Hej hoppas någon kan ge oss lite hjälp på vägen!

Min gamla gamla farfar har lite mark utspritt i ett fiskeläge i södra sverige där jag och min man hoppas kunna bygga hus så smånigom. Marken är nu parkmark enligt kommunens kartor så det lär inte va lätt antar jag. Vi hade siktat in oss på en del, men det verkar hopplöst. Dock finns det goda förhoppningar om en annan plätt. Men nu till själva frågan. I ena hörnet ligger en sommarstuga vars ägare ska ha köpt marken på femtiotalet men enligt nulägets kartor så står min farfar fortfarande som ägare. Det finns ett gammalt kontrakt som visar att dom faktiskt köpt marken och hur mycket men inte exakt vart. Står bara "i det sydvästra hörnet". På den tiden var det bara åkermark men nu ganska bebyggt. Så det är svårt att avgöra vad som skulle tillhöra dom, om den nu gör det. Måste man inte stycka av ha lagfart fr att köpet ska gå igenom? Om min farfar nu står som ägare än har dom då sluppit fastighetskatt i alla dessa år? Kan man ha en stuga i en park? Många frågor! Om jag nu köper marken utav min farfar, då står ju jag som ägare, kan jag med att söka bygglov där då? Låt mig tilläga att tomten är stor och det är mycket grönt så vi skulle inte se varandra. Ingen i släkten som kan ge några riktiga svar. Så det är dimmigt. Vill inte heller göra mig ovän med stugägarn.

Må bra!
 
Enklaste sättet att se vem som äger mark är att kontakta Lantmäteriet, det är det som gäller. Inga nulägeskartor eller liknande.
 
Förvånansvärt ofta träffar man på fastigheter med felaktiga inskrivningsuppgifter. I det här fallet kan jag tänka mig oklarheten beror på att farfar och stugägaren över huvud taget aldrig dokumenterat affärens fullbordande. Stugbyggaren var nöjd ändå. Han ville varken bekosta fastighetsbildning eller lagfart, kanske därför att stugan från början var av så ringa värde.

Vad exakt framgår av det påträffade kontraktet? Har säljaren kvitterat köpeskilling? Vem betalar lantmäteriförrättningen? Har parterna enats om någon sorts förbehåll ifall exempelvis avstyckning eller bygglov inte skulle beviljas?

Tolkar jag saken rätt är marken detaljplanelagd. Farfars fastighet har blivit "allmän plats/parkmark", och kommunen har av något skäl aldrig fullbordat den inlösen man från början avsett. Man har helt enkelt ignorerat att någon bebyggt marken, och kanske förenklat samråd mer än lagen kräver. Också detta är oförskämt vanligt ute i verkligheten.

Troligen räcker inte påträffat kontrakt för inskrivning av stugägaren som rättmätig ägare av någon del av tomten. Den möjligheten har blivit försutten i och med att detaljplanen föreskriver annan markanvändning.

Vad kan man då göra? Det finns flera alternativ -

1. Förhandla fram markbyte, så att kommunen slutför sin inlösen av marken genom att erbjuda farfar och stugägaren likvärdiga men byggbara tomter.

2. Genomdriva ny detaljplan, som medger bostadsändamål så att befintlig stuga kan få sällskap av kanske farfars stuga. .Jag kan förvarna om att detta är ett både dyrt och tidskrävande projekt.

3. Man kan också låta allt stå kvar vid det gamla. Då bör farfar upprätta arrendeavtal med stugägaren. Dessutom bör man utreda vem som ansvarar för vad ifråga om skötsel och befogenhet på parkmarken. Det är markägaren, och ingen annan, som exempelvis har rätt att exempelvis bärga hö och fälla träd på marken. Och om kommunen vill ha området hävdat på annat vis måste kommunen betala ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.