Hej vi funderar lite på o sätta in en vedspis av gammal stil i köket,den kommer att stå mellan Elspisen och ett hörnskåp,hur är det med bestämmelser angående avstånd till brännbart material,det är väl mest mot hörnskåpet men kanske även mot spisen,prata med en firma i stan som hade skivor som var 5 cm tjocka som han påstod att man kunde sätta rätt emot brännbart material och skulle stoppa värmen,kan detta verkligen stämma,vi kommer få mura upp på båda sidor vedspisen samt en botten som den står på och ett tomutrymme under som man kan lagra lite ved,tacksam för svar.
 
skamotekskivor har dessa egenskaper. Däremot bör du kanske ha några cm luftspalt mellan spis o brandskivor för att få ut lite mer värme till köket. De nytillverkade "nostalgispisarma" är iofs något effektivare än orginalen men har långt ifrån de optimala förbränningsegenskaper som de modernare spisarna. Om man bara tänker bruka den som dekor och elda nån gång när det blir strömavbrott el dyl så är valet såklart förståeligt, men som verksam värmekälla....? En kvarleva från den tid då alltid någon satt framför spisen med en sprucken kaffekopp och stoppade in småpinnar med 9 minuters mellanrum.Väntade man 12 minuter fick man tända på nytt.
 
Jag har en "ny" köksspis (20-25 år gammal eller så, fast de säljs fortfarande nya) som huvudvärme i mitt gamla 1800-talshus. Spisen heter hergom classical modell 5, men den är vattenmantlad och kopplad till ackumulatortank så det är hyfsat bra att få någon nytta av. Lite mer jobb, men kan du få in en vattenmantlad spis är det helt klart effektivare ur värmesynpunkt.
 
Vi har bergvärme så vi vill ha nåt o elda med när det är riktigt kallt eller vid strömavbrott
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
exerg skrev:
skamotekskivor har dessa egenskaper. Däremot bör du kanske ha några cm luftspalt mellan spis o brandskivor för att få ut lite mer värme till köket. De nytillverkade "nostalgispisarma" är iofs något effektivare än orginalen men har långt ifrån de optimala förbränningsegenskaper som de modernare spisarna. Om man bara tänker bruka den som dekor och elda nån gång när det blir strömavbrott el dyl så är valet såklart förståeligt, men som verksam värmekälla....? En kvarleva från den tid då alltid någon satt framför spisen med en sprucken kaffekopp och stoppade in småpinnar med 9 minuters mellanrum.Väntade man 12 minuter fick man tända på nytt.
Vår gamla murade vedspis i vårat gamla hus fungerade mycket bra som värmekälla utan att man behövde stopppa in småpinnar med 9 min mellanrum. Inte ens fast vi för det mesta eldade med brädbitar och annan "skräpved"

Det var märkbart kallare i hela huset om man inte eldade i den trots att vi hadde 2 plåtungnar också.
 
9 minuter är en grov överdrift. Man kan vänta bra mycket längre. Jag har dock aldrig tagit tiden. Du måste prata med sotaren om hur han/hon vill att det ska se ut. Det är sotaren som ska godkänna installationen. Jag fick mitt spisfundament uppmurat av lättbetong och gipsbruk. Det är 10cm lättbetong på vardera sidan av spisen. Det behövdes ingen spalt utanför muren men spisen måste givetvis ha rörelsemån på insidan av muren.
 
Reglerna som reglerar detta heter boverkets byggregler och finns att läsa här:
http://www.boverket.se/contentasset...br-bfs-2011-6-tom-bfs-2015-3-konsoliderad.pdf
Läs kapitel 5:4 Skydd mot uppkomst av brand.

I stort sett säger de att brännbara byggnadsdelar inte får bli varmare än 85 grader Celsius. Hur du löser det är i princip ditt problem som byggherre. Men det finns lite hjälp att få. I installationsanvisningarna för den typ av spis du tänkt dig bör det stå hur spisen kan installeras för att klara ovanstående krav. Sätter du in en begagnad spis så kan du snegla på äldre, mer detaljstyrda regler som i praktiken ger samma resultat som dagens funktionskrav. En bra sammanställning hittar du här:
http://umesotning.se/?page_id=79
Läs vidare under byggregler>skydd mot brand 1, 2 och 3.

Sedan är det ju det här med sotaren: Det är, som sagt ovan du som byggherre som ansvarar för vad du bygger. Dessutom du som fastighetsägare eller nyttjanderättsinnehavare som har ansvar för ditt brandskydd. Det kan du läsa i Lag (2003:778) om skydd mot olyckor, 2kap, 2§. Det går alltså inte att skylla en undermålig lösning på att "sotaren godkände det". Du måste veta vad du gör, och borde vara den som har absolut störst intresse av att ditt hus inte brinner ner. Sotarens kontroll är ungefär som bilbesiktningen för bilar - de kan underkänna, men att de inte underkänner friar inte dig från det slutliga ansvaret för att helheten är säker.

Slutligen, det har skett ett antal bränder runt lokaleldstäder för att man tummat på luftade utrymmen eller isoleringstjocklekar. Det räcker inte att ytan intill en eldstad är obrännbar, värmen som sprids måste kunna ledas av ändå. Bränder har till exempel börjat bakom gipsskivor som i sig är obrännbara, för att värme letts genom skivorna och till slut lett till antändning i väggen bakom när eldstäder stått för nära väggen.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
exerg skrev:
skamotekskivor har dessa egenskaper. Däremot bör du kanske ha några cm luftspalt mellan spis o brandskivor för att få ut lite mer värme till köket. De nytillverkade "nostalgispisarma" är iofs något effektivare än orginalen men har långt ifrån de optimala förbränningsegenskaper som de modernare spisarna. Om man bara tänker bruka den som dekor och elda nån gång när det blir strömavbrott el dyl så är valet såklart förståeligt, men som verksam värmekälla....? En kvarleva från den tid då alltid någon satt framför spisen med en sprucken kaffekopp och stoppade in småpinnar med 9 minuters mellanrum.Väntade man 12 minuter fick man tända på nytt.
En gammaldags vedspis har jag som sagt ett litet vedutrymme därför att den var inte i första hand tänk som värmekälla. Man lagade mat på den och då tycker man att det är skönt med ett litet vedutrymme.


glenn30 skrev:
Vi har bergvärme så vi vill ha nåt o elda med när det är riktigt kallt eller vid strömavbrott
Ni kanske behöver en helt vanlig fristående gjutjärnskamin med kokplatta? En sådan lojal "trotjänare" som funkar lika bra även utan el och internetuppkoppling. Den har har ett större vedutrymme än en gammaldags vedspis och duger såldes gott som fullgod värmekälla när det blir kallt och bergvärmen inte räcker till.
 
glenn30 skrev:
Hej vi funderar lite på o sätta in en vedspis av gammal stil i köket,den kommer att stå mellan Elspisen och ett hörnskåp,hur är det med bestämmelser angående avstånd till brännbart material,det är väl mest mot hörnskåpet men kanske även mot spisen,prata med en firma i stan som hade skivor som var 5 cm tjocka som han påstod att man kunde sätta rätt emot brännbart material och skulle stoppa värmen,kan detta verkligen stämma,vi kommer få mura upp på båda sidor vedspisen samt en botten som den står på och ett tomutrymme under som man kan lagra lite ved,tacksam för svar.
Så här löste vi det:
20151210_115032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spisen är en Wamsler W1-50 på 6kW. Den har ett säkerhetsavstånd på endast 3mm till brännbart material. Pris runt 20000, men värt varenda krona i mitt tycke. Detta var närapå enda sättet att få in vedspis och häll+ugn på endast 110cm. Det är inte så mycket "gammal stil", men jag tycker det blev en bra kombination av gammalt och nytt. Kaklet är original från -33. Det som är kvar att göra är att fixa en plåtkåpa i gammal stil. Det finns en liten låda i botten på spisen, men det får knappt plats någon ved där, så vedförvaring får du nog ha någon annan stans om du väljer en liknande lösning.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 6 till
  • Laddar…
Hej sotaren kommer efter nyår o provtrycker skorstenen och vi har tittat ut en vedspis vi vill ha Viking 60 heter den och har sidoplattor på 5,5 cm st så man nästan kan ha helt emot brännbart,vi valde den för att den tar mkt större vedklampar o samt att det kan vara skoj o baka i den oxå
 
Riktigt snyggt det där!
Planerar att bygga ett nytt mindre hus, och är lite sugen på att iaf. kunna installera en likadan spis,
så jag har några funderingar som du kanske har koll på.

Antar att du har den ansluten mot rökgång bakåt. Men hur tätar man mellan murstock och spis? känns ju lite svårt att dreva o så när man skuter den enda in mot väggen? I mitt fall tänkte jag använda en isokern blockskorsten, men det blir ju ungefär samma som mot en murad kanal.

Sen undrar jag hur ni har gjort med sotlucka för rökgången?
 
Man kladdar dit pannkitt på stosen innan spisen skjuts in.
 
Krille85 skrev:
Antar att du har den ansluten mot rökgång bakåt
Stämmer.

Krille85 skrev:
Men hur tätar man mellan murstock och spis? känns ju lite svårt att dreva o så när man skuter den enda in mot väggen? I mitt fall tänkte jag använda en isokern blockskorsten, men det blir ju ungefär samma som mot en murad kanal.
Det här har jag ingen aning om. Jag gjorde det inte själv, utan lät en kille från butiken göra det.

Krille85 skrev:
Sen undrar jag hur ni har gjort med sotlucka för rökgången?
Ingen sotlucka. Den sotas genom spisen. Sotaren har gjort det två gånger sedan installation, och det har inte varit något problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.