Jag har postat ett problem med min tegelfasad i "fasadforumet" för att försöka få hjälp att tekniskt förstå vad som hänt.

Vi har haft huset i 1,5 år, och hade besiktningsman som inte protokollfört något om detta problem. Huset är byggt 1984. Nu undrar jag vem som är ansvarig för detta i följande lägen:

1) Tegelfasaden har från början fästs in fel i stommen, dvs bygg/konstruktions-fel
2) Stommen bakom teglet är dålig/skadad

Kan det räknas som dolt fel? Beror det på vilken typ av fel det är på stommen enl fall 2 ovan? Är man tvungen att "räkna med" att infästningar ska kunna släppa från en trästomme?

Jag ser dessutom en uppenbar risk för att tegelfasaden måste rivas för att hitta felkällan. Bör man kontakta sitt försäkringsbolag innan man gör något annat?

Är dåligt bevandrad i det juridiska så jag är tacksam för hjälp.
 
Du bör kontakta en jurist, en bra början kan vara att kontakta villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning till medlemmar. Medlem kan du bli samtidigt som du ringer. Deras jurist borde kunna ge dig ett råd om det är rimliogt att gå vidare med detta som dolt fel.

I mina öron låter det som tänkbart att det kan gå som ett dolt fel.

Viktigt är troligen då om det fanns något vid köpet som tydde på att det kunde finnas problem med tegelfasaden. Typ spruckna fogar etc.

EN begränsning för dolda fel är ju att om man med ledning av husets ålder eller allmäna skick skulle kunna anta (eller ens misstänka) att felet fanns så är det inte ett dolt fel.

Jag har som lekman väldigt svårt att tro att man skulle behöva räkna med att en tegelfasad från 84 skulle vara felaktig bara pga sin ålder. Därmot så gäller det nog att den bör ha varit helt felfri besikningsmässigt om det skall kunna gå som dolt fel.
 
Finns det anledning att redan nu blanda in försäkringsbolaget, eller ska man vänta med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.