Vi har en liten skogstomt till vår sommarstuga (ingen detaljplan). Nu hade jag tänkt att sätta upp ett litet vedskjul på 8 kvm, nära min tomtgräns. Gränsen är inte mot någon annan tomt, utan mot skog utan bebyggelse. Skogsägaren bor på en gård många kilometer härifrån.

Vedskjulet skulle hamna ca en meter från gränsen på min tomt. Den regel som finns om 4,5 meter från egen tomtgräns, gäller den bara mot annan tomt, eller även som i mitt fall mot skog (ej tomt).

Behöver jag begära tillstånd från skogsägaren för att bygga så nära som en meter från gränsen mot hans skog?
 
j.erkers
Vad är sannolikheten för att skogsägaren skulle upptäcka - och dessutom ha synpunkter på - placeringen av ditt vedskjul? Bygg!
 
Jag säger som ovan talare, sätt upp dit vedskjul.
Skulle det, mot all förmodan och rimlighet, vara någon som klagar så får du väl ta ned det igen.
Så länge du inte gjuter sula o bygger en ”riktig” byggnad så är det säkert inga problem.
 
Claes Sörmland
Japp, du behöver megivande från grannen enligt PBL. (Jag räknar med att du bygger efter friggebodsreglerna.)
 
Redigerat:
S styvi skrev:
Vi har en liten skogstomt till vår sommarstuga (ingen detaljplan). Nu hade jag tänkt att sätta upp ett litet vedskjul på 8 kvm, nära min tomtgräns. Gränsen är inte mot någon annan tomt, utan mot skog utan bebyggelse. Skogsägaren bor på en gård många kilometer härifrån.

Vedskjulet skulle hamna ca en meter från gränsen på min tomt. Den regel som finns om 4,5 meter från egen tomtgräns, gäller den bara mot annan tomt, eller även som i mitt fall mot skog (ej tomt).

Behöver jag begära tillstånd från skogsägaren för att bygga så nära som en meter från gränsen mot hans skog?
Jag skulle resonera i termer av risk - vad är risken att någon fattar intresse för ditt vedskjul, vad är kostnaden om du skulle behöva riva det i västa fall? Sammantaget inte särskild hög risk eller kostnad. Slutsats = bygg vedskjul där du vill.
 
Se bara till att all verksamhet kring vedboden kan ske på din egen mark...

Dvs bara baksidan mot grannen.

Det finns inget som kan få en skogsbonde att surna till som att folk annekterar deras mark för egna syften.
Jag skull tro att bönder är mer uppmärksamma på ibtrång än kommuner...

/ATW

PS Det skulle ju gå att fråga också... ds
 
Har inte höjden en inverkan här också? På så sätt att om skjulet är lägre än X meter så behövs inget grannemedgivande? I så fall kan du ju bygga skjulet på det viset att du inte nödvändigtvis behöver gå in i skjulet varje gång, utan kan trava och hämta utifrån, eller huka dig om du måste in.

Annars hade jag nog också byggt och räknat med att bonden inte bryr sig. Lite beroende på om jag hade grannar som skulle kunna tänkas blanda sig i. En sådan granne har jag, så på MIN tomt hade jag inte gjort så, där hade jag frågat bonden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.