Hej
Bor i en villa i utkanten av ett samhälle och har fått in regnvatten i källaren. Vattnet kommer in från två golvbrunnar som är kopplade till en brunn utanför huset. Eftersom det trycker på vatten utifrån, in till brunnen står det nu en dränkbar pump som håller nivån i brunnen på en rimlig nivå, utan att det trycks in i huset. Jag har tagit in spolbilsbolag för att spola rent ledningarna men de säger att de kommer bara ca 30 meter och där finns inget stopp. De har sondat fram var ledningen går för att se om det ligger någon brunn gömd på tomten men ledningen går rakt ut från tomten till ett dikesområde vid en kommunal väg. Hur långt den fortsätter därefter vet jag inte eftersom de inte kom längre med sondningen. Jag har pratat med kommunen som ska undersöka men de säger att den inte är påkopplad på en kommunal dagvattenledning enligt deras ritningar och att det därför är jag som ansvarar för ledningen även utanför min tomtgräns. Stämmer det? Ska man i så fall börja gräva på kommunal mark för att hitta en eventuell brunn?
Mycket tacksam för eventuell input.
 
L
Golvbrunnar kopplade till en brunn på utsidan som vatten kommer in baklänges på ?? , är det kommunalt avlopp som du har ska dessa kopplas till det kommunala , vart går toalettvattnet ut ,
i eget rör och till kommunalt eller egen avloppsanläggnig
I brunnen på utsidan , går stuprören dit ? Om det är en stenbrunn kanske den är tät och inte sväljer vattnet
Diket som är där , rinner det mycket vatten i det vid regn , vilken höjd på botten på det i förhållande till din brunn och brunn i huset ,, kanske ditt rör slutar i dikeskanten , eller en stenbrunn som blir fylld av dagvatten
 
Tack för input, se svar i understruket rött nedan:

Golvbrunnar kopplade till en brunn på utsidan som vatten kommer in baklänges på ?? , är det kommunalt avlopp som du har ska dessa kopplas till det kommunala , vart går toalettvattnet ut ,i eget rör och till kommunalt eller egen avloppsanläggnig
Toalettvattnet går ut i en separat brunn som sedan går ut via ett separat avlopp. Detta går sedan till det kommunala.


I brunnen på utsidan , går stuprören dit ?
Jag vet faktiskt inte vart stuprören går. Det är ett gammalt hus med gamla kopplingar och vet inte vart de tar vägen. De var dock och undersökte för något år sedan så att inte stuprören gick på avloppsrören och det var inte fallet.

Om det är en stenbrunn kanske den är tät och inte sväljer vattnet
Ok men i så fall ligger det en stenbrunn någonstans utanför tomtgränsen som min ledning är kopplad till, är det fritt fram för mig att gräva i den om den inte ligger på min tomt?

Diket som är där , rinner det mycket vatten i det vid regn ,
Inte vad jag vet men har ganska dålig koll, diket ser snarare gammalt och nästan uttorkad ut.

vilken höjd på botten på det i förhållande till din brunn och brunn i huset ,, kanske ditt rör slutar i dikeskanten , eller en stenbrunn som blir fylld av dagvatten
Skulle uppskatta att ledningen som går från brunnen vid huset ligger ca 2 meter ned från marknivån. Därefter antar jag att det på ca 30 meter sluttar lite nedåt ytterligare under jord (en halvmeter?). Tomten är ganska platt men skulle uppskatta att den ligger ca 50 cm lägre vid tomtgränsen än vid platsen där brunnen är. I så fall borde avloppet ligga ca 2 meter under marknivå både vid brunnen och där det lämnar tomtgränsen. Diket ligger högre, ca 1 meter under marknivån.
 
Brunnarna inne i källaren bör väl kopplas om till avloppet?
Det är vanligt att golvbrunnar i källare i gamla hus är kopplade till dagvattnet, vilket betyder att tex om du tömmer tvättmaskin där så går det orenat ut i dagvattnet. Så är det i mina föräldrars hus.

För att spåra var vattnet från stuprännor och från avloppen i källaren tar vägen, kan man använda färg avsedd för ändamålet. Man ser då var det färgade vattnet tar vägen. Hamnar det i diket, elelr vart tar det vägen?

Intressant är också att kontrollera om det finns fler saker som kommer in i den där brunnen, tex dräneringen? Kanske kontrollera med kamera?
 
  • Gilla
glasssat
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Brunnarna inne i källaren bör väl kopplas om till avloppet?
Det är vanligt att golvbrunnar i källare i gamla hus är kopplade till dagvattnet, vilket betyder att tex om du tömmer tvättmaskin där så går det orenat ut i dagvattnet. Så är det i mina föräldrars hus.

Ja, jag tolkar det som att golvbrunnarna är kopplade till brunnen utanför huset som hanterar dagvattnet, tror dock inte att dränering och och stuprör går in i denna brunn, men kanske går de på ledningen lite längre bort. I brunnen ser jag nämligen bara ett rör som går in och det är det som kommer från golvbrunnen i källaren. I övrigt hittar vi bara ett utlopp och det är det som går ner till vägen/tomtgränsen.

För att spåra var vattnet från stuprännor och från avloppen i källaren tar vägen, kan man använda färg avsedd för ändamålet. Man ser då var det färgade vattnet tar vägen. Hamnar det i diket, elelr vart tar det vägen?
Det var någon på plats för ett par år sedan och kontrollerade om vattnet från brunnen går på det kommunala avloppet. Har för mig att de tryckte ned rök eller liknande och de hittade inte vart det tog vägen men nöjde sig där eftersom de konstaterade att dagvattnet inte gick på avloppsnätet. Så här i efterhand förmodar jag att det följde med ledningen ut från tomten till vad det nu är som finns där borta, stenbrunn/dike eller vad det nu är. Min fundering är dock i första hand om det är mitt ansvar att hantera detta när det ligger utanför min tomt?

Intressant är också att kontrollera om det finns fler saker som kommer in i den där brunnen, tex dräneringen? Kanske kontrollera med kamera?
 
L
Karamellfärg är skarpt och att se vart vattnet tar vägen , röd eller blå är bäst , blanda i hink kraftigt och töm i brunnen , kanske på utsidan och spola mycket vatten så det kan komma ut någonstans , det är miljövänligt
Kanske i stupen först så du kan se om det kommer baklänges till brunnen , då är det nog stopp
längre ut på linan , trädrötter , gräs jord, vid utfallet , eller en tät stenbrunn
Synd om julbaket som vart utan färg på konfettin :worried:
 
Fulkemisten
Ett annat gammalt trollknix för att färga vattnet och se vart det rinner är att hälla mjölk i avloppen. Billigt, miljövänligt och många har det hemma.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Claes Sörmland
Frågan är om den gamla ledningen är värd att utreda. I och med att den inte fungerar så måste den ju åtgärdas och den ska ju ändå förr eller senare anslutas till det kommunala avloppet. Lika bra att fixa det nu och plugga den gamla defekta ledningen med betong?

Det som kostar är ju schakt/personaltimmar - rördelarna är småpengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.