Hej! Har hamnat i bryderi...har min gamla kombimaskin ute på Blocket.
Det är en gammal gjutjärns 5-kombi-maskin som är sliten i matarpaketet till planfunktionen,
resten av maskinen är i fint skick, sånär som på elen. Jag är dock elektriker så det är inga problem att fixa det.
Så häromdagen kom en gammal gubbe förbi, han tyckte jag var tokig som tänkte sälja maskinen, och tyckte jag skulle behålla den och använda enbart som rikthyvel.

Jag skulle få en stadig rikthyvel med måtten 2400x600mm.
Dock måste jag isåfall skaffa en separat planhyvel, och jag vet inte riktigt om jag har plats för det.
Idag har jag en Hammer A3 rikt-/plan, som isåfall också skall säljas.

Fasiken...är jag dum som säljer?
 
Nej.

Jag själv är noll road av gamla gjutjärnskolosser ens om jag får dem till skänks.
De väger as att flytta, har sämre säkerhet än moderna och skall helst stå fastbultade på ett ställe, då kan de funka men annars inte.

Har du obegränsat med plats så visst, behåll den men till vad? Det är inte ofta man behöver en rikt på 600 mm's bredd så risken att den enbart kommer att ta plats är kanske rätt stor?

Tror vi tänker lika? Gissa varför jag sålt Waco rikt, stämborr och plan?

/Kent
 
Här kommer motsatta uppfattningen... eller något åt det hållet. De är jobbiga att flytta, har sämre säkerhet än moderna maskiner om man inte ägnar ordentlig tid åt att bygga in remmar osv. vilket man måste!

Och en rikt på 600mm är inte heller någon större nytta med, men däremot en längd på 240 cm. Det har man mer nytta av till golvbjälkar, vindskivor och liknande.

Är planmatarverket verkligen bortom all räddning? Gissar jag rätt om jag tror det är en klyv längst fram, som får ett fantastiskt långt bord efter klyvkniven?

Tror vi tänker lika? Gissa varför jag köpt gjutjärnsmaskiner?
 
Jag är nästan beredd att köpa en gammal rikthyvel bara för att få ett långt bord.