Hej!
I min gamla 40-talsvilla så är det rena vilda-västern vad gäller vattenradiatorer. Det är olika sorter och storlekar i alla rum i princip. Så vissa rum är för varma och andra på tok för kalla. När jag för något år sedan gick från elpanna till bergvärme så känns radiatorerna allmänt klena. Termostaterna är också slut.

Jag vill därför byta ut samtliga radiatorer.

Så jag provade anlita en av de större VVS-firmorna i Västerås i tron att de kan räkna ut vilka dimmensioner man behöver i varje rum. Enligt säljaren jag ringde till så var det inga problem

Ut kom en 20-årig kille, som såg ut att vara nykläckt direkt från gymnasiet, som frågade vilket rum som värmen kändes ok i. Jag pekade på ett rum med dubbelradiatorer. Därför så skulle han sätta dubbelradiatorer i ALLA rum och dessa radiatorer skulle vara lika breda som fönstren.

Dessutom så ville han sätta automatiska termostater på alla radiatorer. När jag ifrågasatte hur det går ihop med bergvärmen som vill ha termostaterna vidöppna så viftade han bort det med att jag kunde ju köra golvvärmen manuellt i badrummet om bervärmen skulle bråka.

Så nu sitter jag med en offert och en olustig känsla av att VVS-killen inte vet vad han gör, eller vet han det? Är det så enkelt som att gå efter fönstrets bredd?

mvh
Carl-Johan
 
  • Gilla
JoKa
  • Laddar…
Krilleman
Får man fråga vilken firma du frågade i V-rås?

Och självklart är det bättre att montera en radiator som är i samma längd som fönstret (för att undvika kallraset som bildas vid fönstret) men man kan dimensionera radiatorn olika beroende storlek på rum (11 - 21 - 22 - 33)
 
Det låter som du borde prata med någon mer firma. Hur är det med bergvärmefirman du anlitade. De är troligen mer vana vid att räkna på radiatorer. Men en del av de firmorna är så totalt inkörda på just bergvärmeinstallationen att de inte ens vill jobba med radiatorer.
 
Hej Ta in fler offerter och någon (seriös) kan räkna ut det lätt.:)
 
växelventil skrev:
Hej Ta in fler offerter och någon (seriös) kan räkna ut det lätt.[bild]
Jag tänkte väl göra det. Jag tappade bara lusten då jag är rädd för att nästa gång jag tar ledigt från jobbet en halv förmiddag för att ta emot en försenad VVS:are så får jag samma idiotsvar...
 
krilleman_215 skrev:
Får man fråga vilken firma du frågade i V-rås?

Och självklart är det bättre att montera en radiator som är i samma längd som fönstret (för att undvika kallraset som bildas vid fönstret) men man kan dimensionera radiatorn olika beroende storlek på rum (11 - 21 - 22 - 33)
Jag vill inte hänga ut någon. Att radiatorn generellt ska vara lika bred som fönstret kan jag väl köpa men det finns ju fler parametrar. Dessutom kan två lika breda radiatorer ha helt olika effekt.

Jag tyckte jag blev slarvigt bemött.
 
Hej okej jag förstår men det finns ingen du kan ta referenser av typ jobbarkompisar,grannar.Sen det här med att dina termostater inte fungerar påverkar nartuligtvis negativt.En termostat som inte fungerar fyller ingen funktion.Sen det här med att du har dålig effekt på radiatorerna är ju uträknat en gång i tiden så tycker det låter som termostaterna strular för dig så ett byte:)eller så kan köra med inomhusgivare och utan termostater men att dina radiatorer inte skulle räcka till är jag tveksam och det blir ju en rätt stor kostnad.Vad har du för vp och termostater?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.