Vi ritade upp eget hus (exteriört och interiört) på ett A4 blad som vi sedan skickade ut till ex antal husföretag för förfrågan om dem skulle kunna tänka sig att bygga detta hus åt oss och vad det skulle kosta.
Husföretaget som fick "uppdraget" ritade sedan upp alla ritningar som behövs för att konstruera ett hus (konstruktion, VVS, el osv). Dock helt till 100% efter våra idéer.

Nu har jag via omvägar fått höra att en potentiell kund till husföretaget har sett mina ritningar och tänker bygga sitt hus exakt efter våra ritningar.

Så min fråga, vem äger ritningarna till mitt "egenritade" hus? Jag eller husföretaget? Om fallet är Vi, kan jag då begära en ersättning från husföretaget/den potentiella kunden om dem tänker använda våra ritningar till sitt hus? Och i så fall, hur mycket är rimligt?
 
  • Gilla
GustavoAndersson
  • Laddar…
Vi råkade ut för något liknande, helt plötsligt fanns vårt egenritade hus på hemsidan hos företaget som byggde vårt hus som ett typhus, det enda som skilde var två fönster som de plockat bort.

se tråden http://www.byggahus.se/forum/juridik/27305-ta-nagon-annans-planloesning.html

Vi pratade sedan med husfirman och de gjorde om huset så att det är likt vårt, men med annan planlösning på nedre botten och andra dörrar
 
maggan9 skrev:
Vi råkade ut för något liknande, helt plötsligt fanns vårt egenritade hus på hemsidan hos företaget som byggde vårt hus som ett typhus, det enda som skilde var två fönster som de plockat bort.

se tråden [länk]

Vi pratade sedan med husfirman och de gjorde om huset så att det är likt vårt, men med annan planlösning på nedre botten och andra dörrar
Hej !
arkitekten, eller gjorde du en copyright avtal innan du beställde ritningarna ?
&//Goerana
 
Det normala när man anlitar en arkitekt är att arkitekten har upphovsrätten till de producerade ritningarna. Det innebär (i normalfallet) att du får bygga ETT hus på de ritningar som arkitekten tagit fram. Arkitekten har normalt obegränsad rätt att sälja ritningarna vidare för ytterligare byggen.

I ditt fall så har du levererat material till husfirman/arkitekten, om de procucerade ritningarna är eakt lika det du levererat så bör det innebära att du har upphovsrätten, arkitekten har bara renritat.

Den bevisbara skillnaden är troligenmycket svår att tolka, så i princip så kan arkitekten troligen i alla lägen "stjäla" er idé.
 
Vi hade faktiskt ritat vårt hus själva, utan någon arkitekt inblandad. ( både jag och min man kan rita hus och svärfar har CAD...) Så någon copyright var alltså inte inblandat.
I alla fall gjorde roxistenhus om sitt typhus ( skepparen abbekås) så att det inte var så likt vårt efter vi påpekat att vi ville var ensam om huset...

Vi hade alltså precis som turtle gjort ritningarna och skickat in dem till husföretagen och frågat: kan ni göra detta hus och hur mycket kostar det?

Ett tips för alla som gör på detta sätt är att försöka få in någon formulering i kontraktet att husfirman inte får använda ritningarna till att bygga liknande hus...Som någon skrev i vår tråd, som privatperson har man inte råd att driva ett sådant här fall...
 
Varför vill ni vara ensamma om ert hus? Jag skulle bli glad om någon tyckte vårt hus blev så bra att de vill bygga ett likadant.;)
 
Visst blir man glad över att det man gjort vill andra ha, men i detta fall är det ingen kund som var intresserad, utan byggfirman ville uppföra flera likadana hus som de nu hade alla konstruktions-, vvs, ritningar till.
I alla fall kan man ju fråga kunden om det är ok att använda ritningen, vi upptäckte av en slump att vårt hus var ett typhus för deras Abbekås projekt. Sedan blev det inte bättre att vårt förhållande till dem var sedan tidigare lite infekterat efter att huset bl a blåst omkull...
 
Redigerat:
Ni äger upphovsrätt till era originalritningar, förstås. De uppnår verkshöjd (förmodar jag) och er ritning är offentliggjord.

Då borde det rimligtvis skyddas av upphovsrättslagen 1 kap 4 §:
Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.

Utöver det finns ju 2 kap 12 §:
Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. [...]
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk
 
maggan9 skrev:
Sedan blev det inte bättre att vårt förhållande till dem var sedan tidigare lite infekterat efter att huset bl a blåst omkull...
Det där får du gärna utveckla; "bl a blåst omkull !!!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.