I min sommarstuga är sommarvattnet anslutet via en slang som någon grävde ner för 30-40 år sedan som passerar en obebyggd tomt. Nu har tomtägaren krävt att jag ska stänga av mitt vatten och gräva upp slangen och återställa marken. Jag har gått med på att stänga av mitt vatten. Men resten? Kan jag bli tvungen att gräva upp slangen på grannens tomt? Jag har inte grävt ner den. Det syns alltså inte ens att där finns en slang längre.
 
Finns något servitut eller avtal mellan er fastighetsägare inkl fastigheten där källan/brunnen ligger ?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Är slangen ett problem för grannen där den ligger? Det är normalt att ledningar som inte längre används lämnas i marken. Det kan man kanske ha åsikter om, men det finns ingen praxis om att kräva att sådant avlägsnas. Jag förstår inte heller varför det skulle vara ett problem om den används.
 
  • Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
Grannen är allmänt ilskan och vill troligtvis bara jävlas, orkar inte bråka mer. Men undrar om jag är ägare och ansvarig för slangen
 
Mest troligt har du ingen skyldighet att blidka grannen gällande att ta bort slangen eller genom att inte använda vatten. Låt grannen bevisa läget och gör inget, prata inte med grannen om du inte måste, argumentera icke.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns något servitut eller avtal mellan er fastighetsägare inkl fastigheten där källan/brunnen ligger ?
Tyvärr verkar det inte finnas, har kontaktat andra grannar som var med på den tiden de borrade en gemensam brunn. De verkar bara ha grävt där det behövdes i samförstånd. Det var inget problem då
 
  • Gilla
AnitaBerit
  • Laddar…
Är detta en ledning som du inte behöver längre?

Som sagt att du skulle ha ngn skyldighet att gräva bort den kan jag inte tänka mig. Och troligen har grannen ingen rätt att på eget bevåg skada din slang, även om du saknar servitut.

Möjligen kan han begära handräckning av kronofogden för att ta slangen ur drift.
 
Han får bråka med den icke existerande vattensamfälligheten.

Hoppas slangen ligger djupt så han inte orkar göra något åt det..
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det där med ägarskap av lös egendom på annans fastighet är alltid klurigt.

I och med att slangen har lagts där utan härskande servitut så är den inte fast egendom i form av ett fastighetstillbehör till din fastighet. Den ägs således troligen av någon som lös egendom. Det troliga är att den ägs av den som installerade slangen där som lös egendom. (Om den personen var samma som den som då ägde marken så är det trots allt fast egendom som en del av fastigheten den ligger på.)

Sen kommer ju frågan varför du började använda slangen. Jag antar när du köpte din fritidsfastighet. En möjlighet är ju då att du vid sidan av fastighetsköpet (= den fasta egendomen) också köpte den lösa egendomen slangen som ligger på annans fastighet. T ex om säljaren och du var överens om det och säljaren då ägde slangen.

(Om slangen grävdes ned med markägaren tillstånd av ägaren av din fritidsfastighet före 1 januari 1972 så kan det mycket väl vara så att det fanns ett muntligt servitut. Då är det fortfarande gällande och du har en rätt att ha slangen där enligt det muntliga servitutets villkor. Efter det datumet måste servitut vara skriftliga för att vara gällande.)
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Har ni en egen brunn eller hur tar ni vatten numera ?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om slangen grävdes ned med markägaren tillstånd av ägaren av din fritidsfastighet före 1 januari 1972 så kan det mycket väl vara så att det fanns ett muntligt servitut. Då är det fortfarande gällande och du har en rätt att ha slangen där enligt det muntliga servitutets villkor. Efter det datumet måste servitut vara skriftliga för att vara gällande.
Nja, ett sådant servitut måste också hållas vid liv när tjänande fastighet traderas. Sannolikt ägs den fastigheten av någon annan idag än för 50 år sedan, och då måste man först bevisa att ett servitut skapades, sedan att alla ägare av tjänande fastighet från dess känt till det.

Ett rätt hopplöst krav.

Detsamma gäller för övrigt för ett skriftligt servitut om det inte är inskrivet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, ett sådant servitut måste också hållas vid liv när tjänande fastighet traderas. Sannolikt ägs den fastigheten av någon annan idag än för 50 år sedan, och då måste man först bevisa att ett servitut skapades, sedan att alla ägare av tjänande fastighet från dess känt till det.

Ett rätt hopplöst krav.

Detsamma gäller för övrigt för ett skriftligt servitut om det inte är inskrivet.
Det är sant, att servitut kan gå förlorade om tjänande fastighets ägare byts och den nya ägaren inte får kännedom om dem vid fastighetsöverlåtelsen.
 
  • Gilla
relier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.