Har flyttat vedspisen och kommer att ställa en elspis bredvid. Avståndet upp till spiskåpan är cira 75-80 cm, har hört att avståndet om jag skall sätta en fläkt i kåpan måste var 1m. Får jag har fläkt över en vedspis överhuvudtaget.
 
Visst kan du ha det! 1m kravet är ett elsäkerhetskrav, så om du har toppfläkt så går det bra. Vi har det så:

(OBS! Detta är enligt Åländska/Finländska krav, men jag tror inte att de Svenska skiljer sih på denna punkt)
 
  • Kok_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade ett liknande problem när jag ersätte vår gamla kökspanna mot en ny, större (också bredare) kökspanna. C:a 1 dm av pannans ovansida gick in under köksfläktskanten, c:a 60 cm ovanför pannan. Resten av pannan var inga problem. Det slutade dock med att jag byggde om fläkten eftersom sotaren krånglade (när jag känner värmeutvecklingen ovanför pannan kan jag nästan förstå varför).

Den del av fläkten som stack ut över pannan var av plåt - själva insuget och fläkten fanns inte ovanför pannan. Dessutom har pannan ett isolerat lock. Men eftersom locket är uppfällbart, d v s inte fast monterat, krävde sotaren ändå 1 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.