Hej hopp

som rookie tyckte jag det var kanon med lite vedstaplingstrix och tips. Nu har jag nån säsong bakom mig men känner att det fortfarande kan finnas förbättringspotential;)

Här är några tips och trix som jag fått lära mig.

1. stapla alltid på typ SJ pall så det kommer upp från marken och i teorin kan blåsa in underifrån.

2. lämna utrymme mellan staplarna för lyftströmningar

3. Om möjligt stapla i ett luftigt takförsätt utrymme med lufttillförsel ala "korsdrags modellen"

4. har du ett något "rackligt" utrymme (kan vara bra annars också) så fäst en stålvajer i väggändarna längs med stapeln typ 1/3-1/2 upp från stapelbotten. Egentygden av återstående stapel ovanpå och sättningen i stapeln kommer att göra att väggarna hålls ihop

5. Man får ju typ altid lite mindre pinnar, dessa kan med fördel sätta mellan staplarna så att man vid dessa infästningspunkter sammanbinder staplarna. Det blir mer EN stapelenhet än enskilda staplar = stabilare.

6. Av egen erfarenhet så tycker jag att man allt som ofast får en "frammåtlutande" stapel. Vet inte riktigt vad det beror på eller om det bara är handhavandefel av mig.Är fler som har detta problem så kan man sätta en planka längs med botte av stapeln som man lägger dom första vedträna på. Då får hela stapeln en lätt bakåtlutning i början. Brukar bli rakt för mig sen när man kommit upp till hälften eller så.


tar tacksamt emot andra tips och trix eller om ni har helt andra förslag som motsäger dessa!:)
 
Redigerat:
* Barken nedåt
* Luftigt staplat ( Så musen kommer emellan )


Jag staplar på pall med plast under mot mark. Står luftigt ute utan väggar, endast med tak. Staplar upp det i vedboden i höst.
 
aahh barken nedåt?...det är nått jag inte hört...varför är det bättre med barken nedåt?
 
Jag har hört att barken ska ligga uppåt.. Vad som är bäst vet jag inte..
 
  • Gilla
LeMirak
  • Laddar…
ang 6... det finns alltid vedbitar som har en ända tjockare än den andra. Jag brukar lägga den tjockare utåt så tippar stapeln oftast bakåt och får stöd av föregående raden och ingen planka behövs. Jag har dock en vedbodsvägg att stödja den första raden mot ....

För att få stabila hörn så det inte rasar så varvar jag 3-4 vedbitar först på längden och ovanpå läger jag 3-4 bitar på tvären omväxlande hela väggen upp så dom binder varandra. Svårt att förklara .... alla kanske vet det redan?

Har man tak över vedstacken så är barksidan inte så viktig men vill man skydda toppen mot regn så kan man lägga barken uppåt och lutande -som takpannor. Inte mycket till skydd men alltid något - tror jag .
Min svåger envisades en gång att bygga en rund vedstack och fick börja om 2 gånger för den rasade för honom ...men det blev faktiskt fint till slut :)
gaia
 
Jag flyttade in i ett gammalt hus i höstas där de fanns väldigt mycket ved. (Trodde jag) När jag kommit en bit ner i högen så var resten rutten gammal ved, som säkert inte tömts på ca trettio år.De som bott här före har bara fyllt på varje år. Skyfflade ut ca 140skottkärror med småsmulor av gammal ved.

Så nu vet ni hur man INTE ska göra.:D
 
gaia skrev:
ang 6... det finns alltid vedbitar som har en ända tjockare än den andra. Jag brukar lägga den tjockare utåt så tippar stapeln oftast bakåt och får stöd av föregående raden och ingen planka behövs. Jag har dock en vedbodsvägg att stödja den första raden mot ....

För att få stabila hörn så det inte rasar så varvar jag 3-4 vedbitar först på längden och ovanpå läger jag 3-4 bitar på tvären omväxlande hela väggen upp så dom binder varandra. Svårt att förklara .... alla kanske vet det redan?

Har man tak över vedstacken så är barksidan inte så viktig men vill man skydda toppen mot regn så kan man lägga barken uppåt och lutande -som takpannor. Inte mycket till skydd men alltid något - tror jag .
Min svåger envisades en gång att bygga en rund vedstack och fick börja om 2 gånger för den rasade för honom ...men det blev faktiskt fint till slut :)
gaia
joo men det är bara det att dom där vedbitarena med en ände tjocker än den andra brukar komma väldigt sällan för mig. Brukar pula in dem på nått ställe där det ser ut som det behövs när dom kommer men som du säger hade man haft dom från början så är ju det ett bra sätta att börja stapeln på,

vet precis vad du menar med "tornbygget" ett smart sätta om man inte har nått att stödja stapeln mot.

ahhh....då är jag med på varför man i teorin skulle ja barken uppåt...låter vettigt men strevert du får gärna utveckla din teori om barken nedåt?:)
 
Barken nedåt för att den annars fungerar som tätskikt vattnet kan inte avdunsta igenom barken-
tar längre tid beroende på träslag .
Största delen av vatten går dock ut i fiberriktningen -därför torkar kortare ved snabbare än lång ved
Randbarkning påskyndar torkning till viss -del alltid bra om barken kan skadas/perforeras
 
Tombrittberg
S strevert skrev:
* Barken nedåt
* Luftigt staplat ( Så musen kommer emellan )


Jag staplar på pall med plast under mot mark. Står luftigt ute utan väggar, endast med tak. Staplar upp det i vedboden i höst.
Plåt mot marken och plåttak med luft mellan barken/näver uppåt för att skydda mot kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.