Hej,

När vi dränerade passade vi samtidigt på att ta bort grässvålen på en yta där parkering ska anläggas. I och med denna schaktning gick fiberkabeln av. Jag visste precis var kabeln låg eftersom jag var med när den grävdes ner samt att jag också gjorde en kabelutsättning via ledningskollen.

Tekniker kom och lagade, både jag och teknikern mätte djupet och såg att kabeln låg ca 15cm ner istället för de 30cm jag fått information om i avtalet jag skrev på med Skanova.

Efter ca en vecka ringde Skanova upp mig och ville veta vem entreprenören var så de kunde fakturera honom. Jag motsatte mig detta eftersom vi grävt betydligt grundare än 30cm. Detta var ointressant sa Skanova, gör man en kabelutsättning åtar man sig också att endast handgräva inom 1m på vardera sida om kabeln. Jag hittar ingen information någonstans om detta, får heller inte texten av Skanova när jag efterfrågar.

Skanova kan sträcka sig till att vi delar på kostnaden men för mig är det inte tillräckligt. Har jag skrivit ett avtal på att kabeln ska gå på 30cm och den går av på 15cm djup har inte vi varit oaktsamma.

Tydligen finns det en dom i HD som säger att kabelns djup är ointressant som Skanova sa till mig. Hittar inte denna dom....

Vad säger ni?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Att du kräver av dem att gräva om sin kabel och placera den djupare så att de följer det avtal ni har. :D
 
  • Gilla
Poontus och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Att du kräver av dem att gräva om sin kabel och placera den djupare så att de följer det avtal ni har. :D
Haha ja det var ungefär så jag tänkt. Men svaret jag får är att djupet är ointressant....
 
C
A andhak2802 skrev:
gör man en kabelutsättning åtar man sig också att endast handgräva inom 1m på vardera sida om kabeln. Jag hittar ingen information någonstans om detta, får heller inte texten av Skanova när jag efterfrågar.
Det står på anvisningskartan. Huruvida denna uppmaning ger Skanova juridisk makt att utkräva skadestånd från entreprenören kan man kanske diskutera.
 
A andhak2802 skrev:
Haha ja det var ungefär så jag tänkt. Men svaret jag får är att djupet är ointressant....
Nej, det var för vem som är ansvarig när en skada inträffar det är ointressant... Dvs handlar om hur den som gräver ska tänka med säkerhetsmarginal, försiktighet osv.

Juridiskt två separata frågor. Det blir typ ett otillåtet markintrång när de har lagt en ledning på ett ställe där de inte har fått lov att lägga den. Sen kanske det inte alltid finns anledning att bråka om det, beror ju bl.a. på hur marken ska användes om det blir viktigt eller ej.
 
A andhak2802 skrev:
Detta var ointressant sa Skanova, gör man en kabelutsättning åtar man sig också att endast handgräva inom 1m på vardera sida om kabeln. Jag hittar ingen information någonstans om detta, får heller inte texten av Skanova när jag efterfrågar.
När jag begärde ledningsvisning via ledningskollen för fyra år sedan så fick jag följande dokument som pdf i ett svarsmejl från geomaikk (som bla Skanova använder för ledningsanvisning).
Dokument med ledningsanvisningar och säkerhetsavstånd för markarbeten nära telefonledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där står det klart och tydligt vad som gäller, ”Säkerhetsavståndet vid markarbeten är minst 1 meter på vardera sidan om anläggningen, eller av utsättaren här angivet större värde [....]. Markarbeten närmare anläggningen får endast ske med handverktyg.”
Nu gällde detta visserligen vanlig telefonledning.
 
  • Gilla
Jocu
  • Laddar…
Ingår man alltså ett bindande avtal när man beställer ledningsvisningen, där dessa avstånd kommer in som villkor?
Känns konstigt att man inte ska kunna få information utan motkrav på att godta direktiv för hur grävningen ska utföras.
Ok om det är information. Och om den kanske väger tungt ifall man ska avgöra ansvarsfrågan när en ledning skadas. Men att det skulle vara bindande?
 
Demmpa Demmpa skrev:
När jag begärde ledningsvisning via ledningskollen för fyra år sedan så fick jag följande dokument som pdf i ett svarsmejl från geomaikk (som bla Skanova använder för ledningsanvisning).
[bild]
Där står det klart och tydligt vad som gäller, ”Säkerhetsavståndet vid markarbeten är minst 1 meter på vardera sidan om anläggningen, eller av utsättaren här angivet större värde [....]. Markarbeten närmare anläggningen får endast ske med handverktyg.”
Nu gällde detta visserligen vanlig telefonledning.
Hej, intressant! Jag har inte fått något sådant dokument. Varför ska man då lägga kabeln på 30cm över huvudtaget. Gräver man med spade ska det mkt till innan man har av den.

Tack för ditt svar, nu vet jag vilket dokument Skanova hänvisar till men eftersom jag inte fått det ska det bli intressant vad de säger!
 
R Räknenisse skrev:
Ingår man alltså ett bindande avtal när man beställer ledningsvisningen, där dessa avstånd kommer in som villkor?
Känns konstigt att man inte ska kunna få information utan motkrav på att godta direktiv för hur grävningen ska utföras.
Ok om det är information. Och om den kanske väger tungt ifall man ska avgöra ansvarsfrågan när en ledning skadas. Men att det skulle vara bindande?
Håller med, jag undrar varför man då ska lägga kabeln på ca 30cm överhuvudtaget. Lär ju inte gräva av den med spade.
 
Man borde frilagt fibern innan så det är bara att betala va den utsatt så får entreprenören betala annars får du ta det själv
 
Här kommer några axplock angående grävning nära ledning.

Eon,
https://www.eon.se/privat/kundservice/skydda-ledningar-och-djur/grava-nara-ledning.html

Tekniska verken,
https://www.tekniskaverken.se/kundservice/ledningsanvisning/

Göteborgenergi,
https://www.goteborgenergi.se/Files.../Anvisningar/Bestämmelser vid markarbeten.pdf

Ellevio,
https://www.ellevio.se/privat/kundservice-kontakta-oss/nar-du-ska-falla-trad-eller-grava/

Som du ser har alla att handgrävning krävs inom 1 meter från utsatt ledning.
Hos några så står det att ledningen kan ligga mellan 0,2-1,4m och att kartan inte visar något djup.
Vid manuell utstakning så kan apparaturen slå lite fel, det kan vara ett ”dödband” det indikeras inom.
Vid kartmaterial så kan det fela lite när ledningen mättes in/lades in i kartan, eller att den inte lades exakt enligt underlaget, sedan så gäller det att den som har ledningskartan mäter in ledningen ”exakt” också, därav säkerhetsmarginaler på +-1m från anvisad ledning.
 
  • Gilla
rakso
  • Laddar…
H
Om du ska ha en parkering där kanske du ska passa på att gräva ner kabel djupare och lägga den i ett skyddsrör eller flytta den om den ändå är av.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här kommer några axplock angående grävning nära ledning.

Eon,
[länk]

Tekniska verken,
[länk]

Göteborgenergi,
[länk] information/Informationsmaterial/Anvisningar/Bestämmelser vid markarbeten.pdf

Ellevio,
[länk]

Som du ser har alla att handgrävning krävs inom 1 meter från utsatt ledning.
Hos några så står det att ledningen kan ligga mellan 0,2-1,4m och att kartan inte visar något djup.
Vid manuell utstakning så kan apparaturen slå lite fel, det kan vara ett ”dödband” det indikeras inom.
Vid kartmaterial så kan det fela lite när ledningen mättes in/lades in i kartan, eller att den inte lades exakt enligt underlaget, sedan så gäller det att den som har ledningskartan mäter in ledningen ”exakt” också, därav säkerhetsmarginaler på +-1m från anvisad ledning.
Hej, avtal jag tecknade med Telia Öppen fiber säger att kabeln ska ligga på minst 30cm djup. Det gjorde den inte, jag gjorde en utstakning via ledningskollen men inte från någonstans har jag fått info om handgrävning. Jag har lusläst mitt avtal och all annan dokumentation jag fått.
Att andra aktörer tydligt visar sina riktlinjer är bra och jag önskar Skanova gör samma sak.
 
H hus520 skrev:
Om du ska ha en parkering där kanske du ska passa på att gräva ner kabel djupare och lägga den i ett skyddsrör eller flytta den om den ändå är av.
Hej, jag frilade den och i samband med att teknikern lagade kabeln drog vi om den så den är ur vägen för all framtid.
 
Du kan väl visa texten där det står 30 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.