Hallå.

Jag har blivit med hus och på köpet kom en vedspis. Sotaren hade en synpunkt på att rökröret var för nära taket men jag fick inget vettigare råd än att "elda lugnt". Vad kan jag göra för lösning på detta? En plåt på distans i taket eller försöka sänka anslutningen till murstocken? Avståndet är va 14-15cm

DSC_0371.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte säkert att det går att sänka anslutningen. Beror på hur lång ner kanalen går. Det finns nog en anledning till varför det ser ut som det gör.
 
Anledningen kan vara att man ville ha så stor het yta för rumsuppvärmning som möjligt. Rökkanalerna i gamla skorstenar kan gå lite hur som helst, byter plats eller slutar tvärt. Om du plockar ned röret kan du loda i kanalen för att se hur långt ned den går.
En plåt i taket bör ha ett avstånd från taket med 5-10 mm. Kanske en väld huva i rostfritt över röret se bättre ut?
 
Brännbara byggnadsdelar (i detta fall taket) får inte bli mer än 80 grader enligt nu gällande regler. Hur du åstadkommer det är i grund och botten ditt problem.

Den enkla lösningen (för att slippa tänka, inte den enklaste att utföra i ditt fall) är att göra efter gamla reglerna som sa 50cm vertikalt mellan oisolerade rökrör och brännbara byggnadsdelar. Ett mått som förmodligen innehåller en ganska saftig säkerhetsmarginal för att passa i de flesta tänkbara situationer.

En plåt på distanser blir säkert också bra. Se till att den inte sitter dikt mot någon vägg så att det blir bra luftflöde ovanför.

F.ö. hur tänkte den som installerade detta? Inte undra på att det är mycket eldstadsrelaterade bränder...
 
Tejpa en termometer i taket och håll lite koll på temperaturen? Kan vara bra med lite fakta :)
 
Blir lite less på att installationen ser ut som den gör... Jag ska prova att ta bort sotluckan och loda för att se om kanalen går längre ner. Det vore inte helt fel. Tack för tipset.
Som någon nämnde, en rostfri huv ovanför röret... Ger det en bra effekt? Låter isåfall som en estetiskt bra idé isåfall.
 
skulle du kunna byta de översta delarna till isolerat rör ?
 
Värmesköld i välvt rostfritt hade jag testat innan jag gjorde några större ingrepp på installationen
 
Har den tidigare ägaren använt spisen?

Är färgen i taket svedd? Ser man om den har blivit överhettad?
 
Är inte det där ett isolerat rökrör? Estetiskt är det ju bättre att spisen ansluter rakt bakåt till en skorstenspipa.
 
En annan alternativ lösning som kan se bra ut är att mura en spiskåpa ovanför spisen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.