Hej!

Jag har en vedspis, Husqvarna No 727, i mitt fritidshus och denna används regelbundet nu under vinterhalvåret. För någon månad sen sotade jag ur den ordentligt och har eldat ca 10 dagar i den sedan sotningen. Den började bli känslig för dåligt drag och ryka in för några dagar sen och döm av min förvåning när jag tog bort plattorna och såg att den REDAN var ordentligt igensotad. Soten sätter sig både under plattor och på väggar vilken stryper flödet mycket och det liknar en svart porös lav/mossa (se bilden på ena plattan nedan).

Jag eldar med främst gran- och tallved som torkat sedan i somras (enligt grannen som jag fick veden av) och undrar nu om det är vedens fukt som bidrar till att det sotar igen så snabbt. Enligt "proffs" så ska ju veden helst torka i två år innan man eldar med den.
 
  • IMG_0764_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att elden inte varit tillräckligt varm och/eller att det brunnit med underskott på luft. Om du matar på ordentligt med finhuggna bitar och har askluckan på glänt borde det gå att få upp värmen även när veden är fuktig. När det brinner ordentligt och finns en tjock glödbädd kan man lägga på större bitar. Torr ved är givetvis att föredra. En ordentlig brasa bränner bort sot från hällens undersida.

Erik
 
Göran.W
För lite luft, sur ved eller pyr eldning eller en kombination av detta lär vara orsaken.
När man eldar barr ved krävs det betydligt mer luft för att få bra förbränning än med löv ved.
Jag skulle mäta rök gas temperaturen och lägga i små ilägg istället för stora och kolla röken ur skorstenen som ska vara osynlig eller vit aktig 5 minuter efter ett i lägg .
Ett tips kan vara att ringa sotaren och få tag i en gamal räv där för dom besitter otrolig kunskap om eldning i gamla klenoder.
Eldar själv med barr ved till 95% och det var inte lätt att få till en riktigt bra förbränning i pannan men det gick till slut efter otaliga rundor ut och kolla på röken.
Har du sotat skorstens pipan med?
Om inte bör du göra det omg för den bör vara ganska full av skit.
Sotar du inte skorsten själv utan låter sotaren göra det så fråga om råd.
Sotare är otroligt hjälpsamma och glad när man frågar om råd för det är ju dom som ska städa upp skiten sen och det vill dom ju slippa.
 
Så där brukar det se ut om man eldar mycket papper i en vedspis.. Mjölkkartonger, tidningar osv.. Dessutom ska du göra som de sa här tidigare. Kör med askluckan öppen iaf den första kvarten för att få ordentlig värme, se även till att aska ur spisen ordentligt så att luften kan ta sig upp genom rostret.
 
mera luft, som andra påpekade. Blir det för varmt så får du styra värmeproduktion genom att lägga litet ved och ofta så det hela tiden brinner en liten brasa i stället för en stor ladning som bara pyr
gaia
 
Så här års så brukar det ju normalt inte vara svårt att få bra drag genom skorsten om alla spjäll är fullt öppna + att skorstenen förstås är "ny"sotad.


Brukar väl sota ur min vedspis när asklådan är full dvs 1-1,5 månad emellan och då ser inte mina plattor ut som din ens, eldar iof med björk till 98% 2%=tändved :)


Nu när det är -20 eller kallare så har ja inga tilluftsventiler öppna utan de mesta tilluften kommer in ändå nu genom golv,fönster mm även genom im kanalen förstås skulle ja tro om det är undertryck inne.


Vet ju inte hur pass välisolerat huset är där du har spisen men jag skulle nog sett över sotningen av skorsten + kollat spjällen ordentligt är de ok så kan de väl bara återstå mer tilluft.


Som nämnt kan det ju bli mycket sot av papper, pyreldning eller små eldar men i ditt fall Magnus_78 så verkar ju problemet bero på taskigt drag.
 
  • Gilla
Jonatan Söderkvist
  • Laddar…
Jag får tacka för alla tips! Sist jag eldade så fungerade det bättre med mer drag och varmare eldstad. I framtiden ska jag se till att veden jag eldar med har torkat ordentligt annars går man ju även miste om en massa go ved-värme! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.