Hej!

Är i full färd med att bygga en liten stödmur direkt mot tomtgränsen mot grannen.
Men häcken, som förmodligen står helt på grannens sida, har rötter som går in på vår tomt. Dessa kommer ju garanterat att skadas när vi behöver gräva ner lite för makadam.
 
Redigerat av moderator:
Om rötterna sticker in på din mark har du rätt att ta bort de delar som "stör dig".. precis som grenar som sticker över på din tomt.. men jag antar att samma sak gäller för rötter såsom för grenarna.. du får inte kasta dem utan "lov" ifrån grannen. H*n måste få möjlighet att välja vad som händer med "sina" rötter..

Sen kan det ju vara en trevlig gest att tala om vad ni planerat att göra på eran sida, så att h*n är medveten om att det KAN påverka hans häck.. men tala också om att (och försök..) ni inte vill skada mer än nödvändigt..

Troligtvis kommer hans häck ta sig fint när den hittar lite nya vägar för sina rötter sen, men har man otur dör den ner (alltså de plantor som berörs).. allt beror ju på hur pigg den är, hur stora rötter ni tar bort osv.

..synpunkter kommer h*n nog ha oavsett, därför det är bra att försöka informera och prata om vad man tänkt göra.. (antingen hjälper det eller så blir dom lika sura oavsett..). Men eskalerande grannsämjeproblem sucks..(även om man inte "umgås").. så man får försöka vara lite finkänslig :)

Lycka till och är du osäker på att samma regler gäller hos er, ring kommunen och fråga (ang rötterna alltså)

MVH Sandra
 
  • Gilla
paddeman
  • Laddar…
Tack för ett kompetent svar Sandra!

Är det bygglovsavdelningen man ringer för att få klartecken på detta?
 
Redigerat av moderator:
Tack för länken!

Denna paragraf summerar det rätt så bra...

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
 
(y) lycka till
 
Men om nu grannen är speciell. Har du helt klart om din mur behvöever bygglov eller ej?
 
paddeman skrev:
Tack för länken!

Denna paragraf summerar det rätt så bra...

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Då är frågan, "medför detta olägenhet" ?
 
Ingen svar på din fråga, har dock liknande problem. Har ett 2 m högt plank mot grannen. Men efter sisådär 40 år så har det växt upp en del träd på grannens sida av planket, precis intill planket. Träden är idag 15-20cm i diameter och 10-15m höga. Och som sagt, såna träd har grenar��. Naturligtvis står träden/staketet i väst så dom hänger över mer på vår sida än deras och tomten är mörkare än en sotarröv på sommaren. Har påtalat detta för grannen i flera år med svar att han ska fixa det. Men han är typen som klipper gräset 2 ggr om året, dvs. skiter i det mesta.
Hur ska man göra? Loda upp i tomtgränsen och ta ner allt med motorsågen som hänger över gränsen? Jag menar, jag har ju vid flera tillfällen bett honom om att ta ner sina träd. 15m höga träd i tomtgräns fyller ingen funktion för någon ur någon aspekt.
 
Tompamannen: Du har inte frågat om du får ta ner träden? Han kanske blir glad att slippa jobbet?
 
paddeman skrev:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Fasen läste lite fort. Tyckte det stod "får denne ta bort roten eller grannen." :wow:
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Nej så långt har diskussionen aldrig kommit. Det är väl lite (jag hittar inte rätt ord), inte prestige, ja vad ska man kalla det. Lite som att man skulle säga "din gräsmatta ser för jä-lig ut, jag retar mig på det så pass mycket att jag kan tänka mig att dra ett varv med klipparn en gång i veckan". Det hade ju försatt han i en väldigt skämmig sits, det blir ju lite som att ifrågasätta hans villaboende över huvud taget.
 
R
En mur behöver du ju ändå bygglov för och när man begär bygglov kommer man tillfråga grannen om ett murbygge eftersom de ligger närmare än 4,5m från tomtgränsen. Då kommer han säkert säga nej så då blir de ändå ingen mur :/
 
Paddeman ska ju bygga "en liten stödmur" och då kan vi ju anta att den blir lägre än 50 cm, vilket inte kräver bygglov.
 
  • Gilla
paddeman
  • Laddar…
Precis som UffeH skriver är den en väldigt liten mur som byggs. 20cm hög.


Så nu gräver vi ner en liten bit och hoppas inte alltför många rötter skadas!

Tack för era funderingar! :)
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.