Köpte duschvägg med montering på Bauhaus.
Före arbetet meddelade jag montören att väggarna i cement endast är 45mm breda.
Jobbet i badrummet är bra gjort men när jag kom ut i matvrån så var det två stora hål i betongväggen. Vi klagade till Bauhaus. Efter två veckor kom en kille och lagade hålen i väggen. Jag får själv slipa ner och måla om tyckte dom. Det tycker inte jag men problemet är i köket. Det ena hålet som dom borrade i är bakom kaklet och det andra hålet är bakom köksskåpen.
Killen sa att om inte kaklet är spruckit så är det inga problem och bakom köksskåpet syns det ju inte. Jag kanske vill flytta köksskåpen och då kommer det fram ett hål. Bauhaus är nu sur på mig eftersom jag klagar. Dom tycker att jag skall ta ut en besiktningsman och betala detta själv om det inte är något fel. Är detta rätt?
 
Tja. En besiktningsman kostar några tusen. Lite spackel och slippapper betydligt mindre.

Ibland får man svälja förtreten när det blir för dyrt att ha rätt.
 
  • Gilla
muppenx och 10 till
  • Laddar…
Om jag förstår situationen rätt så är det alltså inte hål i något "slutligt" synligt ytskikt?

Fallet att du vill flytta köksskåp senare, då lär du ju ha hål från skåpets fastsättning som du ändå vill spackla och måla över. Jag ser inte riktigt problemet.
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Hänger inte med riktigt , du pratar om 2 hål i betongväggen som blivit lagade . Sedan pratar du om 1 hål bakom kakel och 1 bakom köksskåp . Det låter i din beskrivning som att det är samma 2 hål . Hur har de kunnat laga hål bakom kaklet ?
Eller var kaklet ej monterat ?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E
Foto?
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt läge, förstår att du är missnöjd men kan nog hålla med övriga om att ibland får man släppa saker och gå vidare.
Vad har du krävt av Bauhaus? Att återställa allt? Det kanske är enklare att be dem stryka kostnaden för monteringen? Den är säkert inte så stor men täcker antagligen kostnaden för lite spackel och färg.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
E Elsparv skrev:
Foto?
På vad? En kakelvägg utan skada och ett köksskåp?

G Glennhakan skrev:
Killen sa att om inte kaklet är spruckit så är det inga problem och bakom köksskåpet syns det ju inte. Jag kanske vill flytta köksskåpen och då kommer det fram ett hål.
Hur vet du att det är ett hål bakom kaklet? Om kalket inte har spruckit så finns ju heller inget problem.

Om du skulle vilja flytta köksskåpen någon gång (men hur ofta gör man det egentligen?) så kommer det att vara en mängd borrhål där ändå från skåpens montering.

Nä, släpp hela problemet och var glad för din duschvägg istället.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Om ingen kakelplatat släppt, så är det väl knappast något att diskutera, finns inget hål i köket. . Har du tänkt dom skall ta ner kaklet och kakla om??. Samma gäller skåpen . Hål osynliga kan man ju knappast begära åtgärd för. Bakom skåpen är väggen full emd hål för nuvarande hål. Så den väggen behöver en stor åtgärd oavsett om man tänker ta bort skåpen. i så fall tycker jag det är rimligt att TS själv frilägger väggen från skåp, och sen återmonterar. Just denna delen tycker jag är ytterst fel av TS. Har TS börjat argumentera för det så förstår jag om Bauhaus drar öronen åt sig.

Däremot helt fel agerat av installatörens, att förutsätta tt TS vill slipa och måla om. Inte helt enkelt att få till ett osynligt resultat. Mest troligt behöver det spacklas i ett apr mindre omgångar, sen om målning av hela väggen. (Förutsätter det inte är en ny vägg, så svårt att få ihop en färg med gammal.
Här hade jag definitivt gått hårt på. Kom ut rätta till, eller ta full kostnad för en målare som kommer dit. Vilket troligen behövs mer en en resa för med tanke på torktid. Så klart installatören inte vill göra det, han är ju inte helelr målare. Personligen så hade jag nog satt krav på åtgärd, eller att de stryker installationskostnaden.

Tänk på att det är med Bauhaus du har avtal. Så vad de än försöker skylla på installatören, så är det dom som skall göra rätt för sig (och dom har råd). Begär dessutom att åtgärd skall ske av målare, inte dusch installatören, då han sannolikt inte har den yrkeskompetensen. Men för din egen skull släpp dom andra hålen som inte syns, där har du inget att hämta. Det kan istället ligga dig i fatet på den andra delen.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Menar du att det rimliga vore att de monterar ner ditt köksskåp och dina kakelplattor, lagar hålen som inte syns och sedan sätter upp köksskåp och kaklar om? Hör du själv hur det låter?
 
Jag förstår inte, hur lagade de hål "bakom kaklet"?
Du behöver förtydliga lite.
De har borrat genom väggen alltså? Hur många hål är det som uppstått på andra sidan väggen och vilka av dessa kom de och lagade?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Om ingen kakelplatat släppt, så är det väl knappast något att diskutera, finns inget hål i köket. . Har du tänkt dom skall ta ner kaklet och kakla om??. Samma gäller skåpen . Hål osynliga kan man ju knappast begära åtgärd för. Bakom skåpen är väggen full emd hål för nuvarande hål. Så den väggen behöver en stor åtgärd oavsett om man tänker ta bort skåpen. i så fall tycker jag det är rimligt att TS själv frilägger väggen från skåp, och sen återmonterar. Just denna delen tycker jag är ytterst fel av TS. Har TS börjat argumentera för det så förstår jag om Bauhaus drar öronen åt sig.

Däremot helt fel agerat av installatörens, att förutsätta tt TS vill slipa och måla om. Inte helt enkelt att få till ett osynligt resultat. Mest troligt behöver det spacklas i ett apr mindre omgångar, sen om målning av hela väggen. (Förutsätter det inte är en ny vägg, så svårt att få ihop en färg med gammal.
Här hade jag definitivt gått hårt på. Kom ut rätta till, eller ta full kostnad för en målare som kommer dit. Vilket troligen behövs mer en en resa för med tanke på torktid. Så klart installatören inte vill göra det, han är ju inte helelr målare. Personligen så hade jag nog satt krav på åtgärd, eller att de stryker installationskostnaden.

Tänk på att det är med Bauhaus du har avtal. Så vad de än försöker skylla på installatören, så är det dom som skall göra rätt för sig (och dom har råd). Begär dessutom att åtgärd skall ske av målare, inte dusch installatören, då han sannolikt inte har den yrkeskompetensen. Men för din egen skull släpp dom andra hålen som inte syns, där har du inget att hämta. Det kan istället ligga dig i fatet på den andra delen.
Okey bra svar skall göra som du säger.
 
E Elsparv skrev:
Foto?
D DaDolly skrev:
Hänger inte med riktigt , du pratar om 2 hål i betongväggen som blivit lagade . Sedan pratar du om 1 hål bakom kakel och 1 bakom köksskåp . Det låter i din beskrivning som att det är samma 2 hål . Hur har de kunnat laga hål bakom kaklet ?
Eller var kaklet ej monterat ?
Det var två synliga hål som blev lagade, de övriga var ju i annat rum men ej synliga.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår inte, hur lagade de hål "bakom kaklet"?
Du behöver förtydliga lite.
De har borrat genom väggen alltså? Hur många hål är det som uppstått på andra sidan väggen och vilka av dessa kom de och lagade?
Jag förstår det som att fyra hål är borrade från badrummet.
Två som gått igenom väggen till matvrån, där man gjort en delvis reparation och tycker att kund själv får spackla o måla.
Två dom är borrade mot köksdelen, här är det nog mer en oro att det gått igenom, eftersom kaklet är helt och skåpet med vad jag förstår 🤔
 
Har du betalt för arbetet? Om inte vänta med betala tills Bauhaus har fixat det som blivit fel.
 
  • Gilla
Glennhakan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.