Vi har precis flyttat in i vårat nybyggda hus (totalentreprenad). Problemet är dock att Eon fortfarande inte anslutit huset och det verkar dröja ytterligare 5 veckor. Så vi har en kabel som ligger över vägen och kopplar in oss till en tillfälliga centralen. På denna vägen kör både personbilar och tyngre lastbilar. Det finns inget skydd till kabeln. Strömmen har gått en gång och Eon menar på att det är kabeln som är problemet. Den måste skyddas. Ingen verkar vilja kännas vid ansvaret för denna elkabel. Är det vårt ansvar som byggherrar, eller ligger det på husföretaget? Vad är praxis?
 
#el
Normalt sätter nätägaren upp ett skåp som byggaren kan ansluta sin byggström till och i skåpet sitter elmätaren. Nätägarens ansvar slutar vid elmätaren och därefter är det "byggarens" ansvar. Normalt lägger man ett skydd över kabeln eller så bygger man en "ställning" som är så hög att bilarna kan köpa under den kabel som man hänger upp i ställningen. Vem som ansvarar för din kabel beror lite på hur ditt avtal med byggmästaren ser ut.
 
E elmont skrev:
Normalt sätter nätägaren upp ett skåp som byggaren kan ansluta sin byggström till och i skåpet sitter elmätaren. Nätägarens ansvar slutar vid elmätaren och därefter är det "byggarens" ansvar. Normalt lägger man ett skydd över kabeln eller så bygger man en "ställning" som är så hög att bilarna kan köpa under den kabel som man hänger upp i ställningen. Vem som ansvarar för din kabel beror lite på hur ditt avtal med byggmästaren ser ut.
Vem är ”byggaren” och vem är byggmästare? Vad avtalet med husföretaget säger vet jag inte avseende denna detalj. Mest ute efter praxis vid totalentreprenad. Vi har inte skruvat en enda skruv eller varit projektledare.
 
Du är byggherren och dom som bygger huset är byggmästaren. Har du en totalentreprenad är det den som har entreprenaden som har allt ansvar tills huset är besiktigat och överlämnat till dig. när huset är överlämnat är ansvaret ditt.
Har du beställt byggström torde ansvaret för den ligga på dig och var det byggmästaren så ligger ansvaret troligen på denne. Det är rätt vanligt att det ligger på byggherren att skaffa byggström.
 
Nu har jag inte de korrekta termerna helt klart för mig, men är din anläggning färdig och din installatör har anmält detta till Eon så borde ju Eon inse att det ligger på dem att få bort kabeln. Tyvärr är inte stornätbolagen alltid så roliga att ha med att göra.
Är inte eljobbet och pappersarbetet runt detta klart så ta det med din installatör. Hursomhelst är det installatören du ska prata med.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nu har jag inte de korrekta termerna helt klart för mig, men är din anläggning färdig och din installatör har anmält detta till Eon så borde ju Eon inse att det ligger på dem att få bort kabeln. Tyvärr är inte stornätbolagen alltid så roliga att ha med att göra.
Är inte eljobbet och pappersarbetet runt detta klart så ta det med din installatör. Hursomhelst är det installatören du ska prata med.
Är det en totalis så har beställaren inget med elfirman att göra utan all kontakt ska ske med den som har totalentreprenaden.
OCH när man gör föranmälan brukar man få ett ungefär när nätägaren har tid att göra den permanenta anslutningen, som man då får anpassa sig till. Och om man försöker lösa dom akuta problemen i stället för att försöka hitta en syndabock brukar det alltid lösa sig.
 
Visst är det så. Jag förstår ju att kostnaden på något vis kommer tillbaka till kunden, men vi hade ju föredragit om att vi betalar för en hyra av kabel och skydd och bakas in i entreprenaden.
 
Oavsett vilket så är det ju inte så bra med en matning som ligger öppet. Oseriöst från alla inblandade parter.
 
Ungefär vad som skrevs i #2 ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.