Staffans2000
Förbannat också! Pannan av guds nåde, är i onåd!
Efter sommaruppehållet startar inte pannfläkten så vida jag inte puttar till den lite grand.
Den "gamla" hastighetsregleringen gav 140 Volt, med trilskande och brummande motor som resultat.
Med höjd spänning (160V) snurrade fläkten villigt (nåja) igång. Med fläkten kopplad direkt till vägguttaget hoppar den igång utan problem.
Fläktmotorn går inte att ta isär men, lagren känns hela utan glapp, och del snurrar lätt.
Vad är felet?

Staffan
 
Om det är så att regleringsdonet består av kondensatorer så kan dessa ha gett upp då kondensatorer inte har så lång livslängd.
 
Staffans2000
Det vet inte jag.
Kan det bero på en dåligt fungerande Motorkondensator eller vad den vanligtvis spolformade manicken nu heter som är kopplad till motorn?
Jag provade att koppla bort den, men då gick inte motorn alls.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Det vet inte jag.
Kan det bero på en dåligt fungerande Motorkondensator eller vad den vanligtvis spolformade manicken nu heter som är kopplad till motorn?
Jag provade att koppla bort den, men då gick inte motorn alls.

Staffan
Utan den "mannicken" vet inte motorn åt vilket håll den skall starta...


Kondensatorn är en grundförutsättning för den motorn skall fungera. På trefas asynkron /synkron motorn är det fasförskjutningen på 120 grader mellan faserna som har kondensatorns uppgift lite förenklat
 
Redigerat:
Staffans2000
Kan kondensatorn var i halvbra skick, och därför dra igång fläkten lite tveksamt?

Staffan
 
Visst kan den det, de åldras åt det hållet och resultatet utan konding har du redan testat dvs ingen start alls. Skaffa en med samma data som den gamla, om värdet i uF är lite högre skadar det inte men helst inte lägre för bra startmoment. Även premiumpannor kräver lite omvårdnad.
 
Staffans2000
Det påminner mig om ett studiebesök jag gjorde hos en RollsRoyce-verkstad. -"en RollsRoyce går aldrig sönder, däremot händer det att den upphör att fungera"! Samma sak medOrlanpannan!!!
Var köper jag enklast en ny kondensator?

Staffan
 
Välj den första på 2uF om det var det värdet på den gamla, en dubbelt så stor kan göra att motorn går varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.