Hej,

Hur gör man? Vi har satt takfönster som nu täppt till den naturliga ventilationen då vi hade luftspalt under råsponten.

Vi funderar på om man kan lägga in två pex rör? för att ånyo koppla ihop ventilationen?

Se bilder? Funkar det?
 
bilder

det första blev vriden...sorry....hoppas ni förstår problemet.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
bild
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du gör bara urtag eller hål i takstolarna ovan och under takfönster så att luft kan flöda mellan facken. Jag använde ett träborr på 18mm och gjorde 4 hål per ställe. Se bild
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan lägga upp bild ikväll, då jag har dem på en kamera.
 
Känns ju lite olustigt att börja påverka takstolarna kan jag tycka.

/Ola E.
 
jag håller mad att det känns dåligt att borra i takstolarna. Man kan sätta hårt plaströr för att leda upp luft....borde inte det funka lika bra?
 
flykay skrev:
Jag kan lägga upp bild ikväll, då jag har dem på en kamera.
Lägg gärna upp dem. Hade du någon konstruktör som tittade på bärigheten, eller hur visste du att det var ok? ��
 
  • Gilla
Flasktratt
  • Laddar…
Men JA, mögelstoppers. Sådana lär det ju få bli!
 
Byggis1976 skrev:
Men JA, mögelstoppers. Sådana lär det ju få bli!
Låter ju som en ypperlig idé. Sådana hade jag också på mitt hus på entrén där taket är vinklat från tre sidor upp mot resten av huset. Lätt att installera är det ju också.

/Ola E.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Är detta praktiskt ett jätteproblem? Givet arean som krävs är väl ett mögelstopp över och under fönstret långt bättre än några pex-rör. Annars ser det ju ut som du kan spara lite luftspalt mot takstolen. Att borra lufthål i takstolen skulle jag absolut undvika
 
Nej, det är absolut inget praktiskt jätteproblem. Att sätta mögelstoppers är ju givet, kom bara intr på det innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.