Vi planerar att sätta elspisen bredvid vedspisen. En tegelrad emellan och
gammaldags kupa med fläkt i. Väggen bakom putsat tegel. Någon som har tips eller bilder .. ?
 
Långt ner i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/59880-kakla-murstock-hur-goera-hoern.html finns en bild på vår spis. Fast vi har ingen elspis utan bara en häll. Använd siporexblock när ni bygger upp enheten, iaf mellan spisarna. Den sortens block isolerar värmen så det inte är ngn risk att elspisen tar skada av vedspisens värme.

Vi va oxå sugna på att ta fram murstockens tegel men kom på att det blir vääldigt jobbigt att torka rent teglet från stekflötet. Det blev som synes kakel ist. Fast man kanske kan lacka teglet...?
 
Så här gjorde jag.... Satte lecablock mellan spisarna som jag putsade o målade.. Jag är inte färdig än, men snart så...
 
  • PICT0099 kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
vi har haft spisen bredvid en vedspis och vi hade ingenting imellan och inte vart det nå skador på spisen.. och då eldade vi ganska så rejält...
 
Jag drar upp den här tråden igen, då jag har liknande fråga.

Skall bygga om lite i köket, har en vedspis, 30cm bred tror det är en ankarsrum, ser likadan ut som på bilden nedan.

Kan jag ha elspisen direkt intill vedspisen på ena sidan? Godkänner sotaren det? Räknas elspisen som brännbar? Som jag förstått det så gäller 50cm i sidled till brännbart?

Många frågor hoppas någon kan bringa lite ljus över detta.


3497044249.jpg
 
Du måste ha en mur emellan. Fråga sotaren alla sotare verkar tolka reglerna olika. Det kan räcka med 5 cm lättbetong men en annan sotare kan vilja ha 10 cm + luftspalt...
 
Någon som vet om det går att få tag på en österrikisk liten vattenmantlad vedpanna som bara var 30 cm? Smalaste vattenmantlade jag hittar idag är 50.
Den här lilla saken såldes tidigare i Sverige, men tillverkaren köptes upp och det verkar som just den lilla pannan därmed försvann. Minns inte riktigt namnet, mer än att det var kort.
PS om man inte har godkänd mur mellan vedspis och resten så gäller sannolikt inte försäkringen i händelse av olycka. Plus att man förmodligen blir åtalad för allmänfarlig vårdslöshet om det tar eld på ställen där man inte vill att det ska brinna. Enbart korkat att inte ha korrekt mur alltså.
Att sotare inte går på enbart tjocklek när man godkänner muren/isoleringen beror på att lättbetong eller hemmamurat tegel inte alls har samma värmeegenskaper som t ex siporex. Det räcker med 5 cm av korrekt material till spisen intill om man har en liten Viking. Vet sotaren inte det så kan man skriva till dels kommunens byggnadsnämnd, men även till den lokala ansvariga brandchefen och fråga varför en installation som gjorts på regelmässigt sätt, enligt tillverkarens rekommendationer och av yrkesman, inte blir godkänd av den lokala sotaren.
Man måste dessutom inte alls använda den sotare som har avtal med kommunen utan kan välja någon helt annan. Inte dumt alls, speciellt när det gäller besiktning. Prissättningen är iofs också fri, men det kan det ju vara värt.
 
Stämmer att det var Lohberger som köpte upp.. Det var en Zeh jag tänkte på. Men när de blev uppköpta så försvann 30-centimetaren. Tror jag, den säljs iaf inte längre i Sverige.
Estlänkarna var inte dumma annars. 255 euro för en 8 kw-panna är riktigt intressant. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.