Skal bytte panna och da funderer man nesten ihjäl seg. Her er en av funderingene:

Orlan Nordic 40 Kw har en vedvolym på 185 l. Calmar V65 har en vedvolym på 150 l. Er det brinntiden på Orlanen som blir lengre ettersom jeg synes at man burde få mer effekt ut av 185 liter ved enn 150 liter ved.

Tore
 
C
Inte mer effekt kanske, men mer energi, dvs du fyller dina tankar mer med den större vedmängden. Effekten på pannan styr hur fort fyllningen går.
 
Ja vedvolymen säger hur mycket energi du kan ladda i pannan vid varje inlägg. Om vi gör ett grovt antagande att 1 L ved motsvarar 1 kW så¨rymmer ett fullt inlägg i V65 ca 150 kW och i Orlan ca 185 kW. Effekten är ju per tidsenhet så den säger bara hur fort vedinlägget brinner upp. Enkelt förklarat så brinner en V65 med en effekt av ca 65 kW per timme och Orlan med ca 40 kW per timme. Med andra ord så hinner en V65 knappt upp till full driftstemp innan inlägget brunnit ut.. (*skämt!*)
 
Vad är kW/h för enhet???
 
Om jag renskriver lite så menar jag givetvis en effekt som en kilowatt (kW) under en timme (h). kW·h
 
Redigerat:
C
Effekt anges i sin grundform i enheten "watt".
Energi anges i sin grundform i enheten "wattsekund", dvs en watt effekt i en sekunds tid.

Med andra ord är kWh energi, 3 600 000 wattsekunder eller 1000 watt under 3600 sekunder, dvs en timme, medan kW är effekt, 1000 watt.

Det kanske klargjorde nåt.

Vi kan även då tillägga att en wattsekund är samma sak som en joule. Vatten innehåller, om jag inte minns fel, 4180 joule per kilo per grad kelvin, sålänge det är i flytande form.
 
Jag har två hela renat i barskåpet. Tar jag några rejäla supar är min slut efter en halvtmme. För frugan som smuttar lite då och då räcker den andra flaskan en vecka. Men i slutändan har vi druckit lika mycket, trots att jag drack min på kortare tid.. ;-)
 
Matss skrev:
Vad är kW/h för enhet???
Formellt sett är det effektgradienten, dvs ett mått på hur snabbt pannan kommer upp i en viss effekt. Ungefär som acceleration är ett mått på hur snabbt man kommer upp i en viss hastighet.

Frågan var kanske menad som ett skämt, men det är en relevant iakttagelse att samtliga enheter som Åskar använt i sitt första inlägg är fel.
 
Skämt? Snarare pekpinne...
 
Matss skrev: Vad är kW/h för enhet???


apersson850 skrev:
Formellt sett är det effektgradienten, dvs ett mått på hur snabbt pannan kommer upp i en viss effekt.
Var någonstans kan man läsa mer om detta? Jag kan inte hitta något på Webben:(
För min del trodde jag att temperaturaccelerationen hos en värmepanna var tidsderivatan av temperaturen.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Matss skrev: Vad är kW/h för enhet???

Var någonstans kan man läsa mer om detta? Jag kan inte hitta något på Webben:(
För min del trodde jag att temperaturaccelerationen hos en värmepanna var tidsderivatan av temperaturen.
//Bosse
Analogt med din temperaturacceleration är då effektgradienten effektaccelerationen.
Det är nog inte ett allmänt använt begrepp, snarare en Byggahusenhet uppkommen genom förvirring hos vissa skribenter gällande grundläggande fysik, energi, effekt osv.

Annars brukar gradient användas som begrepp i engelsk litteratur rörande riktningskoefficient, första grunderna i derivatans definition o.dyl om man inte menar de mer kvalificerade sammanhangen inom vektoranalys. Men det ska vi väl inte behöva i biobränslevärlden.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.