Hej! Har en ouppvärmd källare, byggd i samband med att mitt 40-tals hus renoverades och byggdes till i mitten av 60-talet. Källaren funkar bra, inga tecken på fukt eller liknande, men problemet är att det kan bli riktigt kallt, bara ett par plusgrader, vilket naturligtvis inte är bra för vare sig varmvattenberedare, frys, verktyg m.m. Dessutom så har jag vissa problem med fukt i matkällaren som ligger under den "gamla" delen av huset och det blir dessutom kallt på golven i rummen ovanför källaren.
Nu funderar jag på att sätta in en gammal järnspis jag har stående i garaget och bygga en enkel utanmpåliggande skorsten för att få in en billig värmekälla och kunna driva ut fukt. Då slår det mig att det kanske inte alls är en bra idé? Finns det risk för skador på golv, tak, väggar (allt i betong) när det helt plötsligt blir varmare och torrare luft? Vad tror ni?

Tackar på förhand för alla, som vanligt, initierade svar.
 
Min erfarenhet är att källare mår bra av att värmas upp lite ibland. Vad gäller frysen är det ju en fördel att det inte är så varmt i rummet, kräver mindre energi för kylning. Som vanligt är det väl fukten som är den värsta boven och som förstör både det ena och andra.
 
Tillförd värme blir alldeles säkert bra.

Problemet med en vedspis som värmekälla är väl att den svalnar fort. Du får gå och lägga in ved mest hela tiden, om du vill ha någon verklig effekt.

Jag hade rekomenderat en murspis, dvs en "kakelugn utan kakel", som du själv murar upp med masivtegel och lera.

/ Fredrik
 
Jag tänkte av samma anledning bygga en bakugn i källaren, den känns lite spännande att bygga och även om det inte blir mycket bakande så finns det något stort och massivt att elda i.
 
Jag hade hellre försökt få tag i en pelletskamin på blocket eller liknande, och sålt vedspisen. Kaminen är gjord för att sprida varmluft utan att man behöver göra särskilt mycket med den förutom att hälla i pellets då och då. En vedspis är till för matlagning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.