Hej, känner någon till fönster från Velfac i DK? De verkar enligt nätpriserna i DK vara billigare än motsvarande fönster från exempelvis Elitfönster. Några erfarenheter? Avser de med aluminiumklädd utsida.

Mvh Ingo
 
Låter intressant. Återkom gärna om du får reda på något. Titta dig dock inte blind på listpris. Om du köper i bulk varierar priserna kraftigt bland de olika återförsäljarna. Exempelvis har vi fått bulkpriser på mellan 104.000 till 250.000 SEK.

mvh
David
 
OK, menar du på fönster alltså? Vi skall ha 43 stycken, mestadels stora i 10*21. Mvh Ingvar
 
VELFAC har väl i huvudsak 2-glasfönster om jag förstått det hela rätt. Så en jämförelse med svenska fönster som ju vanligtvis är 3-glas haltar ju något...
 
allt beror på u-värdet... mvh iw
 
Velfac verkar vara en arkitektfavorit, det är smidigt att kombinera fasta och öppningsbara glaspartier då de ser likadana ut (samma mått)
Vad jag förstår så har de endast 2 glas men med helt OK U-värde.
Prismässigt så har jag fått uppfattningen att de ligger betydligt över Elit, SP och liknande, men det kanske blir billigare med näthandel.



 
allt beror på u-värdet... mvh iw
Jo iof...stämmer... velfac använder super lågenergi glas och då kan man ju få bra u-värden´också bara med 2-glas. Tänkte inte på det... ;)

Att Velfac är en arkitektfavorit kan nog också hänga ihop med de har mycket smala profiler och dolda beslagen. Man får ett fönster som är mkt rent och snyggt designmässigt sett med betydligt större glasyta än för "vanliga" fönster i motsvarande storlek.
 
Jag har bara kollat på deras danska prislista och i stort låg de under i listpriser vs andra motsvarande i SE. Vet inte vad de tar för fönsterna i sverige men det finns en del handlare i södra sverige, det sägs också att man kan be sin byggarbas att beställa sin firma. Forts följer...

mvh iw
 
OK, jag tror inte det är beskrivet i deras material på nätet men jag fortsätter studera deras web vid tillfälle. ;D

Mvh Ingo
 
Har nu skickat offerförfrågan till Velfac i Jönköping, får se vad de kommer med. Jag får köpa in via min byggkilles firma. Vet inte om de räknat ut U-värde även på fönster med karm..

Hälsar Ingvar
 
Har hört att dom ligger cirka 30% över dom vanligaste svenska fönstertillverkare.

På Bo 01 i Malmö sitter det en del Velfac och det har varit mycket problem med dessa fönster.
Mycket pill med att montera och att det läcker in vatten.

Dock mycket snygga och att man inte ser vilket som är öppningsbart.

Har dock inga egna referenser.
 
fick ett pris på 43 stycken dörrar och fönster för 128' ex moms. Inte helt billigt alltså... :surprised:

De flesta är dock storlek hemske dvs 10*21, 10*17, mm.

mvh iw
 
Tycker faktiskt att det lät som ett bra pris, billigt är väl kanske inte rätt ord ;)

Det måste vara många fasta fönster, eller?
 
Jo det är cirkus 20 fasta, förresten Frasse, sa jag att jag bygger helt i lösvirke? :p

"Real Men Build" - ny streamer att sätta på bilen...

Mvh IW
 
Helt i lösvirke, det är seriöst självbygge det. Jag fuskar och köper stomrest skal, men jag säger som du i alla fall :p



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.