R
Har ett kök från 90-talet som jag undrar vem tillverkaren av det är då jag ska byta luckor. Enligt IKEA är de inte tillverkare av det då måtten på luckorna inte är enligt deras. Det enda jag har lyckats lokalisera i lådorna är att det på rullskenorna står märket "blum".
Säger namnet blum någon om vem tillverkaren av köket kan vara?!
 
Nej...blum är tillverkare av gångjärn och lådor mm till köksleverantörer.
 
Akahigi
Blum tillverkar gångjärn och sånt. Åt många...
 
R
fasen också, hoppades att de kanske bara levererade till marbodal eller liknande...
 
Fanns ett företag i polen som tillverkade kök åt ikea vet dock inte om det var på 90 talet. Om du söker på kök+ polen här eller på google så får du nog fram någon. Ibland står det något tryckt på undersidan av lådorna eftersom det inte syns.
 
Roland112 skrev:
fasen också, hoppades att de kanske bara levererade till marbodal eller liknande...
Forskade lite i frågade det går ett rykte att de tillverkades av Marbodal en gång i tiden under en kort period.
 
R
jasså, ok ska kolla med dem samt leta ettiketter på undersidor!
 
  • Gilla
ACELM
  • Laddar…
Vad är det för mått på skåpen? Höjd och bredd på stomme? Avstånd från framkant stomme till hålraden? Är hålraden centrerad, och i så fall, är det ett hål eller ett mellanrum i mitten. Går hålraden hela vägen från botten t tak? Med ledning av dina svar så går det att säga om skåpen har standardmått eller är snickertillverkade. Du kan skita i vilket, och köpa luckor som funkar måttmässigt med grytgångjärn (blum t ex). Via Theofils beslag kan du köpa/beställa renoveringsplattor till gångjärnen. Med dessa är det en enkel sak för den normalhändige att montera luckorna på vilken stomme som helst.http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=20080350
 
Har du bild på köket?
 
Jag använde mig av Norddesign när jag bytte på mitt 90-tals Tibro-kök.
Jag harkompletterat med några stommar jag byggt själv för att passa bättre än standardstommar.
De kom hem och mätte upp varje lucka/låda och måtttillverkade efter mina skåp. Blev inte speciellt dyrt heller.

http://www.norddesign.se/
 
R
Bilder på kök
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mina lådor från -91 är exakt som dina, samma trä och beslag, och det är Tibro-kök (ett Animonhus)

Ang Norddesign
Tyvärr har jag inte specifiserad faktura. Men jag beställde:
15 st låga luckor i lite varierande storlekar, ungefär samma som du har på översta bilden. Fast mitt går hela vägen till tak.
1 st hög skafferilucka
5 st lådfronter
1 st grytskåpsmodul m 3 st luckor och lådinsatser
Alltså 23 luckor + 3 lådinsatser,
Inga handtag men gångjärn ingick
summa 18000:-
Då monterade jag det själv
 
Är inte Norddesigns luckor folierade ?

Kan förresten instämma med att stilen liknar Tibros. :)
 
R
hmm kanske ska höra med Tibro om de känner igen dessa,i såfall kanske man kan köpa nya luckor av dem direkt.
 
När jag jobba på NordDesign så var det folierade luckor.

Ett prisvärt alternativ om man inte vill lägga ut mycket pengar på sitt kök.

Sen är där bl.a. härjedalskök också som kör samma koncept.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.