Hej jag har en gammal vedspis i köket som har ett gammalt värme system som värmer vattnet och elementen men min fråga är .det finns 2 sidor att elda på men vet inte vilken man ska elda i. för på höger sida finns det en gammal vatten behållare och spis plus ugn. Och på vänster ser Det bara ut att bara går och elda med en aska box under. Kan ta bild om ni vill se det bättre mvh Christian
 
Lägg upp en bild så blir det lättare.

Skulle tro att du har en kökspanna och en vedspis detta var en vanlig kombination under första halvan av 1900-talet
 
larsbj skrev:
Lägg upp en bild så blir det lättare.

Skulle tro att du har en kökspanna och en vedspis detta var en vanlig kombination under första halvan av 1900-talet

Ja så tror jag med . Men vill se bild :rolleyes:
 
Där är bilden. Hoppas ng ser den bra annars får jag ta en ny Hehe :)

 
Det var en riktigt dålig bild. Till höger har du en vedspis. I den eldar du om du vill laga mat på de tre plattorna eller i ugnen. Den ger även snabb värme i rummet där den står. Vattenbehållaren går att ta ur. När du eldar skall det vara vatten i behållaren om den sitter på plats.

Till vänster har du en kökspanna. I den eldar du för att värma det vattenburna systemet. I båda fallen gäller att det kan vara klokt att låta sotaren titta till dem om det inte eldats i dem på länge.

Erik
 
Okey härligt. Tack för hjälpen då vet jag hur jag ska snåla ner på elen :)
Mvh Christian Dahl
 
Ja det var en urusel bild !
Men man ser ju lite iallafall :cool:
Kolla över så det är vatten och sådant med i expansjonskärlet innan du eldar pannan ;)

Är det länge sedan du eldade i kökspannan ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.