Jag söker kontakt med husägare som har monterat Velfac 200 i sitt hus mellan 2003 och framåt. Jag byggde nytt betonghus 2004 och valde Velfac eftersom dom tilltalade mig exteriört. Det problemet jag upplever är kondens på insidan när temeraturen sjunker under - 10 grader. Jag har ett till-frånluftsystem som omsätter drygt 0.5 oms/tim. Jag har försökt att forcera ventilationen men utan resultat vid nämnda temperatur. Det jag misstänker och är ganska övertygad om efter ett antal mätningar är att det finns köldbryggor på fönstren som inte är tillfylles med ett välisolerat fönster.

Vidare så har jag skjutpartier av annat fabrikat där problemet aldrig uppstår.
 
Det är ett känt problem och velfac har fått mycket kritik för detta. Finns mycket om att läsa i danmark om detta.
Men du har väl googlat om detta.
 
verktygsgurun skrev:
Det är ett känt problem och velfac har fått mycket kritik för detta. Finns mycket om att läsa i danmark om detta.
Men du har väl googlat om detta.
Är det just detta problem som är åtgärdat i och med de modeller som har "i" på slutet? Dvs 200i och 400i?
Eller kvarstår problemet än idag om man köper Velfac?
 
Förvånansvärt lite skrivet om Velfac 200i som man hittar via Google. Får intrycket att de säljer mest till flerfamiljsfastigheter och då brukar ju inte boende engagera sig i fönstren speciellt mycket. Skillnad när det är villaägare som drabbas av dåliga konstruktioner exempelvis. Ligger det något i det?
 
För att svara på min egen fråga. Enligt Velfac har man bytt en del i fönsterbågens konsruktion för att förhindra kondens på insidan. Detaljen man förändrat var tidigare i metall som leder kyla. Den är nu i plast. Därmed hetter nu fönstren 200i och 400i, dvs med ett "i" på slutet.

Detta var alltså vad Velfac berättade. Om det stämmer att problemet är helt åtgärdat har jag ingen aning om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.