Har just renoverat mitt badrum då det visar sig att plattsättarfirman har lagt armeringen för tight på värmekabeln. Kabeln har kämts och idag kan jag inte använda mitt värmegolv så jag har ingen värme i mitt nya badrum. Den som är byggansvarig (den jag betalat till) har informerat om när golvvärmemattan skulle läggar ut för att de andra skulle komma och göra sitt jobb. Ansvarig byggare letar bara fel hos andra men tar ej ansvar för vad som har gjorts. Golvvärmekabeln har mätt korrekta värden hela tiden. Vad gör man som kund i detta läge?
 
Om du har köpt en totalentreprenad, dvs har avtal med en firma så är det ju ointressant vem som orsakat felet eftersom din totalentreprenör har huvudansvaret.
Om du har anlitat fler olika entreprenörer (elektriker, vvsare, kakelsättare etc) så blir det knivigare.
Då är det upp till dig att bevisa vems felet är.
Vad sade besiktningsmannen?
 
Håller med föregående talare, det är totalentreprenören som är din kontaktperson har ansvaret för utfört arbete. Han får se till att felet blir åtgärdat av den underentreprenör som utförde arbetet, den biten ska du inte behöva fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.