Så har man avverkat årets "Nordbygg". Som brukligt deltog ett antal tillverkare samt återförsäljare utav pannor. Alla framhärdar sina fördelar och anger flitigt verkningsgrad m.m. Dock lyser en tillverkare (Värmebaronen) med att som vanligt endast framhålla hur lättsotad deras pannor är. Det må vara en poäng med sotandet men att utelämna så pass viktiga fakta såsom verkningsgrad är synnerligen betänkligt, dessutom missar man att tillvarataga ett bra försäljningsargument.

Det kan noteras att aktuell mässa är en renodlad fackmässa och inte öppen för allmänheten. Med tanke på att en massa vvs-montörer också är indirekta säljare av pannorna som monteras, är det mycket märkligt att Värmebaronen helt ignorerar oss vvs-montörer när vi påtalar kundernas vilja att få veta verkningsgraden på en vedpanna ex.vis. Jag kan inte minnas att verkningsgradsfrågan beträffande en panna inte har tagits upp av kunderna, konstigt vore det annars.

Jag vill med dessa rader inte misskreditera Värmebaronens produkter i sak, dock gör Värmebaronen sig själva och oss montörer en björntjänst genom att mörka verkningsgraden.
Man uppger i svävande ordalag att "morderna pannor ligger i spannet 82-91% i verkningsgrad och Värmebaronen finns inom detta spann"

Värmebaronen har som sagt ett mycket bra argument med lättsotad panna, om man i detta läge ligger på en något lägre verkningsgrad än ex.vis Calmarpannan med 91% som bäst, så tycker jag som montör att det vore en ganska lätt sak att argumentera för. Det är emellertid svårt att sälja på en kund en vara, när man som montör inte har hela bilden. Tänk Er motsvarande situation vid ex.vis en bilförsäljning, Ni får veta allt utom motorns styrka!?

Vidare är Värmebaronen inte ensam på marknaden, utan har konkurenter i såväl Atmos med 84/90% pannor, Calmar med 90/91%, Baxi med runt 90% m.fl. Dessutom är ex.vis Atmos pannan billigare.

Personligen tror jag att många vedeldare skulle kunna tänka sig en vedpanna från Värmebaronen just för att dessa är fantastiskt lättsotade. Dessutom är de ur montagesynpunkt bra då alla anslutningar göres från sidorna samt pannanornas topp. Tittar man enbart på prisbilden så ligger Atmosen bättre till, dock är Atmosen med 90% verkningsgrad inte prisvärd. Kostar omkring 10" tusen till och dessa slantar blir svåra att "tjäna" in (Ringa mängd ved att spara). Man monterar inte många 90%-are.

Ni som till äventyrs skulle vara fortsatt intresserade utav Värmebaronens vedpannor, ligg på tillverkaren med fysiska brev, telefonsamtal m.m. Till slut tror jag att gubbarna på Värmebaronen inser sitt marknadsföringsmässiga misstag även om de bara kommer upp i 82% verkningsgrad?:)
 
Jag håller med om att Värmebaronen borde lämmna ut verkningsgraden.Jag försökte faktiskt få fram den en gång.Jag mailade lite och som svar fick jag ungefär det här.

Vad är verkningsgraden på vedolux 37?

Svar:Verkningsgraden ligger på ungefär 92% !?

O va bra kan man få se en kopia på provnings protokollet?

Svar:Nej det är en en företags hemliget,Inget man lämnar ut hur somhelst..

Och tack då får jag vända mig till en annan tillverkare.
Fick då inget mer svar...

Pannan må vara lätt sotad men om man inte vet verkningsgraden så spelar det ju ingen roll
 
Det styrker min uppfattning om att det är för få tuber i deras pannor, och därmed för liten konvektionsarea.

Som en parantes kan jag nämna att för att få Inovas höga verkningsgrad har dom varit tvungna att isolera hela pannan noga och tom sätta isolerade dörrar framför ved- och askluckan. Så att påstå att Vedolux ligger på 92% är nog att ta i, åtminstone 10 % för mycket.

Men verkningsgrad är ju inte allt och jag vet alldeles för lite för att uttala mig om den pannan i övrigt.

Sen hur årsmedelverkningsgraden blir för hela systemet beror av mer än pannan...
 
Hej Matss
Var Vedsol på mässan? Vad tror du om deras Gaselle 45?
Verkningsgraden är ju inte den bästa men den har liten pannvattenvolym jämfört med andra pannor.
Äfab har rekommenderat Gaselle men vill gärna höra vad du och andra på forumet tycker.
 
Jag var inte på mässan så det vet jag inte.

Vet inte så mycket om vedsols grejer. Lite jobbigt att skruva igen luckan varje gång men det kanske är en vanesak. Dom påstår ju själva att gjutjärnsroster är bättre än keramik men vet inget om det heller. Pannorna är italienska om jag minns rätt. Vad kostar den då?
 
Vi var på Nordbyggmässan innan vi bytte panna. Det gick fint att komma in som "allmänhet" iom en enskild firma i skogsbranchen ;-)

De som vi var mest intresserade av var Gaselle, Baxi, Atmos, Effecta och Värmebaronen. Valet föll på Effectan eftersom den hade lambdastyrning och var billigare än Baxi och Värmebaronen. Gaselle gick bort på känslan (plåtig) och Atmos på knock (dvs de hade ingen lambdastyrning till i stort sätt samma pris som Effektan)

Nu har ju iofs priset på Effectan gått upp ganska kraftigt, så det är inte säkert att vi skulle göra samma val idag.
En sak som vi inte skulle välja lika dant, det är ack-volymen. !500 liter är för litet!
 
Jag fick pris på en 35kw utan kylslinga, men jag hade sagt en 45kw med kylslinga. 25000:- ville dom ha. Dom stod själva för misstaget. Så jag betalade 25000:- för en 45kw med kylslinga, ibland ska man ha tur.
Vet ej exakt vad den kostar skulle tro runt 33000-35000:- helt orabatterat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.