Isolerar ej kring röret (ett 45mm utrymme innanför plasten)

Får hoppas det ska fungera
 
Exakt samma sak hände oss, efter att ett företag renoverat övervåningen, och bl.a satt in ett nytt kopplingsskåp (uponor) mot kattvinden. Första vintern hade vi inget vatten någonstans på övervåningen. Kollade lite runt kopplingsskåpet, och det fanns ingen isolering alls i detta utrymme (mellan gipsväggen och masonitskivan mot kattvinden. Troligtvis har man glömt detta (arbetet gjordes på sommaren med +32 C ute). Det som jag gjorde var att ta fram hårfönen och blåsa 20 minuter på kopplingarna i skåpet, sen lossnade det, därefter tog jag bort masoniten på kattvinden, tryckte i så mycket isolering jag kunde, satte igen skivan och la en trave isolering extra på kattvinden för säkerhets skull. Aldrig fått någon frysning igen.. men skåpets lucka är fortfarande iskall när man känner på det och det är minusgrader ute.
 
Att isolera kattvinden kan vara lite knäsligt. har du kollat så du inte satt igen ventillationen? Klassiskt sätt att få mögelskador. Dvs. det skall givetvis vara isolering mot kopplingsskåpet, men det gäller att det finns ventilation mellan isoleringen och yttertaket, framförallt nere vid takfoten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.